عصر بازار

طلا، پناهی برای گریز از ریسک های سیاسی تحمیلی به بازارهای جهانی

عصر اعتبار- رشد قیمت جهانی طلا در بازارهای جهانی را می توان بیش از هرچیز به ریسک های سیاسی مرتبط دانست که انتخابات های پیش رو در حوزه یورو و تحولات اخیر در کاخ سفید به آن دامن زده است.

طلا، پناهی برای گریز از ریسک های سیاسی تحمیلی به بازارهای جهانی
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۳ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایرنا، مروری بر تحولات بازارهای جهانی در هفته منتهی به 19 فوریه ( اول اسفند) نشان می دهد که فعالان ارز و طلا در این بازارها از آینده تصمیم های ترامپ و تحولات کاخ سفید و همچنین انتخابات های پیش رو در اروپا نگرانی دارند.
    در سال جاری میلادی سه کشور اروپایی شامل فرانسه، آلمان و هلند شاهد برگزاری انتخابات خواهند بود و بازارهای جهانی از روی کار آمدن چهره های راست افراطی در این کشورها که سیاست های تقابلی با اقتصاد و تجارت آزاد را دنبال می کنند، نگرانی دارند.

    ** تحولات بازار ارز
    هفته گذشته شاخص دلار 0.09 درصد تقویت شد؛ پس از آنکه ترامپ در هفته قبل از آن از برنامه اساسی خود در رابطه با سیاست های بودجه ای خبر داد، تمایل معامله گران به دلار افزایش یافت زیرا اینگونه استنباط می شد که ترامپ و تیم اقتصادی او از تمرکز بر سیاست حمایت گرایی و تضعیف دلار به سمت سیاست هایی عقلانی تر که می تواند به رشد اقتصادی آمریکا کمک کند، تمرکز کرده اند اما تحولات این هفته، ایده گرایش ترامپ به عقلانیت را با تردید رو به رو کرد.
    مصاحبه خبری او نشان داد که وی همان ترامپ است و تغییری در عقاید او ایجاد نشده است؛ مشاور امنیت ملی او هم به دلیل ارتباط با روسیه مجبور به استعفا شد. همین تحولات مانعی سر راه دلار برای تقویت بود زیرا احساس می شد ترامپ و مجموعه همراه وی از توان و تدبیر لازم برای مدیریت بزرگ ترین و مهم ترین اقتصاد جهان برخوردار نیستند.
    از سوی دیگر خانم «ژانت یلن» رئیس بانک مرکزی آمریکا در کنگره این کشور در جریان ارائه گزارش اقتصادی، از تمایل این بانک برای افزایش نرخ بهره پرده برداشت؛ وضعیت اقتصادی و شاخص های منتشر شده نیز دلیل تمایل وی برای افزایش نرخ بهره را نشان می داد.
    تورم ژانویه و شاخص خرده فروشی در این ماه در آمریکا بهتر از انتظار بود و از این رو خانم یلن در کنگره گفت که تعلل در حذف سیاست های پولی انبساطی غیرهوشمندانه است.
    در هفته گذشته شاخص های سهام هم در آمریکا و هم در سایر نقاط جهان نزولی بود؛ ریسک های سیاسی بخصوص رویکرد تهاجمی دولت آمریکا حتی نسبت به شریکان عمده خود و تحولات سیاسی در اروپا سبب گرایش سرمایه گذاران به سمت دارایی های مطمئن همچون اوراق قرضه شد.
    افزایش تقاضا برای اوراق قرضه آمریکا سبب کاهش بازدهی این اوراق شد. این موضوع به خصوص در روزهای پایانی هفته سبب تضعیف ارزش دلار شد. ین ژاپن هم به دلیل افزایش ریسک در بازارهای مالی منتفع شد به طوری که در بین 6 ارز تشکیل دهنده شاخص دلار، تنها ارزی بود که در هفته گذشته توانست در برابر دلار تقویت شود.
    اما در این هفته یورو به دلیل تشدید ریسک سیاسی در اروپا بویژه انتخابات ریاست جمهوری در فرانسه و مطرح شدن مجدد موضوع بدهی یونان تضعیف شد ضمن آنکه
    شاخص های اقتصادی در انگلیس رضایت بخش نبود و همین موضوع سبب تضعیف پوند در برابر دلار شد.
    ارزهای وابسته به کالا از جمله دلار استرالیا و دلار کانادا نیز در هفته گذشته در برابر دلار اندکی تضعیف شدند؛ در بین ارزهای نوظهور لیر ترکیه در هفته گذشته در برابر دلار آمریکا عملکرد خوبی داشت. اقدام بانک مرکزی برای تسهیل نیازهای ارزی بازرگانی خارجی این کشور علت اصلی توفیق لیر در هفته گذشته بود.
    در مجموع و بر اساس برآوردهای مرکز مطالعات ارزی بانک مرکزی، روز جمعه گذشته نسبت به جمعه ماقبل آن ارزش ین در برابر هر دلار آمریکا 0.34 درصد تقویت و فرانک سوئیس در برابر دلار 0.03 درصد تضعیف شد؛ ارزش دلار آمریکا روز جمعه گذشته نسبت به جمعه ماقبل آن در برابر هر یورو و پوند به ترتیب 0.25 درصد و 0.59 درصد تقویت شد.
    به نرخ های پایان وقت بازار نیویورک، در هفته گذشته هر یورو در محدوده 1.0579 تا 1.0673 دلار و هر پوند در محدوده 1.2412 تا 1.2526 دلار در نوسان بود. همچنین هر دلار نیز در دامنه 112.82 ین تا 114.26 ین متغییر بود.

