عصر بازار

در دیدار رییس سازمان بورس با معاون علمی و فناوری رئیس جمهور مطرح شد:

حمایت از شرکت های دانش بنیان، در دستور کار

عصر اعتبار- دکتر شاپور محمدی و دکتر سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس جمهور در سازمان بورس و اوراق بهادار دیدار و در خصوص چشم انداز شرکت های دانش بنیان گفتگو کردند.

حمایت از شرکت های دانش بنیان، در دستور کار
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۱ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۵:۵۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از سنا، در ابتدای این دیدار دکتر محمدی ضمن تاکید به نقش مهم شرکت های دانش بنیان عنوان کرد: یکی از مهمترین کارویژه های بازار سرمایه بحث تامین مالی بنگاه های اقتصادی کشور با هدف افزایش توان تولید کالا و خدمات است و بدون شک شرکت های دانش بنیان نیز از این امر مستثنی نیستند.

    به گفته مدیر ارشد بازار سرمایه کشور، توسعه اقتصادی در همه دنیا از جمله ایران به تکنولوژی وابسته شده و حمایت از شرکت های دانش بنیان و تامین نیازهای مالی این بنگاه های اقتصادی، نه تنها سود دهی آنها را ضمانت می کند بلکه اقتصاد کشور از آن منتفع می شود.

    رییس سازمان بورس با تاکید بر اینکه امروز بازار سرمایه کشور فرصت های بسیار خوبی برای تامین مالی شرکت های دانش بنیان فراهم کرده است، افزود: دولت نیز می تواند با تخصیص بودجه در قالب ضمانت اتمام پروژه های علم محور، از شرکت های دانش بنیان حمایت کند.

    دکتر محمدی ادامه داد: به عنوان مثال صندوق نوآوری و شکوفایی می تواند بخشی از ریسک طرح های دانش محور را بپذیرد و در صورتی که پروژه به بازدهی لازم نرسید درصدی از زیان آن جبران شود.

    سخنگوی سازمان بورس تاکید کرد البته پذیرش ریسک طرح های دانش محور به معنای پرداخت حتمی مبلغ ضمانت شده نیست و بسیاری از این پروژه ها به بازدهی لازم خواهند رسید و در واقع نیازی به پرداخت ریسک های تضمین شده نخواهد بود.

    رییس سازمان بورس استفاده از صکوک استصناع و اوراق منفعت را یکی دیگر از ابزار های بازار سرمایه در مسیر تامین مالی شرکت های دانش بنیان دانست و گفت: یکی از فرصت های پیش روی شرکت های دانش محور که قابل طرح و بررسی است، انتشار اوراق سفارش ساخت یا صکوک استصناع است و تا آنجا که ظرفیت بازار سرمایه اجازه دهد، شرکت های دانش بنیان می توانند بخشی از کمبود های مالی خود را از طریق آن جبران کنند.

    سخنگوی سازمان بورس تاکید کرد: این دو ابزار راهی را برای تامین مالی پروژه ‌های بزرگ باز کرده است و دولت می تواند با پذیرش بخشی از ریسک صکوک استصناع، بازدهی پروژه های تکنولوژی محور را تضمین کند.

    رییس سازمان بورس به اهمیت کالاهای فرهنگی و همچنین بنگاه های خدماتی اشاره کرد و گفت: حمایت از شرکت ها و بنگاه های خدماتی و فرهنگی نیز می تواند مورد توجه باشد و در این زمینه نیز راهی طولانی در پیش است.

    دکتر محمدی افزایش اشتغال، درآمد زایی، توسعه اقتصادی و حفظ ایده و دانش در کشور را محصول بنگاه های دانش بنیان دانست و گفت: حمایت از شرکت های دانش بنیان به عزم ملی نیاز دارد و توسعه ملی به همراه خواهد داشت و در این زمینه باید در کنار ضمانت های مالی اقدامات فرهنگی و آموزشی انجام دهیم.

    در ادامه این دیدار سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس جمهور عنوان کرد فعالیت شرکت ‌های دانش‌ بنیان ایجاد محیط کسب و کار نوین است. شرکت‌ های دانش‌ بنیان در دنیا پیشتازی می‌ کنند و صنایع را پشت سر گذاشته اند و همین اتفاق در اقتصاد ایران نیز رخ خواهد داد.

    معاون رییس جمهور با بیان اینکه فرهنگ سازی و حمایت مالی از کسب و کار دانش بنیان در دستور کار قرار دارد، عنوان کرد: حدود2850 شرکت دانش‌ بنیان و هزاران استارت‌ آپ و هزار جوان با قدرت فزاینده ‌در این محیط فعالیت می ‌کنند و حمایت از این بنگاه های اقتصادی وظیفه ملی و عمومی است.

    دکتر ستاری ضمن تاکید مجدد به اهمیت شرکت های دانش بنیان از طرح های حمایتی مالی خبر داد و گفت: طرح های مالی حمایتی از شرکت های دانش بنیان مانند خرید تجهیزات در حال بررسی است و ما باید از طریق بورس و بازار سرمایه شرایط شکوفایی این نوع کسب و کار را مهیا کنیم.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو