عصر بازار

جذب ۲۳۰ میلیون دلار سرمایه خارجی در تهران

عصر اعتبار- مدیر عامل شهرک‌های صنعتی استان تهران از جذب ۲۳۰ میلیون دلار سرمایه خارجی در ۱۱ ماهه امسال در استان تهران خبر داد.

جذب ۲۳۰ میلیون دلار سرمایه خارجی در تهران
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۱ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۵:۰۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، محمدرضا قاهری در حاشیه افتتاح اولین نمایشگاه توانمندی‌های صنایع کوچک و متوسط شهرک‌های صنعتی استان تهران با اشاره به اهمیت جذب سرمایه‌گذاری خارجی در توسعه صنایع استان تهران، گفت: امسال در استان تهران موفق به جذب 230 میلیون دلار سرمایه‌گذار خارجی شده‌ایم و در صدد هستیم بستر مناسب را برای مشارکت خارجی و انتقال تجربیات بین‌المللی به صنایع فراهم کنیم.

    وی در ادامه با اشاره به بیشتر سرمایه‌گذاری‌های خارجی در واحدهای صنعتی استان تهران و مشارکت‌های خارجی در این استان در حوزه صنایع خارجی و صنعت خودرو بوده است، تصریح کرد: در سال 1395 مجوز جذب 1.1 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در استان تهران صادر شده است و در حال معرفی مزیت‌های مختلف این استان برای سرمایه‌گذاری و حوزه‌هایی که با توجه به محدودیت‌هایی که در استان تهران وجود دارد برای فعالیت صنعتی باقی می‌مانند را معرفی و تقویت می‌کنیم.

    مدیر عامل شهرک‌های صنعتی استان تهران در تشریح مزیت‌هایی که استان تهران برای سرمایه‌گذاری دارد، اظهار کرد: تاکنون 57 فرصت سرمایه‌گذاری در استان شناسایی شده و هشت مزیت برای فعالیت صنعتی نیز مورد بررسی قرار گرفته است که در تلاش هستیم آنها را در عرصه بین‌المللی معرفی کنیم و در این باره اطلاع‌رسانی لازم را انجام دهیم.

    قاهری همچنین با اشاره به جزییات برخی سرمایه‌هایی که در حال مذاکره است، گفت‌: چندی پیش وزارت بهداشت اعلام کرد که نیاز به 100 هزار تخت بیمارستانی وجود دارد که این را به عنوان یک فرصت سرمایه‌گذاری مطرح کردیم و یک شرکت کره‌ای اعلام کرد که برای این موضوع پنج میلیارد دلار فاینانس قرار خواهد داد.

    وی ادامه داد: در موردی دیگر در حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر که وجود آن در استان تهران بسیار با اهمیت است در حال مذاکره با آلمانی‌ها هستیم تا سه شرکت آلمانی در حوزه تولید برق و انرژی‌های تجدیدپذیر وارد واحدهای صنعتی تهران شود.

    مدیر عامل شهرک‌های صنعتی استان تهران با اشاره به احداث شهرک‌های اختصاصی برای شرکت‌های خارجی، عنوان کرد: با این‌که تجربه احداث شهرک‌های اختصاصی برای شرکت‌های خارجی در آذربایجان شرقی وجود دارد که عمده شرکت‌های حاضر بر آن را ترک‌ها تشکیل می‌دهند ما در تلاش هستیم تا با مذاکراتی که با ترک‌ها و چینی‌ها داریم مناطقی که برای آنها در تهران جانمایی شده را برای استقرار آنها آماده کنیم که به نتیجه رسیدن مذاکرات و فراهم‌سازی بستر لازم برای استقرار این صنایع حدود سه سال به‌طور خواهد انجامید.

    قاهری در ادامه افزود: امروز تفاهم‌نامه‌ای را با طرف ژاپنی امضاء خواهیم کرد که براساس این تفاهم‌نامه طرف ژاپنی تجربیات تامین مالی واحدهای کوچک و متوسط خود را در اختیار ایران قرار خواهد داد.

    معرفی واحدهای صنایع کوچک به فرابورس

    وی همچنین با اشاره به اهمیت استفاده از سازوکارهای پویا برای تامین مالی، عنوان کرد: راهکارهای مختلفی برای تامین مالی بنگاه‌های کوچک و متوسط وجود دارد که از جمله آنها تسهیلات بانکی است که مشکلات خود را به همراه دارد و عمده‌ترین آن سود بالای تسهیلات است.

    مدیر عامل شهرک‌های صنعتی استان تهران، ادامه داد: در رابطه با تامین مالی بنگاه‌های کوچک و متوسط راه دیگر ورود به بازار سرمایه است که به همین منظور سازمان شهرک‌های صنعتی و صنایع کوچک و متوسط تفاهم‌نامه‌ای عقد کرده است که براساس آن شرکت‌هایی که شرایط لازم عرضه در فرابورس را دارند معرفی می‌کنند و آنها با شرایط تسهیل‌ شده‌ای به بازار سرمایه وارد می‌شوند.

    قاهری با اشاره به آخرین پیشرفت‌های حاصل شده درباره معرفی شرکت‌ها در فرابورس، گفت: تاکنون این طرح به صورت پایلوت در استان تهران به اجرا در آمده که طی آن فعلا 15 شرکت به فرابورس معرفی شدند که در حوزه‌های مختلف صنعتی مشغول به تولید هستند.

    وی شفافیت‌های مالی و مالیاتی و توزیع سهام را از جمله مزیت‌های حضور در بازار سرمایه عنوان کرد و همچنین ابراز امیدواری کرد که با آماده‌سازی بسترها بتوانیم سرمایه‌گذاران خارجی را نیز به بازار سرمایه وارد کنیم.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی