عصر بازار

تحرک سکه با اهرم اونس

چشم‌انداز قیمت دلار کاهشی شد

عصر اعتبار- روز دوشنبه، دلار برای سومین روز متوالی در کانال ۳هزار و ۷۰۰ تومان نوسان کرد تا انتظار معامله‌گران برای بازگشت قیمت به مرز بالاتر ضعیف‌تر شود.

چشم‌انداز قیمت دلار کاهشی شد
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۳ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۷:۴۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از دنیای اقتصاد، در سومین روز هفته، شاخص بازار ارز 3 تومان از ارزش خود را از دست داد و به قیمت 3 هزار و 787 تومان رسید. به گفته فعالان، افت نرخ حواله درهم به محدوده هزار و 30 تومان، کاهش تحرکات بازیگران غیررسمی بازار و عرضه مساعد بازارساز سه عامل اثرگذار کاهشی بودند. با ثبت سومین نوسان کاهشی متوالی در کانال 3 هزار و 700 تومان، عده‌ای از فعالان به این باور رسیده‌اند که بازگشت قیمت دلار به کانال 3 هزار و 3800 تومان سخت شده است.

    به گفته بخشی از آنها، افت قیمت دلار در مقطع کنونی بیشتر با انجام معامله و بدون هیجان خاصی صورت گرفته است. به اعتقاد یکی از بازیگران باتجربه بازار، هنگامی که قیمت با انجام معامله در مسیر کاهشی قرار می‌گیرد، نشان‌دهنده آن است که متغیرهای بنیادی گرایش بیشتری به افت دارند، حال آنکه در صورتی که افت قیمت با معامله صورت نگیرد، ممکن است تنها تحت‌تاثیر هیجانات و تحرکات معامله‌گران غیررسمی اتفاق افتاده باشد. به‌طور خلاصه می‌توان گفت اعتقاد این دسته از بازیگران بازار آن است که افت قیمت وابسته به هیجانات نبوده و تحت‌تاثیر عوامل بنیادی صورت گرفته است. افزون بر این، قیمت دلار از ابتدای بهمن‌ماه با شیب نسبتا ملایمی در مسیر کاهشی قرار گرفت و این روند در روزهای ابتدایی اسفندماه نیز ادامه یافت. به گفته فعالان، کاهش قیمت دلار با شیب ملایم موجب شده است که تعداد زیادی از نوسان‌گیران ارزی از بازار کنار بروند. خروج نوسان‌گیران نیز شرایط برای نوسان افزایشی و بازگشت به کانال 3 هزار و 800 تومان را سخت‌تر خواهد کرد.

    برخلاف اعتقاد معامله‌گران این گروه، دسته‌ای دیگر در بازار وجود دارند که به بازگشت قیمت امیدوارند. این دسته معتقدند دلار در 2 روز گذشته مقاومت نسبتا محکمی در محدوده 3هزار و 780 تومان از خود نشان داده است. این دسته این موضوع را نشانه‌ای مبنی‌بر احتمال بازگشت قیمت دلار تفسیر کرده و معتقدند معامله‌گران بزرگ تمایلی به افت بیشتر قیمت ندارند. از سوی دیگر، این عده نهایت کف قیمت دلار را نقطه 3 هزار و 750 تومان تخمین زده‌اند و باور دارند قیمت در سال‌جاری از این نقطه پایین‌تر نخواهد رفت. آنها معتقدند، شرایط بنیادی اقتصادی از افت بیشتر بهای دلار حمایت نمی‌کند. ناگفته نماند که این عده انتظار نزول قیمت دلار از سطح 3 هزار و 800 تومان را نیز نداشتند و در این شرایط باید دید روند قیمت در روزهای آینده دیدگاه کدام گروه را تایید خواهد کرد.

    روز دوشنبه، سکه تمام بهار آزادی نیز یک بار دیگر برخلاف قیمت دلار حرکت کرد. سکه که روز یکشنبه برخلاف کاهش قیمت دلار در مسیر افزایشی قرار گرفته بود، روز دوشنبه نیز چنین سرنوشتی را تجربه کرد. در سومین روز هفته، سکه تمام بهار آزادی با هزار تومان افزایش به قیمت یک میلیون و 192 هزار تومان رسید. به گفته بخشی از فعالان، افزایش جزئی اونس تا ساعت 3 بعدازظهر در این افزایش قیمت تاثیر داشت. این در حالی است که عده‌ای دیگر مقاومت سکه‌بازان را عامل افزایش قیمت دانسته‌اند. افزایش سنتی تقاضا در آستانه پایان سال شمسی و خوش‌بینی نسبت به روند بهای اونس در بازارهای جهانی دو عامل اثرگذار در تعیین انتظارات سکه‌بازان و مقاومت آنها برای نگه داشتن سکه در قیمت‌های بالا هستند. سکه‌های کوچک نیز در آستانه پایان سال بیشتر گرایش به افزایش قیمت دارند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو