عصر بازار

جزئیات تصمیم ارزی جدید دولت

عصر اعتبار- دولت نرخ تسویه نهایی اقساط تسهیلات بابت پرداختی‌های اعتبارات/برات اسنادی و یا حواله های ارزی به ازای هر دلار و یا معادل آن به سایر ارزها را اعلام کرد.

جزئیات تصمیم ارزی جدید دولت
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۹ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۵:۵۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از مهر، دولت در مصوبه ای که با امضای اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهور به وزارتخانه های امور اقتصادی و دارایی و صنعت، معدن و تجارت، سازمان برنامه و بودجه کشور و بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران ابلاغ شده، نرخ تسویه نهایی اقساط تسهیلات بابت پرداختی های اعتبارات/برات اسنادی و یا حواله های ارزی به ازای هر دلار یا معادل آن به سایر ارزها را اعلام کرد. خبرگزاری مهر، متن کامل این مصوبه را منتشر کرد:

    هیئت وزیران در جلسه 1395/12/4 به پیشنهاد شماره 60/183019 مورخ 1395/8/18 وزارتخانه‌های امور اقتصادی و دارایی و صنعت، معدن و تجارت و به استناد اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران تصویب کرد:

    آیین‌نامه اجرایی ماده 20 قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر و ارتقای نظام مالی کشور، موضوع تصویب‌نامه شماره 58955/ت52080 هـ مورخ 1394/5/11 و اصلاحات بعدی آن، به شرح زیر اصلاح می‌شود:

    1ـ در ماده 2 عبارت «تا پایان خرداد سال 1396» جایگزین عبارت «تا پایان شهریور سال 1395» می‌شود.

    2ـ متن زیر جایگزین ماده 3 و بندهای آن می‌شود:

    ماده 3ـ نرخ تسویه نهایی اقساط تسهیلات بابت پرداختی‌های اعتبارات / برات اسنادی و یا حواله‌های ارزی به ازای هر دلار و یا معادل آن به سایر ارزها بر اساس اعلام بانک مرکزی خواهد بود که به شرح زیر محاسبه می‌شود:

    الف ـ تسهیلات پرداختی قبل از تاریخ 1391/7/3 ارزش حال یک واحد ارز پرداختی (شامل اصل و سود) در تاریخ 1391/7/3 بر حسب نرخ سود مندرج در قرارداد به صورت ارزی.

    ب ـ تسهیلات پرداختی پس از تاریخ 1391/7/3 با رعایت بند (الف) ماده 5 این آیین‌نامه پس از کسر اصل اقساط مرتبط پرداخت شده.

    پ ـ مجموع بدهی‌های موضوع بندهای (الف) و (ب) بر حسب نرخ 12 هزار و 260 ریال به ازای هر دلار و یا معادل آن به سایر ارزها بر حسب اعلام بانک مرکزی به ریال تبدیل می‌شود.

    ت ـ ارزش حال مبلغ ریالی موضوع بند (پ) بر حسب نرخ سود تسهیلات عقود مشارکتی به مأخذ 15 درصد از تاریخ 1391/7/4 تا زمان تسویه بدهی محاسبه می‌گردد و مبلغ حاصله به عنوان اصل و فرع ریالی محاسبات موضوع بند (پ) در نظر گرفته می‌شود.

    3ـ در ماده 4 عبارت‌های «تا پایان اسفند ماه 1396» و «به مأخذ پانزده درصد» به ترتیب جایگزین عبارت‌های «تا تاریخ 1395/12/15 و «به مأخذ بیست درصد» می‌شود.

    4ـ متن زیر جایگزین بند (الف) ماده 5 و تبصره بند مذکور حذف می‌شود:

    الف ـ تسهیلات پرداختی که حداقل یک پرداختی در قالب اعتبار / برات اسنادی و یا حواله ارزی قبل از تاریخ 1391/7/4 (راه‌اندازی اتاق مبادلات ارزی) داشته باشد.

    5ـ متون زیر به عنوان مواد 23، 24 و 25 به آیین‌نامه الحاق می‌شوند:

    ماده 23ـ مهلت‌های مقرر در این آیین‌نامه به هیچ عنوان تمدید نخواهد شد و چنانچه تسهیلات‌گیرندگان در مهلت‌های تعیین شده نسبت به تسویه حساب اقدام ننمایند، باید مطابق دستورالعمل‌های حساب ذخیره ارزی نسبت به تسویه اقدام نمایند.

    ماده 24 ـ اصلاحات این تصویب‌نامه به کلیه تسهیلات‌گیرندگانی که در چارچوب این آیین‌نامه اقدام به تعیین تکلیف یا تسویه نموده‌اند، تسری می‌یابد.

    تبصره ـ مابه‌التفاوت مبالغ مازاد دریافتی از تسویه‌کنندگان در چارچوب این آیین‌نامه که به حساب ذخیره ارزی واریز شده است، از محل ماده 11 این آیین‌نامه تأمین می‌شد.

    ماده 25 ـ آن دسته از بدهکارانی که دارای اقساط سررسید شده هستند، در صورت پرداخت حداقل 25 درصد علی‌الحساب موضوع ماده 2 این آیین‌نامه، محرومیت‌های زیر رفع می‌شود:

    الف ـ عدم گشایش اعتبار اسنادی

    ب ـ عدم اعطای هر گونه تسهیلات (ارزی و ریالی)

    پ ـ عدم تحویل دسته چک و افتتاح حساب جاری جدید

    اسحاق جهانگیری

    معاون اول رئیس‌جمهور

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو