عصر بازار

بنیاد هریتیج در رتبه‌بندی جدید آزادی اقتصادهای جهان اعلام کرد

جدیدترین رتبه ایران در آزادی اقتصادی

عصر اعتبار- بنیاد هریتیج رتبه‌بندی جدید خود از آزادی اقتصادهای جهان را منتشر کرده است.

جدیدترین رتبه ایران در آزادی اقتصادی
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۲ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۰:۴۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از اقتصاد نیوز، بر این اساس، ایران امسال توانسته از میان 180 کشور در رتبه 155 قرار گیرد. این در حالی است که سال گذشته ایران رتبه 171 را کسب کرده بود؛ بنابراین امسال شاهد پرش 16 پله‌ای ایران در این شاخص هستیم؛ پرشی که پس از صعود 17 پله‌ای امارات، دومین پرش بلند در میان کشورهای حوزه خلیج فارس محسوب می‌شود. نمره ایران در سال گذشته نیز 43/5 از 100 بوده که امسال به 50/5 افزایش یافته است.
    بنیاد هریتیج طبق روال هر سال رتبه‌بندی جدیدی را از آزادی اقتصادهای جهان منتشر کرده است. بر این اساس، ایران در فهرست امسال توانسته است از میان 180 کشور در رتبه 155 قرار گیرد و این در حالی است که سال گذشته ایران رتبه 171 را کسب کرده بود. بنابراین امسال شاهد پرش 16 پله‌ای ایران در شاخص آزادی اقتصادی هستیم، پرشی که پس از صعود 17 پله‌ای امارات، دومین پرش بلند در میان کشورهای حوزه خلیج‌فارس محسوب می‌شود.

    بر این اساس، نمره ایران در سال گذشته 5/ 43 از 100 بوده است که امسال افزایشی قابل‌توجه داشته و به 5/ 50 رسیده است. سال گذشته نیز نسبت به سال پیش از آن نمره ایران، 7/ 1 نمره بهبود یافته بود اما رتبه ایران در همان رتبه 171 ثابت مانده بود. در گزارش امسال، برای اندازه‌گیری آزادی اقتصادی از 12 عامل کمی و کیفی استفاده شده است که در 4 گروه اصلی دسته‌بندی شده‌اند.

    این گروه‌ها و زیرشاخه‌های آنها عبارتند از: 1.حاکمیت قانون (حقوق مالکیت، یکپارچگی دولت و کارآیی قضایی)؛ 2. اندازه دولت (مخارج دولت، بار مالیاتی، سلامت مالی)؛ 3. کارایی قوانین (آزادی کسب‌وکارها، آزادی نیروی کار و آزادی پولی)؛ و 4. بازارهای باز (آزادی تجاری، آزادی سرمایه‌گذاری و آزادی مالی). در سال گذشته 10 زیرشاخه مورد ارزیابی قرار گرفته بود که امسال به 12 زیرشاخه افزایش یافته است. دو عاملی که در ارزیابی شاخص آزادی اقتصادی به 10 عامل سال گذشته اضافه شده‌اند، عبارتند از: کارایی نظام قضایی و سلامت مالی دولت. برای هریک از این زیرشاخه‌ها حداکثر نمره 100 در نظر گرفته شده است.

    نمره‌ ایران در هریک از زیرشاخه‌ها

    بر اساس گزارش جدید هریتیج، نمره ایران در حاکمیت قانون بر پایه نمره سه زیرشاخه تعیین شده است: 1. حقوق مالکیت: نمره ایران در این زیرشاخه در سال گذشته 10 بوده است اما امسال این نمره به 4/ 32 جهش یافته است. 2. یکپارچگی دولت: امسال نمره ایران در این زیرشاخه از 27 در سال گذشته به 6/ 29 جهش یافته است.3. کارایی قضایی: نمره ایران در این زیرشاخص که برای نخستین‌بار معرفی شده است 36 اعلام شده است.در معیار اندازه دولت سه عامل مورد بررسی قرار گرفته‌اند:

    1. مخارج دولت: نمره ایران در این معیار در سال گذشته 2/ 93 بوده که امسال به 7/ 92 کاهش یافته است. 2. بار مالیاتی: نمره ایران در این بخش در سال گذشته 2/ 81 بوده که امسال به 1/ 81 رسیده است. 3. سلامت مالی: این نمره که برای نخستین‌بار معرفی شده برای ایران 9/ 94 اعلام شده است.

    در معیار کارایی قوانین سه زیر شاخه مورد بررسی قرار گرفته است: 1.آزادی کسب‌وکارها: نمره ایران در این زیرشاخه در سال گذشته 3/ 59 بوده که امسال به 8/ 64 افزایش یافته است. 2. آزادی نیروی کار: نمره ایران در این زیرشاخه از 49 به 5/ 54 افزایش یافته است. 3. آزادی پولی: نمره ایران در این زیرشاخه از 6/ 50 به 5/ 55 افزایش یافته است.

    در معیار بازارهای باز سه عامل مورد بررسی قرار گرفته است: 1. آزادی تجاری: نمره ایران در این زیرشاخه از 6/ 54 به 5/ 54 رسیده است.2. آزادی سرمایه‌گذاری: نمره ایران در این زیرشاخه از سال 2009 به بعد ثبت نشده است. در آن سال نمره ایران 10 بوده است. 3. آزادی مالی: در این شاخص ایران از سال 1995 تا کنون هر ساله نمره 10 را کسب کرده است.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو