عصر بازار

نخستین قدم دولت یازدهم ایجاد ثبات در بازارهای مالی و پولی بود

عصر اعتبار- رییس جمهوری با بیان این که در شرایط تحریم مشکلات زیادی به سراغ بانک ها آمد، گفت: تلاش و اولین قدم دولت یازدهم ایجاد ثبات پایدار در بازارهای مالی و پولی بود.

نخستین قدم دولت یازدهم ایجاد ثبات در بازارهای مالی و پولی بود
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۹ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایرنا، حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی روز دوشنبه در نشست سالیانه بانک مرکزی اظهار داشت: گاهی اوقات شرایط تحریم به کشور تحمیل می شود در آن شرایط مشکلات از بیرون به سراغ بانک‌ها می آید.
    وی ادامه داد: ممکن است بانکی فعالیت درست، خوب و شفاف داشته باشد و حساب شده مشتری را انتخاب و برنامه ریزی درست انجام دهد و وثیقه درست اخذ کند، اما فشار بیرونی چنان شده که بانک قادر نیست به شرایطی که برای آن برنامه ریزی کرده بود حرکت رو به جلو داشته باشد.
    رییس جمهوری خاطرنشان کرد:گاهی مشکلات از درون بانک ها است، بانک‌ها دچار مشکل هستند، تسهیلات را بیش از توان خود پرداخت می کنند و خودشان را مرتب محک می زنند.
    وی یادآور شد: گزارش بانک ها به بانک مرکزی درخصوص حساب های مالی و سودها دقیق و شفاف نیست، اینها مشکلات داخل بانک ها است.
    وی تاکید کرد که بانک ها باید مشکلات داخلی خود را حل کنند ، زمانی که مشکلات داخلی و بیرونی بانک ها وجود داشته باشد کار بسیار سخت و مشکل می شود.
    رییس دولت تدبیر و امید به تلاش دولت در ایجاد ثبات پایدار در بازارهای مالی و پولی و شرایط ارزی کشور در سال 91 اشاره کرد و اظهارداشت: در 9 و 10 مهرماه آن سال در 24 ساعت قیمت ارز 625 تومان افزایش یافت، در 12 مهر 91 در مدت 48 ساعت 200 تومان قیمت ارز بالارفت. همچنین در مدت سه روز 825 تومان قیمت ارز افزایش یافت.
    روحانی افزود: وقتی بی ثباتی وجود دارد در مدت 24 ساعت قیمت ارز 20 درصد افزایش پیدا می کند، وارد کننده، صادر کننده، وام دهنده همه دچار سرگیجه می شوند که چه کار کند وقتی مردم در جامعه هستند.
    وی ادامه داد: اوایل سال 92 تورم 12 ماهه حدود 40 درصد و در بخش مواد خوراکی 51 درصد است، تورم نقطه به نقطه حدود 45 درصد است، چطور می شود پیش بینی و برنامه ریزی و کار کرد.
    روحانی اضافه کرد:اگر این موارد همزمان با رشد منفی اقتصادی که در سال 91 منهای 6.8 درصد بود با نگرانی‌های سیاسی نیز توام شود، چگونه می توان آینده را ترسیم کرد و با دنیا در حال مبادله و معامله بود.
    وی اضافه کرد: شاهد بودید که یک مرتبه 100 سال عقب برگشتیم؛ تمام تعاملات ما با دنیا از طریق بانکی بود رفتیم سراغ صرافی؛ 100 سال پیش، برگشتیم به زمان قاجار برای این که سیستم‌های ما بسته شد.
    رییس دولت یازدهم خاطرنشان کرد: کار به جایی رسیده بود که یکی از آدم‌های معروف بانکی و اقتصادی برای من در برجام پیغام داد که فلانی مذاکره کننده ها به تو گزارش دیگر ندهند، اگر همه چیز در برجام حل شود، سوئیفت محال است حل شود.
    این خبر در حال تکمیل است.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی