عصر بازار

وزیر اقتصاد:

به زبان حسابداری بین‌المللی نیاز داریم

عصر اعتبار- وزیر اقتصاد گفت: شرکت‌هایی که از ابتدای امسال مشمول استانداردهای بین المللی گزارشگری مالی شدند از نظر وزن و جایگاه و اهمیت مهم‌ترین شرکت‌ها در بازارهای مالی هستند.

به زبان حسابداری بین‌المللی نیاز داریم
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۷ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایلنا، علی طیب‌نیا در همایش استانداردهای بین‌المللی گزارشگری مالی و نقش آن در ارتقای حساسیت بازارهای مالی اظهار داشت: سال 95 از این جهت که سال آغازین برای رعایت استانداردهای بین‌المللی مالی در کشور است، یک نقطه عطف محسوب می‌شود.

    وی افزود: در نخستین گام عملی برای رعایت این استانداردها کلیه بانک‌ها و شرکت‌های بیمه ثبت شده در سازمان بورس و کلیه شرکت‌های بورسی که سال مالی‌شان از اول فروردین آغاز می‌شود ملزم شده‌اند تا صورت‌های مالی‌شان را بر مبنای استانداردهای مالی بین‌المللی تدوین کنند.

    طیب‌نیا تصریح کرد: شرکت‌هایی که از ابتدای امسال مشمول این استاندارد شدند از نظر وزن و جایگاه و اهمیت مهم‌ترین شرکت‌ها در بازارهای مالی هستند.

    وزیر اقتصاد خاطرنشان کرد: استفاده از این استانداردهای مالی نقش مهمی در ارتقای شفافیت نظام مالی کشور دارد

    وی گفت: در دهه‌های اخیر جهان شاهد رشد شتابانی در تعاملات مالی بین‌المللی بوده است و تعاملات کشورهای ازنظر حجم و تنوع دچار تحولات عظیمی شده‌ است. این تعاملات در حدی است که راهبردهای توسعه و پیشرفت اقتصادی کشور را بدون تعاملات و پیوندهای اقتصادی طراحی کرد.

    وی گفت: استفاده ازظرفیت‌های بین‌اللملی در سیاست های ابلاغی اقتصاد مقاومتی تاکید شده و در سیاست‌های ابلاغی اقتصاد مقاومتی هدف دستیابی به رشد اقتصادی مستمر و پایدار درون زا و برون گرا است که درون زایی آن به معنی استفاده از همه ظرفیت‌های پیش رو است.

    وزیر اقتصاد تصریح کرد: تجربه کشورهایی که طی دهه‌های اخیر توانسته اند به رشد اقتصادی مستمر دست یابند نشان می‌دهد بین رشد اقتصادی و تعاملات گسترده، همبستگی مستمر وجود دارد.

    وزیر اقتصاد گفت: همچنین بین رشد اقتصادی و سرمایه‌گذاری خارجی در بازار سرمایه ارتباط مستقیم وجود دارد که علاوه بر مبنای مالی، موجبات دانش فنی، تکنولوژی پیشرفته و دسترسی به بازارهای بین‌المللی برای فروش کالا را در پی دارد.

    وی افزود: رشد اقتصادی و توسعه صادرات و در پی آن سرمایه‌گذاری خارجی در کنار هم قرار دارند و برای اینکه ما بخواهیم سرمایه‌گذاران را به بازارخود جذب کنیم نیازمند پیش‌نیازهایی هستیم.

    طیب‌نیا افزود: در کشوری که تلاطم‌های ارزی وجود داشته باشد امکان حضور سرمایه‌گذاران خارجی به حداقل می‌رسد. ثبات و آرامش باید در اولویت اقتصاد کشور باشد.

    وی افزود: همچنین موضوع بعدی قوانین و مقررات مناسب در حوزه اقتصاد است که می‌تواند از سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی حمایت لازم را به عمل آورد. در این راستا تلاش برای اصلاح قوانین کسب و کار نقش مهمی ایفا می‌کند.

    وی گفت: در کنار این پیش‌نیازها استفاده از استانداردهای بین‌المللی برای گزارشگری مالی جزو لوازم مهمی است که شرایط و بنگاه‌های اقتصادی را برای فعالین داخلی و بین‌المللی شفاف می‌کند.

    وی گفت: سرمایه‌گذاران خارجی با حضور در بازار ایران، شرایط اقتصادی در کشور را در سطح کلان و خرد به دنیا معرفی می‌کنند.

    طیب‌نیا تصریح کرد: نیاز به زبان مشترک حسابداری از ملزومات امروز بازار سرمایه است تا بتوانیم صورت‌های مالی را به نحو یکسان تهیه کرده و آن را درک کنیم. استفاده از شفافیت مالی زمینه را برای سرمایه‌گذاری دربنگاه‌ها بیشتر می‌کند و موجب ارتقا در کارایی و سرمایه‌گذاری‌ها می‌شود.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی