عصر بازار

«ولادیمیر پوتین»، پولدارترین مرد جهان

عصر اعتبار- اگر نظر کارشناسانی که معتقدند رئیس‌جمهور روسیه صاحب شبکه‌ای مالی به ارزش ۲۰۰ میلیارد دلار است، درست باشد پس ولادیمیر پوتین را می‌توان پولدارترین فرد جهان لقب داد.

«ولادیمیر پوتین»، پولدارترین مرد جهان
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۳ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۴:۵۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، این در حالی است که براساس آمار مجله فوربس پولدارترین مرد واقعی فعلی جهان بیل گیتس، رئیس ماکروسافت با سرمایه‌ای به ارزش 75 میلیارد دلار است.

    ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه طی حضور دو دهه‌ای خود در قدرت گمانه زنی‌های بسیاری را درباره میزان ثروتش برانگیخته است. گفته می‌شود این مامور سابق "کا گ ‌ب" (سرویس مخفی شوروی) دارایی‌ها، املاک و شرکت‌های هولدینگ شخصی متعددی دارد.یکی از مهمترین گمانه زنی‌هایی که درباره حجم ثروت این سیاستمدار 64 ساله مطرح می‌شود، متعلق به استانسلاو بلکفسکی، تحلیلگر سیاسی است که در سال 2007 برآورد کرد ثروت پوتین 40 میلیارد دلار است اما بیل برودل، نویسنده و فعال اقتصادی در روسیه گفته است که مرد اول کرملین سرمایه‌ای به ارزش 200 میلیارد دلار در اختیار دارد.

    در حالی که هفته گذشته باز هم سوال‌هایی درباره میزان ثروت پوتین مطرح شد، بار دیگر ادعاهای برودل در رسانه‌ها گسترش پیدا کرد که طی آن در سال 2015 مدعی شده بود حضور سال‌های متمادی پوتین در قدرت باعث آن شده است تا او بتواند به این حجم ثروت دست پیدا کند.

    وی در گفت‌وگو با فریب ذکریا در این باره گفته بود: به اعتقاد من ثروت پوتین 200 میلیارد است. پس از 14 سال حضور در قدرت با توجه به حجم پولی که در روسیه تولید شده اما در مدارس، جاده‌ها، بیمارستان‌ها و ... هزینه نمی‌شود تمام این پول‌ها اکنون به شکل حساب‌های بانکی، سهام و ... به دست پوتین و حلقه نزدیکان او افتاده است.

    وی ادعا کرده است که اکثر ثروت پوتین مرهون صنعت نفت است و رئیس‌جمهور روسیه 37 درصد شرکت نفتی سرجنت و 4.5 درصد شرکت گاز طبیعی گازپروم را داراست و هولدینگ‌های متعددی در مبادله کالا دارد.

     

    گفته می‌شود یکی از نشانه‌های شناخته شده ثروت پوتین قایق بزرگ 35 میلیون دلاری‌اش با نام المپیا است. در همین حال صاحب باشگاه فوتبال چلسی ادعا می‌شود که این قایق را پس از اینکه پوتین به ریاست جمهوری روسیه رسید به وی اهدا کرد. به طور قطع یکی از چشمگیرترین نشانه‌ها از ثروت پوتین کاخی در دریای سیاه است که گفته می‌شود یک میلیارد دلار ارزش دارد.
     

    این در حالی است که در سال 2010 دمیتری پسکوف، سخنگوی پوتین اعلام کرد که رئیس‌جمهور هرگز هیچ ارتباطی با این کاخ نداشته است.

    در این میان تاجر روسی به نام سرگئی کولسنیکوف می‌گوید این کاخ شخصا برای پوتین ساخته شده اما هزینه آن از سوی نظام انیگارشی روسیه و از کانال‌های مخفی پرداخت شد.
     

    اگر پوتین جدای از اینکه به سرمایه‌های اصلی روسیه دسترسی داشته باشد، در کنار آن با حلقه انیگارشی سرمایه دار کشورش در ارتباط باشد،‌ دارایی‌های او واقعا قابل شمارش نخواهد بود.

     

    براساس نوشته‌های یکی از رقبای سیاسی رئیس‌جمهور روسیه، پوتین به 58 هواپیما و هلی‌کوپتر و کلکسیونی 500 هزار دلاری از ساعت و 20 کاخ و خانه ویلایی دسترسی دارد.

    برخی گزارشات نیز ادعا می‌کند که او از یک جت شخصی 137 میلیون دلاری استفاده می‌کند که ساخت حمام و دستشویی آن به تنهایی 62 هزار دلار هزینه داشته است.

    در آوریل سال 2015 پوتین درآمد سال 2014 خود را تنها 119 هزار دلار اعلام کرد و مدعی شد که تنها صاحب دو آپارتمان و بخشی از سهام یک پارکینگ است.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو