عصر بازار

مدیرعامل شرکت سبدگردان سرمایه ایرانیان عنوان کرد:

اختیار خرید و فروش در بازار سرمایه، در حکم حق بیمه

عصر اعتبار- اختیار خرید و فروش در واقع مانند پرداخت حق بیمه است و شما با استفاده از آن زیان سهام را بیمه می کنید و در نتیجه خسارت های احتمالی جبران می شود.

اختیار خرید و فروش در بازار سرمایه، در حکم حق بیمه
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۱ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از سنا، مصطفی صفاری، مدیرعامل شرکت سبدگردان سرمایه ایرانیان ضمن بیان مطلب فوق در تشریح وضعیت فعلی معاملات آپشن گفت: سابقه استفاده از ابزار مشتقه در ایران به داد و ستد محصولات کشاورزی و سکه طلای بورس کالا بازمی گردد.

    مدیرعامل شرکت سبدگردان سرمایه ایرانیان ادامه داد: زمانی که فیوچر طلا راه اندازی شد ضمن انتقادهای زیاد با آن مخالفت می شد  اما می بینیم امروز به یکی از بازارهای خوب و بزرگ بورس کالا تبدیل شده است و اختیار خرید و فروش نیز در همان مسیر حرکت خواهد کرد.

    این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه راه اندازی اختیار خرید و فروش یکی از مهمترین گام های توسعه بازار سرمایه محسوب می شود، گفت: این ابزار از دو بخش کال آپشن (اختیار خرید) و پوت آپشن (اختیار فروش)تشکیل شده است.

    وی افزود: اختیار خرید و فروش مانند حق بیمه در بازار سرمایه است. در واقع این ابزار حق استفاده از یک موقعیت خرید یا فروش است و شما کالایی داد و ستد نمی کنید بلکه حق خرید یا فروش یک کالا را خواهید داشت.

    صفاری با بیان اینکه اختیار خرید و فروش در بازار سرمایه ایران یک ابزار جدید است بیان داشت: با توجه به تازگی اختیار خرید و فروش، قیمت گذاری در این ابزار با مدل سنجی های خاصی صورت می گیرد و هنوز پیچیده و مشکل است.

    وی ادامه داد: به عنوان مثال شما ابتدا باید قیمت فعلی سهام را در نظر بگیرید، بر اساس مدل سنجی قیمت آتی آن را پیش بینی و در نهایت ریسک آن را محاسبه کنید سپس میزان این ریسک را بیمه کنید.

    مدیرعامل شرکت سبدگردان سرمایه ایرانیان با تاکید بر اینکه مهمترین موضوع در بحث اختیار خرید و فروش مسئله قیمت گذاری است، اظهار کرد: قیمت گذاری در ابزار خرید و فروش باید منطقی و علمی صورت گیرد و قیمت نباید خیلی بالا یا پایین تعیین شود.

    وی با بیان اینکه در حال حاضر قیمت گذاری اختیار بیش از میزان منطقی است، گفت: به عنوان مثال یک سهم را با قیمت صد تومان و حق بیمه 30 تومان خریداری می کنید و در واقع 130 تومان بابت آن پرداخت می کنید و یا برعکس سهمی را با قیمت 100 تومان و حق بیمه یک تومان و در مجموع 101 تومان خریداری می کنید که هر دو قیمت غیر منطقی است. در حالت اول سرمایه گذار و در حالت دوم سرمایه پذیر ضرر خواهند کرد. لذا قیمت گذاری منطقی و علمی مهمترین اصل استفاده از ابزار اختیار است.

    صفاری ادامه داد: به نظر می رسد شرکت های سرمایه گذاری و نهادهای فعال در بورس با روش های قیمت گذاری این ابزار هنوز آشنا نیستند. در بیمه هایی مانند زلزله یا آتش سوزی با استفاده از تکنیک های قیمت گذاری همه احتمالات را در نظر می گیرند. بر اساس آمار احتمال زلزله یا آتش سوزی در منطقه و یا میزان خسارت احتمالی در صورت وقوع حادثه در نظر می گیرند و سپس قیمت حق بیمه تعیین می شود. در اینجا نیز چون اختیار خرید و فروش مانند حق بیمه است باید همه احتمالات در نظر گرفته شود و برای آن قیمت منطقی تعیین نشود.

    این کارشناس بازار سرمایه با تاکید بر اینکه نباید قیمت گذاری در ابزار اختیار پایین یا بالا باشد، گفت: این که برای تقویت بازار نرخ های پایین تعیین شود و یا اینکه 20 درصد حق بیمه برای 20 درصد تضمین از شما دریافت شود به ابزار اختیار آسیب خواهد زد.

    مدیرعامل شرکت سبدگردان سرمایه ایرانیان ضمن قدردانی از سازمان بورس برای راه اندازی از اختیار خرید و فروش به اهمیت این ابزار اشاره کرد و گفت: نباید انتظار داشت ابزار خرید و فروش طی این مدت کوتاه مورد استقبال باشد. یادگیری استفاده از این ابزار و همچنین نحوه قیمت گذاری آپشن ها زمان بر است و در آینده اهمیت و کاربرد اختیار خرید و فروش مشخص خواهد شد.

    وی در پایان راه اندازی اختیار خرید و فروش را نیاز امروز بازار سرمایه دانست و گفت: تنوع ابزار های مدیریت ریسک بازار سرمایه از مهمترین عوامل رشد محسوب می شوند و فرهنگ سازی و آموزش استفاده از اختیار خرید و فروش توسعه بورس را به همراه دارد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو