عصر بازار

موقعیت گران‌ترین خانه های تهران+ عکس

داده های دریافتی از آگهی ها و معاملات انجام شده در ۱۷ هزار دفتر مشاور املاک شهر تهران نشان می‌دهد واحدهای مسکونی محله‌های صاحبقرانیه با شاخص قیمت ۶ میلیارد و ۷۵ میلیون، الهیه با ۳ میلیارد و ۲۹۰ میلیون و نیاوران با ۲ میلیارد و ۷۲۵ میلیون تومان رکورد گرانترین خانه ها در ۹ ماهه ابتدای سال جاری را به خود اختصاص دادند.عصر اعتبار:

موقعیت گران‌ترین خانه های تهران+ عکس
نسخه قابل چاپ
شنبه ۳۰ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۴:۲۴:۰۰

به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، ثبت آگهی و نیز قراردادهای انجام شده توسط 17 هزار دفتر مشاور املاک نشان می دهد از بین 100 فایل در هر  پارامتر، گرانترین و بزرگترین خانه ها در بازه زمانی 9 ماهه ابتدای سال جاری مربوط به محله صاحبقرانیه با میانه  قیمت 6 میلیارد و 75 میلیون تومانو شاخص متراژ 250 متر مربع برای هر واحد مسکونی بوده و پس از این محله الهیه با اختلاف نسبتا زیاد دارای میانه قیمت 3 میلیارد و 290 میلیون تومان و شاخص متراژ 201 متر مربع قرار گرفته است.

محله های فرمانیه با میانه قیمت 2 میلیارد و 600 میلیون و شاخص 189 متر مربع، اقدسیه با 2 میلیارد و 497 میلیون و دارای 185 متر، محمودیه با 2 میلیارد و 450 میلیون  با متراژ 153 و آجودانیه با 2 میلیارد و 332 میلیون تومان دارای شاخص 175 متر مربع در رتبه های بعدی از نظر قیمت قرار داشتند.

شاخص قیمت و رهن محله های شمال شهربر اساس آگهی و معاملات 9 ماهه ابتدای سال 95

قیمتهای به دست آمده از سامانه معاملات آلونک بر اساس روش "میانه" محاسبه شده که قابل استنادتر از شاخص "میانگین" است و هم اکنون در کشورهای اروپایی و آمریکایی از این روش استفاده می شود؛ یعنی قیمت کل نیمی از ملکهای این محله ها بالاتر از این قیمت و نیمی از ملکها پایین تر از این قیمت است.

اما بازار خانه های لوکس شمال تهران با توجه به مازاد عرضه کساد است. در حال حاضر 250 هزار خانه خالی در شهر و 400 هزار واحد خالی در استان تهران وجود دارد که عرضه در بخش خانه های لوکس را با کندی مواجه کرده است. کارشناسان علت این مساله را عدم ارزیابی از ظرفیت تولید برای خانه های لوکس عنوان می کنند و معتقدند بخش عمده ای از خانه های خالی شهر تهران در نیمه شمالی شهر قرار دارد.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به وجود 650 هزار واحد مسکونی خالی در سال 1385 گفت: در سال 1390 تعداد خانه‌های خالی به یک میلیون و 630 هزار واحد رسیده، یعنی ظرف پنج سال یک میلیون واحد اضافه شده است. ممکن است واحدهای بیشتری به مجموعه موجود مسکن کشور اضافه شده باشد ولی فقط در بخش خانه‌های خالی یک میلیون واحد افزایش یافته است. یک میلیون واحد مسکونی خالی یعنی حداقل 100 میلیارد دلار عدم بهره‌وری اقتصادی در ایران.

عباس آخوندی، جلوگیری از رشد سوداگری در بخش مسکن را از اقدامات دوره خود عنوان کرد و به ایسنا گفت: اگر آن سیاست‌های تولید 2 میلیون و 200 هزار مسکن مهر و حجم عظیم مسکن لوکس در تهران سیاست‌هایی اصولی بود قاعدتا باید قیمت مسکن پایین می‌آمد، اما شاهد تورم‌های بالای 50 درصد در بخش مسکن بودیم. بنابراین اشتباهات بسیار بزرگی رخ داده است. هرکسی که در این دوره وزیر مسکن می‌شد دو کار می‌توانست انجام دهد؛ یک کار این‌که به همان سیاست عوام‌فریبانه ادامه دهد و ملتی را گرفتار کند و دیگر این‌که صادقانه با مردم صحبت کند. البته هزینه صداقت در این زمینه برای سیاستمدار بسیار بسیار سنگین است.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: سال 1389 تا 1392 تعداد پروانه‌های صادر شده در تهران 760 هزار واحد مسکونی بوده است. این تعداد برای اسکان جعیتی بیش از 2.5 میلیون نفر کفایت می‌کند. این بدین مفهوم است که اگر جمعیت تهران را فقط در شب در نظر بگیرید، ظرفیت ایجاد شده امکان اسکان بیش از 30 درصد از کل جمعیت تهران را در برداشت. بخش اعظم این پروانه‌ها برای واحدهایی است که عمدتا با هدف سوداگری در مناطق یک، 2، 22 و 5 با هدف فروش تراکم انجام شده که خواستند پول مدیریت شهری را تامین کنند. اگر این طور پیش می‌رفتیم، ظرف 10سال یک تهران به اندازه‌ی تهران ساخته شده بود. آیا این روند قابل تداوم بود؟ این حجم از سوداگری محصول سوء استفاده سوداگران از امکان شهرفروشی که شهرداری فراهم آورده بود و هم‌چنین دسترسی  به تسهیلات بانکی از طریق ارتباط بود. قطعا بخش قابل توجهی از منابع تسهیلات معوقه بانکها در همین ساختمانهای خالی است که صرفا برای سوداگری و استفاده از سودهای بادآورده در بازار تولید شده‌اند. از این رو است که من معتقدم اصلی ترین ضرورت، ساماندهی سکونت‌گاه‌ها در ایران، بازخوانی زندگی مدرن و حاکمیت قانون در ایران است. وقتی این روند را نگاه کنیم می‌بینیم تنها اتفاقی که در این روند رخ می‌دهد این است که تهران غیر قابل سکونت شود. در واقع تهران فقط جولانگاه سوداگران ملک باشد.

برچسب ها
پورسعید خلیلی
پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
    پربازدیدترین های هفته
      دکه مطبوعات
      • بازار امروز ۳۹۹
      • بازار امروز ۳۹۰
      • بازار امروز ۳۸۸
      • ۱۵
      • اعتبار امروز
      • شماره ۸ اعتبار امروز
      • شماره ۷ اعتبار امروز
      • شماره ۶ اعتبار امروز
      • شماره پنجم
      آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
      آرشیو