    **تحولات بازار طلا
    بهای طلا در جمعه هفته گذشته نسبت به جمعه هفته ماقبل آن 0.51 درصد افزایش یافت؛ نوسان های هفته گذشته قیمت طلا در بازار نیویورک در محدوده 1225.71 تا 1240.86 دلار برای هر اونس در نرخ های پایانی ثبت شد.
    هفته گذشته در مقایسه با هفته ماقبل آن، بهای طلا افزایش یافت؛ باقی بودن نااطمینانی ها در خصوص سیاست های ترامپ موضع گیری وی علیه رسانه های آمریکایی ، استعفای مشاور امنیت ملی آمریکا و بروز شایعاتی در خصوص هرج و مرج در کاخ سفید و در پیش بودن انتخابات در سه کشور اروپایی سبب ایجاد بی اعتمادی در بازارهای مالی شده که یکی از نتایج آن تقویت طلا بود.
    همچنین احتمال ایجاد ائتلاف حزب چپ گرا در انتخابات فرانسه و افزایش احتمال انتخاب خانم «مارین لی پن» نامزد عوام گرا و راست گرا در این کشور، روحیات ریسک گریزی در بازارهای مالی را گسترش داد.
    البته در هفته گذشته در روزهایی که ارزش دلار افزایش یافت، بهای طلا روندی نزولی داشت؛ یکی از مهم ترین دلایل تقویت دلار و تضعیف طلا سخنان خانم یلن مبنی بر بررسی افزایش نرخ بهره کلیدی در جلسه سیاست گذاری فدرال رزرو در هفته پیش رو بود.

    ** تحولات بازار نفت
    بهای نفت خام پایه آمریکا در جمعه هفته گذشته نسبت به جمعه هفته ماقبل آن 0.85 درصد کاهش یافت و به نرخ های پایان وقت بازار نیویورک بهای هر بشکه نفت خام پایه آمریکا در محدوده 52.93 تا 53.40 دلار معامله شد و متوسط هفتگی بهای آن در سطح 53.2 دلار قرار گرفت.
    بهای نفت برنت در حمعه گذشته نسبت به جمعه ماقبل آن 1.57 درصد کاهش یافت.
    هر بشکه نفت خانم برنت به نرخ های پایان وقت بازار نیویورک در دامنه 55.59 تا 55.97 دلار معامله شد و متوسط هفتگی هر بشکه آن به 55.75 دلار رسید.
    به نرخ های پایان وقت بازار نیویورک بهار هر بشکه نفت خام اوپک در محدوده 53.10 تا 53.47 دلار معامله شد. متوسط هفتگی بهای هر بشکه آن در سطح 53.26 دلار قرار گرفت که در مقایسه آخرین نرخ هفته گذشته (روز پنجشنبه) نسبت به جمعه هفته ماقبل آن 0.17 درصد کاهش یافت.
    متوسط قیمت نفت هفته گذشته نسبت به هفته قبل از آن اندکی صعودی بود و در طول هفته به طور کلی جهت گیری خاصی نداشت. افزایش ذخایر نفت و بنزین آمریکا از یک سو و انتشار آمار اجرای 90 درصدی برنامه کاهش تولید نفت اوپک توسط مشارکت کنندگان و شنیده شدن زمزمه هایی مبنی بر احتمال ادامه این برنامه از سویی دیگر تقابل با یکدیگر قرار گرفته و سبب شدند تغییر قابل توجهی در بازار نفت مشاهده نشود.
    ذخایر نفت آمریکا در 6 هفته گذشته افزایش قابل توجهی یافته و ذخایر بنزین این کشور نیز به بالاترین سطوح خود دست یافته است؛ به طور معمول این آمار می بایست سبب کاهش قیمت ها در بازار شود اما تغییر قابل توجهی ایجاد نشد.
    علت این امر می تواند آن باشد که فعالان بازار انتظار دارند کاهش عرضه نفت در هفته های آتی تاثیر خود را بر ذخایر نفت بگذارد. حجم بالای موقعیت های خرید در بازار آتی نفت نیز نشان می دهد بازار انتظار افزایش قیمت نفت را در آینده نزدیک دارد.
    هفته ماقبل نیز موسسه گلدمن ساکس پیش بینی کرد که تاثیر برنامه کاهش تولید نفت اوپک در ماه مارس (اسفند – فروردین) مشاهده خواهد شد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو