عصر بازار

یک مسئول در سازمان برنامه و بودجه:

تحقق اقتصاد مقاومتی نیازمند تدوین برنامه های میان مدت است

عصر اعتبار- رئیس امور اقتصاد مقاومتی و شورای اقتصاد سازمان برنامه و بودجه گفت: برای تحقق سیاست های ابلاغی اقتصاد مقاومتی به برنامه های میان مدت ۲، پنج و ۱۰ ساله نیاز داریم.

تحقق اقتصاد مقاومتی نیازمند تدوین برنامه های میان مدت است
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۳ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایرنا، «مجتبی خالصی» روز سه شنبه در نشست اقتصاد مقاومتی نظام آماری و حسابداری ملی در مرکز آمار ایران، با بیان اینکه اقتصاد مقاومتی، به معنی اقتصادی ریاضتی و دولتی نیست، افزود: امروز اهداف و ویژگی های اقتصاد مقاومتی در برخی کشورها تحقق یافته است.
    وی مقاومت در برابر تهدیدهای اقتصادی و استفاده از توانمندی های داخلی را ویژگی اقتصاد مقاومتی عنوان کرد.
    این مقام مسئول با بیان اینکه برنامه های توسعه نتوانسته اند کشور را به وضع مطلوب برسانند، گفت: متوسط رشد اقتصادی کشور پس از انقلاب ٣.٩ درصد بود و تنها در سال های ٧٩ تا ٨١ توانستیم رشد 6.1 درصدی داشته باشیم.
    وی سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی را برای تحقق اهداف سند چشم انداز ضروری دانست و افزود: سیاست های اقتصاد مقاومتی کوتاه مدت نیست و اجرای آن باید برنامه های ششم و هفتم توسعه دنبال شود.
    خالصی با اشاره به اینکه برنامه های توسعه اهداف رشد اقتصادی را پیگیری می کند، افزود: اقتصاد مقاومتی از طریق رشد پویا محقق می شود.
    وی درون زایی، برون گرایی، دانش بنیانی ،عدالت بنیانی و مردمی بودن را پنج رویکرد اقتصاد مقاومتی دانست.
    رئیس امور اقتصاد مقاومتی و شورای اقتصاد سازمان برنامه و بودجه از جمله خطرهای پیش رو در مسیر تحقق اقتصاد مقاومتی را نبود تعادل در بازارهای مالی و کار و نوسان های ارزی برشمرد.
    وی اجرای اقتصاد مقاومتی را در کشور همراه با وضعیت بی ثبات اقتصادی در حوزه کلان، تورم دو رقمی، متکی بودن تراز پرداخت ها به نفت، بازار مالی توسعه نیافته و توسعه ملی کم عمق دانست.
    خالصی با بیان اینکه تولید ملی با کیفیت پایین و اقتصاد دولتی بر کشور حاکم بود، افزود: همه اینها باعث شد که صادرات غیرنفتی اندک و واردات متکی به نفت باشد.
    وی افزود: اقتصاد ایران برون زاست که می خواهیم به درونزایی و برونگرایی برسیم.
    به گفته این مقام مسئول در سازمان برنامه و بودجه، برای تحقق اقتصاد مقاومتی باید برای جذب سرمایه خارجی، صادرات غیرنفتی، توسعه صادرات گاز و نفت و نیز واردات با ثبات متناسب با واقعیات اقتصاد ملی گام برداریم.
    خالصی گفت: برای تحقق این مهم به محیط کلان باثبات، تورم پایدار تک رقمی، قطع وابستگی بودجه به نفت و ثبات نرخ ارز نیاز داریم.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو