عصر بازار

وام ۱.۲ میلیارد یورویی دولت روسیه به ایران

عصر اعتبار- مدیرعامل شرکت تولید نیروی برق حرارتی از اعطای وام ۱.۲ میلیارد یورویی دولت روسیه به دولت ایران برای ساخت یک نیروگاه بخاری ۱۴۰۰ مگاواتی خبر داد.

وام ۱.۲ میلیارد یورویی دولت روسیه به ایران
نسخه قابل چاپ
شنبه ۳۰ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۴:۵۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از تسنیم، محسن طرزطلب مدیرعامل شرکت تولید نیروی برق حرارتی در نشستی خبری اظهار داشت: با همکاری دولت روسیه، نیروگاه بخاری 1400 مگاواتی سیریک و پست فشارقوی بلافصل آن طی 5 سال آینده در استان هرمزگان احداث خواهد شد.

    این مقام مسئول با بیان اینکه "کلنگ این پروژه در هفته جاری به زمین خواهد خورد"، گفت: شرکت مهندسی تکنوژروم اکسپورت روسیه به عنوان پیمانکار نیروگاه و پست فشار قوی GIS بلافصل آن با همکاری پیمانکاران و سازندگان ایرانی، این نیروگاه بخاری را در جنوب شرقی هرمزگان در ساختگاهی به مساحت 199 هکتار راه اندازی می کند.

    وی افزود: این نیروگاه بخاری در 4 واحد 350 مگاواتی با راندمان حدود 45 درصد و با ظرفیت مجمو.ع 1400 مگاوات احداث خواهد شد.

    طرزطلب با بیان اینکه "این نیروگاه از نظر فناوری‌های روز از نوع پیشرفته و بویلر آن فوق بحرانی است"، گفت: تأمین مالی این پروژه از محل تسهیلات یک میلیارد و 200 میلیون یورویی دولت روسیه به دولت ایران صورت می گیرد که مقرر شده پس از به بهره برداری رسیدن این نیروگاه، ایران بازپرداخت این وام را با نرخ سود 2.77 درصد به دولت روسیه بازگرداند.

    وی ادامه داد: تأمین آب مورد نیاز این نیروگاه از دریا صورت می گیرد و برای تأمین آب شیرین مصرفی نیروگاه هم ساخت آب شیرین کنی با ظرفیت حدوداً 200 مترمکعب در ساعت مد نظر قرار گرفته است.

    مدیرعامل شرکت تولید نیروی برق حرارتی تصریح کرد: مدت زمان کل قرارداد 55 ماه در نظر گرفته شده که اگر پیمانکار روسی در اجرای این قرارداد تأخیر داشته باشد جریمه خواهد شد و اگر نیروگاه به بهره برداری نرسد، طبق قرارداد هیچ بازپرداختی از سوی ایران انجام نمی شود.

    وی افزود: سنکرون اولین واحد این نیروگاه با شبکه برق کشور، 41 ماه پس از شروع قرارداد در نظر گرفته شده است.

    این مقام مسئول از احداث یک دستگاه آب شیرین کن برای تأمین آب شرب بندرعباس خبر داد و گفت: آب شیرین کن جدیدی به ظرفیت 100 هزار مترمکعب در روز با استفاده از دود خارجی این نیرئگاه احداث می شود که افزایش 2 تا 3 درصدی راندمان این نیروگاه را به دنبال دارد.

    طرزطلب از آغاز مذاکرات با شرکت های ژاپنی برای نوسازی نیروگاه ری خبر داد و گفت: مقرر شده تا با همکاری مشترک شرکت های ایرانی و ژاپنی، نیروگاهی به ظرفیت 1050 مگاوات و به صورت سیکل ترکیبی در کنار نیروگاه فعلی ری احداث شود و بعد از به مدار بهره برداری آمدن این نیروگاه، نیروگاه فعلی ری جمع آوری شود.

    وی افزود: پیش بینی می کنیم اردیبهشت ماه 96 بتوانیم قرارداد احداث این نیروگاه را به شرکت ژاپنی و همکار ایرانی اش به امضا برسانیم.

    مدیرعامل شرکت تولید نیروی برق حرارتی در خصوص سرنوشت قرارداد 5 هزارمگاواتی ساخت نیروگاه با شرکت یونیت اینترنشنال گفت: ابتدا قرار بود به میزان 5 هزار مگاوات قرارداد احئداث نیروگاه های حرارتی با این شرکت به امضا برسد که با جمیع شرایطی که در کشور هست و مسائلی که پیش آمد، تدبیر کلان کشور بر این شد که 3 هزار مگاوات از این مقدار کاسته شده و فعلاً مجموع قراردادی که با شرکت یونیت به امضا می رسد برای 2 هزار مگاوات ساخت نیروگاه در دو ساختگاه باشد.

    وی ادامه داد: یکی از این ساختگاه ها در ساوه به ظرفیت 1200 مگاوات و با توربین های کلاس H است و ساختگاه دوم در زاهدان به ظرفیت 800 مگاوات و با توربین های کلاس F خواهد بود.

    طرزطلب خاطرنشان کرد: با این شرکت به توافق رسیده ایم که تمامی تأمین تجهیزات این دو نیروگاه از سوی شرکت های ایرانی صورت گیرد و اگر قرار است تجهیزاتی نیز از خارج از کشور تأمین شود، شرکت های ایرانی این خرید را انجام دهند که در خصوص توربین های این نیروگاه که خرید خارجی خواهد شد، شرکت مپنا از شرکت های صاحب صلاحیتی چون زیمنس این خرید را انجام می دهد.

    وی افزود: فعلا فقط قرارداد ساخت 2 هزار مگاوات نیروگاه با شرکت یونیت امضا می شود که در صورتی که این شرکت توانست در تأمین مالی و ساخت، شرایط مطلوبی را از خود نشان دهد، پس از آن تصمیم گیری خواهد شد که 3 هزار مگاوات دیگر به پای مذاکره بیاید یا موضوع 3 هزار مگاوات برای همیشه منتفی شود، اما تا آن زمان هیچ تصمیمی برای اجرایی شدن بیش از 2 هزارمگاوات قرارداد با این شرکت گرفته نخواهد شد.

    طرزطلب میزان سرمایه گذاری شرکت یونیت برای ساخت 2 هزار مگاوات نیروگاه در ایران را 1.2 تا 1.3 میلیارد دلار دانست و گفت: تا امروز این شرکت 6 میلیون یورو ضمانت نامه ارزی ارائه داده و 6 ماه به این شرکت فرصت داده شده تا در خصوص روند تأمین مالی و مسائل فنی، شرایط را مشخص کند.

    این مقام مسئول قیمت خرید تضمینی برق از شرکت یونیت را 77 تومان بر پایه سال 94 و مدت آنرا 6 سال اعلام کرد و اذعان داشت: هر شرکت ایرانی که بتواند منابع مالی از خارج از کشور برای اجرای پروژه های نیروگاهی تأمین کند، همین ضمانت نامه هایی که به یونیت برای بازگشت سرمایه می دهیم، به ان شرکت هم اعطا خواهد شد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی