عصر بازار

آینده خوب صندوق اشتغال ایثارگران

پرداخت۲۲۰ میلیارد ریال تسهیلات تاکنون

عصر اعتبار- موضوع اشتغال ایثارگران و خانواده های شهدا از دغدغه های مهم دولت و مسئولان اجرایی کشور است به همین منظور اسفندماه سال گذشته صندوق اشتغال و کارآفرینی ایثارگران به صورت رسمی فعالیت خود را آغاز کرد.

آینده خوب صندوق اشتغال ایثارگران
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۳ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایرنا در زمان حاضر بیش از 67 هزار تن از فرزندان ، همسران شهدا، جانبازان، آزادگان و ایثارگران و شماری از خود ایثارگران از داشتن هرگونه شغلی محرومند و تامین شغل دولتی برای این افراد امری ممکن نیست به همین دلیل این صندوق برای ایجاد، توسعه و تقویت اشتغال و حمایت از فرصت های شغلی ایثارگران تاسیس شد.
    اگرچه در آزمون های استخدامی نیز 25 درصد سهمیه استخدام در دستگاه های دولتی به خانواده های شهدا و ایثارگران اختصاص دارد، اما چون تعدادی از فرزندان شهدا، جانبازان و ایثارگران در حال تحصیل هستند، هرساله بر آمار این افراد بیکار در جامعه افزوده می شود.
    ایجاد این صندوق اشتغال و کارآفرینی ایثارگران، جرقه ای از امید در دل ایثارگران زد تا با اعطای تسهیلات با سود پایین، گامی جهت خوداشتغالی آنان برداشته شود به همین منظور خبرگزاری جمهوری اسلامی ، گفت و گویی تفصیلی با «رضا ریاحی»، مدیرعامل صندوق اشتغال و کارآفرینی ایثارگران انجام داده است.
    البته مهم ترین موضوعاتی که ریاحی در این گفت و گو مطرح کرد،موضوع ثبت نام بیش از 630 تن از خانواده های شهدا و ایثارگران برای دریافت این تسهیلات است که از آذرماه امسال ، تاکنون 500 تن ، 220 میلیارد ریال تسهیلات دریافت کرده اند.
    به گفته او همچنین صندوق اشتغال و کارآفرینی ایثارگران با بانک توسعه تعاون و صندوق کارآفرینی امید برای پرداخت تسهیلات قرارداد منعقد کرده است که این اقدامات راهکاری جدی برای کاهش مشکلات حوزه اشتغال و کارآفرینی آنان است.
    ریاحی همچنین معتقد است که آینده صندوق ، آینده بسیار خوبی است و در واقع تاسیس این صندوق پدیده ای خوب در این دولت به شمار می آید.
    مشروح این گفت و گو بدین شرح است:
    ** ایرنا؛ تاریخچه و علت تاسیس صندوق اشتغال و کارآفرینی ایثارگران چه بوده است؟
    **ریاحی: صندوق اشتغال و کارآفرینی ایثارگران به استناد ماده 32 قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران در سال 91 به تصویب رسید و به همین دلیل مجلس شورای اسلامی دولت را موظف کردکه اساسنامه صندوق را تدوین کند که پس از تلاش ها و پیگیری های لازم در سال 94 اساسنامه این صندوق به تصویب هیات وزیران رسید و در 26 آبان ماه سال 1394 ابلاغ شد.
    پس از ابلاغ این اساسنامه، اولین حرکت، تشکیل هیات امنای صندوق بود که این اعضا، متشکل از وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، وزرای اقتصاد، تعاون، کار و رفاه اجتماعی، رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران، رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور و رئیس بانک مرکزی یا معاونان ذیربط است.
    همچنین چون موضوع اشتغال ایثارگران به عنوان دغدغه همه به ویژه دولت است، یک تن از ایثارگران که در حوزه اشتغال خبره و کارشناس است، در این هیات حضور دارد و معاون تعاون و امور اجتماعی بنیاد شهید نیز به عنوان دبیر هیات امنا فعالیت دارد.
    پس از تشکیل هیات امنا در سال 94،‌ هیات مدیره آن متشکل از پنج تن که 2 تن از درون بنیاد شهید هستند، تعیین شد.

    **ایرنا: هدف از تشکیل این صندوق با توجه به وجود حدود 67 هزار فرزند ایثارگر و خانواده شهید که بیکارند، چه بوده است؟
    **ریاحی: پایان اسفندماه سال 94 به عنوان مدیرعامل این صندوق تعیین شدم و از همان زمان فعالیت رسمی صندوق آغاز شد و در واقع هدف اصلی تشکیل صندوق اشتغال و کارآفرینی ایثارگران، ایجاد، توسعه و تقویت اشتغال و کارآفرینی و حمایت از فرصت های شغلی ایثارگران شامل خانواده، پدر، مادر، همسر و فرزند است.
    براساس بند سه اساسنامه، اعطای تسهیلات خوداشتغالی و حمایت از کارآفرینان در راستای توانمندسازی و ایجاد اشتغال برای ایثارگران، اعطای تسهیلات به صورت قرض الحسنه و کم سود به اشخاص حقیقی و حقوقی برای ایجاد فرصت های شغلی جدید برای ایثارگران، کمک به تامین منابع مالی برای فعالیت های زیرساخت اشتغال و کمک به تامین و پرداخت یارانه سود و کارمزد به مجریان طرح های اشتغالزا و کارآفرینی واجد شرایط از جمله اهداف این صندوق است.

    ** ایرنا: منابع مالی این صندوق چگونه تامین می شود؟
    **ریاحی: منابع مالی صندوق براساس ماده چهار این اساسنامه همچنین از محل بودجه عمومی دولت، وجوه برگشتی از محل اقساط وام های خوداشتغال پرداختی به ایثارگران، منابع داخلی بنیادشهید و امور ایثارگران و هدایا و کمک های نقدی و غیرنقدی اشخاص حقیقی و حقوقی تامین می شود.
    البته صندوق اشتغال و کارآفرینی ایثارگران یک موسسه عمومی و غیردولتی وابسته به بنیادشهید و امور ایثارگران است.

    ** ایرنا: پرداخت تسهیلات به ایثارگران به چه شیوه ای است؟
    **ریاحی: برای انجام فعالیت های صندوق و ایجاد اشتغال و کارآفرینی چند قرارداد با بانک توسعه تعاون و صندوق کارآفرینی امید منعقد شده است تا ایثارگران بتوانند از این بانک و صندوق ، تسهیلات موردنیاز را دریافت کنند، البته در سال جاری فقط بانک توسعه تعاون این تسهیلات را پرداخت کرده است اما صندوق کارآفرینی امید در سال 96 قرار است، پرداخت تسهیلات را به ایثارگران آغاز کند.

    ** ایرنا: شیوه تشکیل پرونده و اعطای تسهیلات چگونه است؟
    **ریاحی: ایثارگران متقاضی دریافت تسهیلات می توانند تقاضای خود را به محل تشکیل پرونده ایثارگری خود ارائه دهند تا در استان های محل زندگی آنها با همکاری تیم مشاوره ای که وجود دارد، مشاوره لازم برای ایجاد اشتغال را بگیرند.
    ایثارگران ، پس از اینکه مشاوره لازم را دریافت کردند، طرح های آنان بررسی می شود . هنگامی که طرح های آنان نظارت و بررسی دقیق شد ، درخواست ایثارگران برای دریافت تسهیلات به صندوق اشتغال و کارآفرینی ایثارگران در کشور ارسال می شود.
    بعد از این فرایند است که معاونت اعتباری و حقوقی کار بررسی طرح ها را انجام می دهد و پس از اینکه بررسی ها به پایان رسید ، بانک عامل تعیین می شود.
    همچنین برای دریافت این تسهیلات، در صورتی که پرونده ایثارگران، مشکلی نداشته باشد،‌ در کمتر از یک ماه تسهیلات به ایثارگران برای خوداشتغالی داده می شود، البته مراجعه ایثارگران برای اعطای تسهیلات غیرحضوری و از طریق اتوماسیون اداری است.
    تمام تقاضای ایثارگران و خانواده های شهدا و جانبازان توسط کارشناسان در مراحل ثبت نام مورد بررسی قرار می گیرد. نظارت کامل ، قبل، حین و بعد از دریافت تسهیلات روی این طرح ها صورت می گیرد. پس از ورود طرح های بررسی شده به صندوق اشتغال و کارآفرینی ، فقط یک روز زمان لازم است تا طرح های مورد نظر به بانک های عامل برای دریافت تسهیلات معرفی شوند.

    ** ایرنا: تاکنون به چند نفر تسهیلات داده شده است؟
    **ریاحی: با توجه به اینکه کمتر از یکسال است که این صندوق تاسیس شده است اما تلاش های زیادی برای اعطای تسهیلات به خانواده های ایثارگران ، جانبازان و شهدا صورت گرفته است به طوری که از زمان هماهنگی برای اعطای تسهیلات یعنی از آذرماه امسال تاکنون، حدود 630 پرونده به این صندوق آمده که بیش از 500 طرح آن تایید و برای پرداخت تسهیلات به بانک های عامل معرفی شده است؛ همچنین 220 میلیارد ریال تسهیلات از سوی بانک توسعه تعاون تاکنون به ایثارگران داده شده است.
    البته صندوق اشتغال و کارآفرینی، تسهیلات یارانه ای به دریافت کنندگان وام اعطا می کند که این موضوع براساس جدول و نوع ایثارگری آنهاست و همین، سقف تسهیلات را نیز تعیین می کند، بخاطر تسهیلات یارانه ای که به ایثارگران داده می شود، آنان درصد کمتری سود پرداخت می کنند؛ این صندوق به عنوان نمونه برای تسهیلاتی که 18 درصد سود دارد ، هشت درصد و متقاضی 10 درصد سود را پرداخت می کند، البته وام هایی که داده می شود در بخش های خدماتی، صنعتی و کشاورزی است و بیشترین سود، 12 و کم ترین سود این تسهیلات نیز هشت درصد است.

    **ایرنا: آیا درصد سود تسهیلات به همین شیوه می ماند؟
    **ریاحی: قراراست طبق قراردادی که با صندوق کارآفرینی امید منعقد شده است ، تسهیلات با سود چهار درصدی به متقاضیان ایثارگر اعطا شود، البته سقف وام تا 2 میلیارد ریال است، اما اگر ایثارگری به تسهیلات بیشتری از این مبلغ نیاز داشته باشد نیز به صندوق توسعه ملی معرفی می شود که در این صندوق براساس طرحی که ارائه می دهد می تواند تا 30 میلیارد ریال تسهیلات دریافت کند و زمان بازپرداخت آنها از یکسال تا 48 ماه است اگرچه قرار است صندوق کارآفرینی امید قراردادش تا 60 ماه باشد.

    ** ایرنا: آیا مشکل اعتباری برای تامین تسهیلات وجود ندارد؟
    **ریاحی: برای افزایش رقابت در میان ایثارگران با دیگر تولیدکنندگان همایش ها و نشست های تخصصی برگزار می شود تا از این طریق ایثارگران را با خوداشتغالی آشنا کنیم. البته کارگاه های آموزشی نیز برپا می شود؛ ضمن اینکه از نظر اعتباری برای برگزاری این کارگاه ها و تامین تسهیلات به علت حمایت ویژه رئیس بنیادشهید، مشکل اعتباری نداریم.
    همچنین همایش کارآفرینی در سال 96 به صورت کشوری برگزار می شود و به همین منظور ایثارگران را به سمت خوداشتغالی تشویق می کنیم تا از این طریق کارآفرینان ایثارگر و غیرایثارگر در کنار هم باشند.

    ** ایرنا: آیا اقدامات این صندوق در راستای سال اقتصاد مقاومتی است؟
    **ریاحی: بحث اشتغال ایثارگران موضوعی ملی و در راستای اجرای اقتصاد مقاومتی است چون وابستگی به بیرون ندارد و پایه و اساس آن در کشور موجودا ست . تلاش ما نیز بر بومی سازی است و به طور قطع این اقدامات در راستای اقتصاد مقاومتی نیز کمک می کند.
    این تسهیلات به ایثارگرانی که داده می شود موجب راه اندازی کارگاه های مختلف می شود و در کنارش چندین شغل دیگر ایجاد می شود و تمامی این اقدامات در راستای اقتصاد مقاومتی است که امیدواریم موجب رونق اقتصادی و تلاشی برای رفع مشکلات اشتغال ایثارگران و خانواده های آنان در کشور باشد، البته صندوق اشتغال و کارآفرینی ایثارگران به عنوان کمک دهنده اصلی در این زمینه است.
    چون بانک ها تسهیلات خوبی در این زمینه به ایثارگران ارائه می دهند هرچه جلوتر می رویم صندوق منابع مالی را افزایش می دهد و طرح ها نیز بهتر انجام می شود و من آینده صندوق را آینده بسیار خوبی می بینیم و در واقع تاسیس این صندوق پدیده ای خوب در این دولت است.

    ** ایرنا: آیا پس از اینکه تسهیلات به ایثارگران داده شد، نظارتی روی طرح های آنها صورت می گیرد؟
    **ریاحی: یکی از اهداف اصلی ما این است که نظارت کافی روی طرح های ارائه شده در کشور داشته باشیم و نظارت به شیوه ای است که ایثارگران این تسهیلات را در جای دیگر هزینه نکنند و اگر به صورت عمدی این تسهیلات در بخش دیگری هزینه شود، بانک ها و صندوق ها نسبت به پس گرفتن این تسهیلات اقدام خواهند کرد.
    البته در مجموع، بانک ها باید به ما کمک کنند چون موضوع اشتغال ایثارگران یک مساله ملی است و بنیادشهید تنها متولی این امر نیست و همه باید کمک کنند تا اشتغال ایثارگران حل شود.
    تمام طرح های ارائه شده توسط ایثارگران بررسی می شود، اگرچه عمده ایثارگران که طرح خود را ارائه می دهند،‌ دارای فعالیت هایی در عرصه های مختلف تولیدی، کشاورزی و خدماتی هستند و همین موضوع باعث شده است که فعالیت های آنان مثمرثمرتر باشد، البته برای برخی از ایثارگران و خانواده های شهدا نیز دوره های آموزشی با همکاری سازمان آموزش فنی و حرفه ای جهت توانمندسازی آنها برگزار می شود.

    ** ایرنا: برای پرداخت تسهیلات فقط به 2 بانک و صندوق اکتفا می کنید یا اینکه درصدد رایزنی با دیگر بانک ها هستید؟
    **ریاحی: ما از بانک های دیگر نیز کمک خواهیم گرفت اما در این زمینه بانک ها باید بیشتر همکاری داشته باشند و امیدواریم بانک های تخصصی دیگر نیز برای پرداخت تسهیلات به این صندوق کمک کنند، چون صندوق، محدودیتی برای پرداخت تسهیلات ندارد می توان با همکاری بانک ها، تسهیلات بیشتری به ایثارگران ارائه داد تا گام های خوبی برای مشکل اشتغال آنان برداشته شود.

    ** ایرنا: آیا انتظاراتی از بنیادشهید یا بانک ها دارید؟
    **ریاحی: انتظار داریم بانک ها بیشتر به ما کمک کنند و با سرعت بیشتری، سقف وام را بالاتر ببرند، چون استقبال خانواده های شهدا، جانبازان و ایثارگران مناسب است و خوشبختانه یکسری از ایثارگران نیز به دنبال خوداشتغالی هستند و تاکنون برخی از آنها کارهای بزرگی انجام داده اند. باید گفت که ایثارگران در بحث اقتصاد مقاومتی و تولید نقش مهمی دارند و بسیاری از آنها هم گمنام و در مسیر اشتغال فعالیت دارند.
    بنیادشهید برای تاسیس این صندوق ،بیشترین کمک در بخش پشتیبانی، تامین منابع و تجهیزات را داشته است اما چون هنوز اول راه هستیم انتظار داریم این کمک ها بیشتر شود تا آینده صندوق، آینده ای خوب برای خود اشتغالی ایثارگران باشد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی