عصر بازار

رسیدگی به وضع اقتصادی مردم؛

توصیه رهبری به مسوولان

عصر اعتبار- هشدارها و توصیه های دیروز رهبر معظم انقلاب به مسوولان در دیدارِ مردم آذربایجان شرقی مبنی بر لزوم توجه و رسیدگی به مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم، در عنوان نخست بسیاری از روزنامه های چاپ امروز جای گرفت.

توصیه رهبری به مسوولان
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۲۸ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایرنا، همچنین در سرخط اصلی خبرها و نوشته سرمقاله نویسان و نویسندگان روزنامه ها در روز جاری پنجشنبه 28 بهمن ماه ، سفر رییس جمهوری به عمان و کویت و کاهش نیافتن نرخ سود بانکی نیزمورد توجه قرار گرفته است .

    ** دستور رهبر انقلاب به مسوولان برای رسیدگی به وضع مردم
    رهبر معظم انقلاب اسلامی روز گذشته در دیدار پر‌شور هزاران نفر از مردم آذربایجان شرقی به مشکلات مردم پرداختند و نسبت به کم کاری مسوولان هشدار دادند. سخنان رهبر انقلاب در عنوان نخست روزنامه های امروز جای گرفت.
    شماری از روزنامه ها به آن بخش از اظهارات رهبری مبنی بر گلایه مندی مردم از کم کاری و بی اعتنایی مسوولان به مشکلات پرداختند و عده ای نیز موضوع آشتی ملی در کلام رهبر انقلاب را مورد توجه قرار دادند.
    روزنامه «اعتماد» با برجسته سازی آن بخش از اظهارات رهبر انقلاب مبنی بر اینکه «مردم گلایه‌ مندند» نوشت: حضور پرشور مردم در مقابل دشمن کمین کرده برای بلعیدن ایران را به حساب گلایه نداشتن آنها از عملکرد مسوولان نگذارید چرا که مردم از مسائل مختلف از جمله تبعیض و کم کاری و بی‌اعتنایی به مشکلات گلایه‌مندند و احساس ناراحتی و رنج می‌کنند.
    همچنین، روزنامه «اطلاعات» از زبان رهبر معظم انقلاب عنوان کرد: مردم از تبعیض، کم کاری و بی اعتنایی به مشکلات گلایه ‌مندند.
    روزنامه «تجارت» زیرعنوان «بیکاری، رکود و گرانی از مشکلات است» به نقل از رهبر انقلاب نوشت: حضرت آیت الله خامنه‌ای، «بیکاری و رکود و گرانی» را از مشکلات مهم کشور خواندند و گفتند، «آمریکا می‌خواهد با تکرار ترفند تهدید و جنگ نظامی، توجه مسئولان کشور را از صحنه جنگ واقعی یعنی جنگ اقتصادی منحرف کند، مسئولان هوشیار باشند و همه همت خود را صرف حل مشکلاتی همچون بیکاری، رکود، گرانی و تبعیض کنند. ...البته مسئولان در تلاش هستند اما ظرفیت‌های کشور بیش از اینهاست و راه خروج از مشکلاتِ چند بعدی هم مشخص است.»
    روزنامه «جوان» از قول رهبر انقلاب اعلام کرد: مردم از بی‌اعتنایی به مشکلات رنج می‌برند. ...سال «اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل» در حال پایان یافتن است و مسئولان دولت و دیگر قوا باید به مردم گزارش دهند در این زمینه چه کرده‌اند؟ رهبر انقلاب در همین زمینه افزودند که مسئولان نباید به مردم بگویند «باید چنین بشود»، بلکه باید بگویند «چنین شد.»
    در این میان، روزنامه های «ابتکار» و «وقایع اتفاقیه» نیز به آن بخش از اظهارات مقام معظم رهبری با این مضمون که آشتی ملی معنی ندارد و مردم با یکدیگر قهر نیستند، توجه کردند. رهبر انقلاب در این بخش از اظهارات خود فرمودند: مگر مردم با هم قهر هستند که بخواهند آشتی کنند؟ قهری وجود ندارد؛ البته مردم ما با کسانی که در سال 88 به روز عاشورای حسینی اهانت کردند و با قساوت و لودگی و بی‌حیایی، جوان بسیجی را در خیابان لخت کردند و کتک زدند، قهر هستند و با آنها آشتی هم نمی‌کنند.

    ** سفر روحانی به عمان و کویت؛ جلوه ای دیگر از دیپلماسی تعامل
    سفر«حسن روحانی» رییس جمهوری به عمان و کویت در روزنامه های امروز به عنوان فصلی نو در راستای گسترش مناسبات ایران و کشورهای منطقه ارزیابی شد.
    «پاسخ مثبت همسایگان جنوبی به ابتکار منطقه‌ای ایران» عنوان گزارش روزنامه «ایران» بود که در آن می خوانیم: محتوای پیام امیر کویت به عالی‌ترین مقام اجرایی جمهوری اسلامی ایران در نهایت آشکار شد. این در حالی است که طی هفته‌های گذشته هیچ یک از گمانه‌زنی‌ها و اخبار غیر رسمی مبتنی بر اینکه وزیر امور خارجه کویت در سفر به تهران حامل پیامی برای آغاز مذاکره میان ایران و کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس بوده است، مورد تأیید یا رد مقامات رسمی دو کشور قرار نگرفته بود.
    با این حال احتمال درست بودن این اخبار با توجه به نشانه‌های مثبت و منفی ارسال شده از سوی طرف اساسی این اختلاف به نحوی بود که رسانه‌ها با احتیاط تحلیل‌های خود را بر اهمیت داشتن این سفر فراتر از روابط دوجانبه تهران با مسقط و کویت قرار دادند.
    ایران همچنین، در گفت وگو با «میرمحمود موسوی» کارشناس مسائل منطقه به ارزیابی سفر روحانی به عمان و کویت پرداخت. موسوی گفت: تهران و ریاض به خاطر منافع ملی و منطقه‌ای و بهبود امور کار را به دستگاه دیپلماسی واگذار و از تهدید و فشار و حرکت‌های نامناسب جلوگیری کنند. اگر ما بتوانیم در این منطقه همکاری کنیم، می‌توانیم بر بحران‌های جهانی نیز تأثیر بگذاریم. اگر ایران و عربستان بتوانند سوء تفاهم‌هایی را که از طرف خودشان ایجاد می‌شود مدیریت کنند، می‌توان گفت که مشکل جدی برای قدم برداشتن در جهت حل مشکلات وجود ندارد.
    روزنامه «شرق» زیر عنوان «عبور از اختلاف» نوشت: مثل سفر قبلی، پادشاه مراسم استقبال را انجام داد و به نشانه دوستی دو کشور ٢١ گلوله توپ شلیک شد.خبر رسمی پیش از انجام دیدار این بود که قرار است در آن مهم‌ترین مسائل دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی بررسی شود و پس از آن در نشست مشترک هیئت‌های عالی‌رتبه دو کشور، راه‌های تحکیم مناسبات و همکاری‌های تهران - مسقط مورد بحث و تبادل نظر قرار گیرد.
    سلطان قابوس اولین میهمان خارجی دولت یازدهم در شهریور ٩٢ بود. روحانی نیز اسفند همان سال به مسقط سفر کرده بود. سفر فعلی با خوش‌بینی رسانه‌های عمانی انجام شد همان‌طور که درباره مقصد دوم تنها گمانه‌زنی بود که جریان داشت. حسن روحانی پیش از آغاز سفر در توضیح اندکی گفت که «نخستین هدف از این سفر توسعه روابط دوجانبه با دو کشور عمان و کویت است.»
    روزنامه «شهروند» زیر عنوان «پیام وحدت» با اشاره به برخی اختلاف های میان کشورهای منطقه، نگاشت: به نظر می‌رسد که کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس نیز دریافته‌اند که ادامه وضع موجود نمی‌تواند به نفع‌شان باشد. ایران نیز همواره از تمایلش برای حل‌وفصل اختلافات و گفت‌وگو با این کشورها گفته بود و سرانجام پس از پیام امیر کویت به ایران از جانب ٦ کشور این شورا، گشایشی هر چند نسبی حاصل شده و حسن روحانی، رئیس‌جمهوری در نخستین واکنش به عمان سفر کرد که همواره میانجی سنتی میان ایران و کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس بوده است.
    «دیپلماسی تعامل گرای تهران» عنوان یادداشت روزنامه «جهان صنعت» بود. در این یادداشت می خوانیم: حسن روحانی در راستای دیپلماسی تعامل‌گرا و همچنین اولویت اخلاق راهبردی آن هم با هدف روابط بهتر و نیز حل‌وفصل سوء‌تفاهم‌ها و ارتقای روابط از طریق گفت‌وگو و مذاکره درصدد پاسخ به خواسته‌های کشورهای شورای همکاری خلیج‌فارس است. بنابراین این سفر را آن هم با چنین اهدافی باید آغاز فصل جدید در تاریخ مناسبات منطقه‌ای دانست که قرار است این کشورها با عزم و اراده سیاسی به آن دست یابند.
    «هم‌اینک چشم‌انداز این مناسبات پیداست و مسلم است که سفر روحانی خواهد توانست گرهی از روابط را باز کند. اهمیت این سفر هم قبل از هر چیز در عزم و آمادگی ایران و این کشورها در تحقق اهداف و منویاتی است که فقدان آن در روزگاران اخیر موجب تنش در روابط دیپلماتیک شده بود. نکته درخور توجه دیگر آنکه ازسرگیری این روابط گامی به جلو محسوب می‌شود که از رهگذر آن ثبات، امنیت و همکاری‌های متقابل اقتصادی میان طرفین در منطقه تضمین می‌شود.»
    روزنامه «فرهیختگان» نیز در این باره از لزوم «حفظ امنیت منطقه توسط کشورهای همسایه» سخن گفت و نوشت: حضور نیروها و بازیگران خارجی در منطقه نه‌تنها باعث افزایش تنش‌ها و مشکلات منطقه شده بلکه اوضاع موجود و تهدیدهای امنیتی و تروریستی را افزایش می‌دهد. کشورهای حوزه خلیج‌فارس خود می‌توانند به‌خوبی امنیت این منطقه حساس جهان را تامین کرده و ضمن رفع سوءتفاهم‌ها با مذاکره به حل و فصل مشکلات بپردازند.

    ** نرخ سود بانکی کاهش نمی یابد
    شماری از روزنامه ها در عنوان های نخست خود از کاهش نیافتن سود بانکی تا پایان کار دولت یازدهم خبر دادند.
    روزنامه «ابرار اقتصادی» در گزارش خود با اعلام خبر کاهش نیافتن نرخ سود بانکی، نوشت: بر اساس زمزمه هایی که از جلسات بانکداران بانک مرکزی بر می آید، کاهش نرخ سود بانکی فعلا منتفی شده و شاید هم پرونده آن همچون تک نرخی کردن ارز به بعد از انتخابات ریاست جمهوری موکول شود.
    ابرار به نقل از یک مدیر بانکی ادامه داد: پرونده کاهش نرخ سود بانکی در دولت یازدهم بسته شده و به نظر نمی رسد که تقاضای بانکداران برای کاهش نرخ سود بانکی به فرجامی در دولت کنونی برسد. بانک مرکزی هیچ برنامه ای برای کاهش نرخ سود بانکی ندارد و با توجه به اینکه اوایل سال آینده انتخابات ریاست جمهوری آغاز خواهد شد به نظر نمی رسد که پرونده کاهش نرخ سود بانکی به عمر دولت یازدهم قد دهد.
    روزنامه «تفاهم» نگاشت: پرونده تغییر در نرخ سود و حرکت در مسیر کاهش آن از سوی بانکداران چند هفته‌ای هست که مجدد باز شده است، اما آنگونه که خبر می‌رسد بانک مرکزی برنامه‌ای برای موافقت با کاهش نرخ سود بانکی ندارد و آنگونه که مقامات بانک مرکزی می‌گویند کاهش نرخ سود بانکی حداقل تا اوایل اردیبهشت ماه، روی میز شورای پول و اعتبار قرار نخواهد گرفت که در مورد آن تصمیم‌گیری صورت گیرد.
    در ادامه آمده است: به نظر می‌رسد که پرونده کاهش نرخ سود بانکی نیز همچون تک نرخی کردن ارز، در دولت یازدهم مختومه اعلام شود. این در شرایطی است که البته پیش نویس قانون بانکداری بدون ربا نیز شرایط را به گونه‌ای پیش برده است که اگر مجلس تصویب کند، نقشه راه تغییر نرخ سود بانکی مشخص خواهد بود.
    «بانک مرکزی نرخ سود سپرده‌ها را سالانه تعیین می کند و بانکها نیز مجازند حداکثر تا 70درصد آن را به صورت علی‌الحساب در قرارداد با سپرده‌گذاران لحاظ کنند.در طرح جدید مجلس که در خصوص بانکداری بدون ربا مطرح شده، بندی در مورد نرخ‌های سود علی‌الحساب وجود دارد که بر اساس آن، بانکها باید 70 درصد سود را به صورت علی الحساب در قرارداد با سپرده گذاران لحاظ کرده و بقیه را در پایان قرارداد، پس از اینکه موضوع مشارکت و عقد محقق شد، محاسبه و پرداخت کنند که این موضوع می تواند یکی از شبهاتی را که در حال حاضر در خصوص پرداخت سودهای ثابت، حتی در عقود مشارکتی، در بانک ها مطرح است، برطرف کند.»

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو