عصر بازار

مشاور مالیاتی اصناف:

جایگزینی مالیات مصرف با ارزش افزوده، پاک کردن صورت مسئله است

عصر اعتبار- مشاور مالیاتی اصناف و بازار با بیان اینکه برای حل مشکلات مالیات ارزش افزوده نباید صورت مسئله را پاک کرد، گفت:‌ مالیات مصرف قابل ردیابی نیست.

جایگزینی مالیات مصرف با ارزش افزوده، پاک کردن صورت مسئله است
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۱ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از فارس، محمدرضا جعفریان  با اشاره به اینکه قرار است سال آینده مالیات مصرف جایگزین مالیات ارزش افزوده شود، اظهار داشت: در وهله اول باید تعریف مالیات بر مصرف مشخص شود که اکنون این موضوع برای ما مشخص نیست و اینکه با چه مکانیزمی چه نوع مالیاتی دریافت خواهد کرد.

    مشاور مالیات اصناف و بازار با بیان اینکه به نظر می‌رسد، زیرساخت اخذ مالیات مصرف در کشور فراهم نیست، گفت: قطعاً در این حالت امکان ردیابی نخواهد داشت. در حال حاضر همه بنگاه‌ها مشمول مالیات بر ارزش افزوده نیستند، بنابراین این نوع مالیات مبهم است.

    این کارشناس مالیاتی با بیان اینکه به نظر می‌رسد مالیات بر مصرف آبشاری عمل خواهد کرد، یادآور شد: نباید به جای حل مشکل، صورت مسئله را پاک کرد. در حال حاضر مالیات ارزش افزوده با مشکلاتی روبه‌رو است و 400 دستورالعمل دارد که درست به آن عمل نمی‌شود. معلوم نیست نمایندگان در این باره چه کار می‌کنند، در مناظره‌ها با نظر اصناف موافقند، اما پس از آن خلاف آن عمل می‌کنند.

    وی ادامه داد: قرار بود مالیات ارزش افزوده از مصرف گرفته شود، اما در حال حاضر از تمامی حلقه‌ها اخذ می‌شود. کشورهای پیشرو در این زمینه پس از 20 تا 30 سال توانستند فعالیت اقتصادی در این بخش را شفاف کنند و نمی‌توان در این نوع مالیات یک باره فشار آورد.

    جعفریان در مورد طرح جامع مالیاتی نیز گفت: این طرح بدان معنا است که عدالت مالیاتی برقرار شده و براساس درآمد، هزینه و مستندات مربوط به آن باشد، اما وزیر اقتصاد قول اجرای آن را در بهمن‌ماه سال جاری داده بود که تاکنون محقق نشده است.

    وی افزود: به نظر می‌رسد در 6 ماه اول آینده نیز محقق نخواهد شد و یکی از مهم‌ترین مواد مربوط به طرح جامع مالیاتی به ماده 169 مکرر قانون مالیات‌ها باز می‌گردد که باید پایگاه‌های اطلاعات از مؤدیان فراهم شود.

    مشاور مالیاتی اصناف و بازار با اشاره به اینکه آنچه مالیات اخذ می‌شود، عدالت نسبی نیز در آن وجود ندارد، تصریح کرد: عدم شفافیت اقتصادی و نبود اطلاعات لازم منجر به شفاف نبودن مالیات شده است و در این جهت نیز اعتماد فی‌مابین وجود ندارد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو