عصر بازار

جزئیات طرح مسکن اجتماعی پس از ۴ سال

عصر اعتبار- به فاصله بیش از دو ماه از تصویب مسکن اجتماعی توسط کمیسیون زیربنایی دولت، هیئت وزیران پیشنهاد سازمان برنامه و بودجه کشور مبنی بر تامین مسکن گروه‌های کم درآمد در دو قالب مسکن اجتماعی و مسکن حمایتی را بررسی و تصویب کرد.

جزئیات طرح مسکن اجتماعی پس از ۴ سال
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۹ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصراعتبار» به نقل از تسنیم، سرانجام پس از حدود 4 سال از اعلام اجرای طرح مسکن اجتماعی به‌عنوان جایگزین طرح مسکن مهر، این طرح  چهارشنبه گذشته توسط هیئت دولت تصویب شد.

    این پیشنهاد بر سه اصل نهادسازی و ایجاد سیاست پایدار، استفاده از ظرفیت های نهادهای مردم نهاد، خیرین و بخش خصوصی در ساخت و اداره مسکن برای گروه های کم درآمد و حداقل سازی  دخالت دولت در ساخت مسکن برای این گروه‌ها، تامین مسکن گروه‌های کم درآمد در دو قالب مسکن اجتماعی و مسکن حمایتی استوار است.

    در مدل مسکن حمایتی (کمک به ساخت و خرید مسکن ملکی و کمک بلاعوض) بانک مرکزی موظف شد نسبت به تعیین بانک عامل جهت تامین تسهیلات در سقف مبلغ اعلامی اقدام کند. استفاده از این تسهیلات برای خرید بناهای تا عمر 20 سال بلامانع است.

    در این مدل، کمک به ساخت و خرید مسکن ملکی و کمک بلاعوض به متقاضیان مسکن مهر فاقد متقاضی از اهداف مدنظر است.

    در مسکن اجتماعی نیز کمک به ساخت مسکن استیجاری، پرداخت کمک هزینه اجاره و وام قرض الحسنه ودیعه مسکن مورد توجه قرار گرفته و شامل اشخاص حقیقی و حقوقی خواهد شد که دارای زمین بوده و تمایل به احداث واحدهای مسکونی استیجاری با نرخ اجاره ترجیحی و در قالب توافق با بنیاد مسکن انقلاب اسلامی داشته و به ازای هر واحد استیجاری تا دو برابر سقف تسهیلات اعلامی اعطا می شود.

    همچنین وزارت راه و شهرسازی موظف شد نسبت به تامین زمین در محدوده شهرها (دارای تاسیسات زیربنایی آب و برق و گاز) و یا شهرهای جدید برای ساخت واحد استیجاری از طریق واگذاری به سازندگانی که تمایل به ساخت مسکن استیجاری – ملکی با رعایت حداقل 40 درصد اجاره ای دارند، اقدام کند.

    بر اساس این گزارش، کمیسیون زیربنایی دولت در جلسه عصر یکشنبه 21 آذرماه  طرح مسکن اجتماعی را تصویب کرده که  بر اساس آن سالانه 100 هزار واحد مسکونی تا سال 1400 مورد حمایت دولت قرار می‌گیرد.

    مطابق یکی از بندهای این طرح برای امسال نیز 70 هزار واحد مسکونی پیش‌بینی شده است. در مجموع با احتساب سال 95 و سال‌های 96، 97، 98، 99 و 1400 بالغ بر 570 هزار واحد در طرح مسکن اجتماعی مورد حمایت دولتی قرار می‌گیرد. در فاز اول طرح تصویب شده مسکن اجتماعی دولت برای ودیعه مسکن، اجاره مسکن،‌ تکمیل واحدها،‌ ساخت و... در مجموع یک پکیج را پیش‌بینی  کرده که تا سال 1400 آنها را اجرایی می‌کند.

    طرح مسکن اجتماعی دولت یازدهم همچنان روی کاغذ است و قرار بود 70 هزار واحد آن امسال ساخته شود، اما با توجه به تاخیر پیش‌آمده در مراحل تصویب آن در یکماه باقیمانده از سال 95 ساخت این میزان واحد مسکونی غیرممکن خواهد بود.

    طرح مذکور یکی از برنامه‌های دولت یازدهم برای جایگزین شدن با طرح مسکن مهر بود. اما طی سال‌های فعالیت دولت این طرح فقط روی کاغذ بوده و هنوز عملیاتی نشده است.

    عظیمیان معاون وزیر راه و شهرسازی چند روز پیش درباره مسکن اجتماعی گفته بود: «مسکن اجتماعی فعلا در حد یک پیشنهاد است و مراحل قانونی خودش را طی می‌کند که به قانون برسد. الان قانونی به نام مسکن اجتماعی وجود ندارد.»

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو