عصر بازار

تاریخ صدور صورت حساب مشمولان سهام عدالت مشخص شد

عصر اعتبار- یک مقام مسئول گفت: بر اساس تکلیف شورای عالی اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی برای سازمان خصوصی سازی، صورت حساب مشمولان سهام عدالت از ۱۴ اسفند ۹۵ صادر می‌شود.

تاریخ صدور صورت حساب مشمولان سهام عدالت مشخص شد
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۳ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۰:۵۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از اقتصادآنلاین ،سازمان خصوصی سازی عصر دیروز در جلسه شورای عالی اجرای سیاست‌های کلی اصل 44 قانون اساسی مکلف شد، تا زمان آزادسازی سهام عدالت، سود سهام مربوط به طرح توزیع سهام عدالت را از شرکت‌های سرمایه پذیر وصول و متناسب با میزان سهام قابل تخصیص به هر فرد نسبت به پرداخت سود به مشمولان طرح یادشده اقدام نماید.

     این موضوع اکنون این شائبه را به وجود آورده که آیا دولت بنا دارد، در آستانه انتخابات ریاست جمهوری سال 1396 سود سبد سهام عدالت را تا قبل از آزاد سازی این دارایی مالی، میان مشمولان آن توزیع کند.

    در این ارتباط یک مقام مسئول در سازمان خصوصی سازی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس با بیان اینکه آزاد سازی سهام عدالت طبق قانون، از 31 شهریور ماه سال 1396 آغاز خواهد شد، گفت: مطابق قانون، مهلت 10 ساله برای پایان پرداخت اقساط سهام عدالت از طریق سود آن و سپس آزاد سازی آن عنوان شده بود که بر اساس آن در پایان دوره عملکرد مالی سال 1394 این مهلت ده ساله تمام شده است.

    وی که عدم انتشار نام خود را شرط این مصاحبه اعلام کرده، با بیان اینکه سود دریافتی از مجامع شرکت‌های بورسی و غیر بورسی در سال 1395 طبق قانون، به دولت تعلق نخواهد گرفت، عنوان کرد: با توجه به اتمام مهلت 10 ساله برای آزاد سازی سهام عدالت در بازه سال‌های 85 تا 94 ، باید سود سهام دوره مالی 94 در فصل مجامع شرکت‌ها که تیر ماه سال مالی 95 برگزار شد، ابتدا شناسایی و در مدت قانونی 8 ماهه به منظور واریز به حساب خزانه کل کشور دریافت می‌شد.

    بر این اساس، موضوع تسویه اقساط مشمولان سهام عدالت از محل دریافت سود شرکت ها تا پایان سال جاری طول خواهد کشید.

    از سوی دیگر در پایان دوره عملکرد مالی سال 95 و لزوم شناسایی سود شرکت‌ها در فصل مجامع که تیر ماه 1396 برگزار خواهد شد، سود دریافتی از شرکت‌ها دیگر به حساب خزانه واریز نخواهد شد، زیرا با توجه به اتمام مهلت قانونی برای آزاد سازی سهام عدالت در پایان سال 95، هر گونه سود دریافتی در مجامع شرکتها در تیر ماه 96 به مشمولان سهام عدالت تخصیص خواهد یافت.

    به گفته این مقام مسئول پس از پایان فصل مجامع دوره عملکرد مالی 95 در تیر 1396 که زمان آن پس از انتخابات ریاست جمهوری سال آینده است، با محاسبه و جمع بندی درآمدها ، اقدام به تقسیم کل سود دریافتی به تعداد کل مشمولان سهام عدالت خواهیم کرد و بر اساس شناسه و شماره حسابی که هر مشمول از 14 اسفند ماه امسال به سازمان خصوصی سازی خواهد داد، از میزان سود سهام دریافتی خود مطلع خواهد شد.

    وی افزود: ارزش سهام موجود در سبد دارایی‌های سهام عدالت به دلیل پراکندگی میان ارزش سهام بورسی و غیر بورسی دچار انحراف بود که از 14 اسفند ماه این ارزش بطور خودکار با استفاده از داده‌های بورس و فرابورس محاسبه و همزمان ارزش روز و خالص دارایی‌های این پرتفو محاسبه و رونمایی می‌شود.

    این مقام مسئول با بیان اینکه با توجه به تکالیف قانونی سازمان خصوصی سازی پرداخت سود نقدی سهام عدالت تا زمان آزاد سازی، امکان پذیر نیست، گفت: پرداخت سود نقدی مشمولان سهام عدالت پس از برگزاری مجامع عملکرد 12 ماهه منتهی به پایان سال مالی 95 شرکت‌ها در تیر ماه 1396 ،محاسبه و به نظر می‌رسد با توجه به پرداخت سود از سوی برخی شرکت ها تا قبل از مهلت 8 ماهه از 31 شهریور ماه 96 و یا دی ماه 1396 به حساب مشمولان واریز شود و یا اینکه پس از تجمیع یکباره در انتهای سال با مشمولان تسویه شود.

    وی گفت: شورای عالی اجرای سیاست‌های کلی اصل 44 قانون اساسی، سازمان خصوصی سازی را برای شناسایی و دریافت سود نقدی از مجامع دوره مالی منتهی به پایان سال مالی 95 در تیر ماه 96 مکلف کرده است.

    این مقام افزود: سود پرتفوی سهام عدالت در سال های مالی قبل از 95 به دلیل تسویه اقساط 10 ساله به خزانه کل کشور واریز شده و تاکنون 53 درصد از این رقم تسویه شده است. به عبارت بهتر به ازای هر یک میلیون تومان سهام عدالت توزیع شده به هر مشمول تاکنون مبلغ 532 هزار تومان از محل سود دریافتی از مجامع شرکت‌ها با خزانه کل کشور تسویه شده و الباقی ثمن معامله معادل 482 هزار تومان با توجه به مهلت شش ماهه‌ای که طبق قانون برای تسویه مشمولان سهام عدالت گذاشته شده، در صورت پرداخت، امکان آزاد سازی در پایان شهریور ماه سال آینده را خواهد داشت. در غیر این صورت معادل آنچه که تا کنون بابت تسویه اقساط به خزانه کل کشور به نیابت از مشمولان سهام عدالت تا پایان عملکرد سال مالی 94 واریز شده آزاد می‌شود.

    وی با بیان اینکه آن دسته از مشمولان سهام عدالت که اقدام به واریز مانده ثمن این دارایی به خزانه کشور تا قبل از پایان سال کنند، از منفعت بیشتری در سال آینده برخوردار خواهند شد، گفت: به تازگی با مصوبه هیات دولت 20 درصد از سهام 7 پالایشگاه بورسی و غیر بورسی از پرتفوی سهام عدالت خارج و معادل آن، سهام دو شرکت سود آور تر شامل 36 درصد سهام پالایش نفت بندر امام خمینی و 9 درصد پالایش نفت آبادان جایگزین شده است.

    این در حالی است که پیش تر سازمان خصوصی سازی از محل مجامع عادی سالیانه 7 پالایشگاه مذکور مبلغ 5 هزار و 700 میلیارد تومان سود نقدی دریافت و به خزانه واریز کرده بود.

    به باور این مقام مسئول با وجود افت سودآوری بانک‌ها در مجمع امسال، اما همچنان ارزش پرتفوی سهام عدالت دو برابر است. به این ترتیب با توجه به تکالیف قانونی تا 31 شهریور ماه 1396 امکان آزاد سازی سهام عدالت قبل از آن وجود نخواهد داشت.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو