عصر بازار

سخنگوی دولت:

بودجه دولت یازدهم ۴۰ درصد افزایش یافته است

عصر اعتبار- سخنگوی دولت با بیان این‌که «بودجه دولت طی چهار سال انبساطی نبوده است» گفت:طی چهار سال بودجه دولت یازدهم ۴۰ درصد افزایش یافته است.

بودجه دولت یازدهم ۴۰ درصد افزایش یافته است
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۹ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۶:۳۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از  ایسنا، محمدباقر نوبخت در نشست خبری روز سه شنبه خود با خبرنگاران که در سالن یاران بهشتی سازمان برنامه و بودجه برگزار شد، ادامه داد: بنابراین افزایش بودجه دولت سالیانه حدود 10 درصد بوده که با توجه به نرخ تورم، می‌توان گفت: بودجه دولت تا حدودی انقباضی بوده است.

    وی  با اشاره به اینکه بودجه امسال دولت 237 هزار میلیار د تومان تخمین زده شده بود، افزود: تا تاریخ هفتم اسفند امسال 208 هزار میلیارد تومان هزینه شده است، یعنی حدود 30 هزار میلیارد تومان تا پایان سال باقی مانده است.

    نوبخت با اشاره به اینکه منابع دولت از سال 91 از مبلغ 71 هزار میلیارد تومان به 129 هزار میلیارد تومان در سال جاری افزایش یافته است گفت:‌ ترکیب منابع دولت در 24 سال کمتر از نفت بوده است و بیشتر منابع از مالیات ها و مقررات گمرکی و به خصوص اوراق مالی تامین شده است.

    سخنگوی دولت همچنین با اشاره به اینکه هزینه های دولت از 120 هزار میلیارد تومان به 190 هزار میلیارد تومان افزایش یافته است، توضیح داد:‌59 درصد در هزینه های جاری، 67 درصد در عمرانی و 82 درصد در تملک دارایی های مالی اضافه شده است و بودجه جاری به طور کل 66 درصد در امور رفاه اجتماعی، 86 درصد در امور دفاعی و  امنیتی، 82 درصد در امور آموزش و پژوهش و 75 درصد در حوزه بهداشت و سلامت هزینه شده است.

    وی با اشاره به اینکه برای بودجه سال 96 لایحه دولت 320 هزار میلیارد تومان تعیین کرده اند که در طول 4 سال تنها 52 درصد اضافه شده است خاطر نشان کرد: البته مجلس این بودجه را به 346 هزار میلیارد تومان افزوده است که با این احتساب نیز افزایش بودجه دولت 65 درصد خواهد بود.

    وی توضیح داد:‌ از 320 هزار میلیارد تومان بودجه 24 درصد بودجه جاری و 69 درصد بودجه عمرانی نسبت به سال 95 اضافه شده است.

    وی همچنین به مقایسه میزان رشد فصول عمده اعتبارات هزینه ای در مقایسه سال 92 تا 96 پرداخت و گفت:‌رفاه اجتماعی 93.5 درصد ، آموزش و تحقیقات 116 درصد ، سلامت 46/7 و حوزه د فاعی 128 درصد است بنابراین  افزایش بودجه حوزه دفاعی نشان از آن دارد که دولت ضمن آنکه پشت میز مذاکره می نشیند معتقد به برخورداری از اقتدار ملی و اجرای دکترین بازدارندگی است و به آن افتخار می‌کند.

    نوبخت در ادامه به علل افزایش بودجه جاری به طور سالیانه اشاره کرد و گفت:‌ افزایش حقوق ها با توجه به نرخ تورم ، تعهدات ناشی در پرداخت یارانه ها و خریدهای تضمینی و انبوه طرح های عمرانی ناتمام از جمله علل افزایش بودجه به طور سالانه است که برای برون رفت از این چالش ها در جهت چابک  سازی نظام اداری،‌حدود 50 هزار نفر از نیروها را کاهش دادیم چرا که رضایت ملی برای ما اولویت اول است.

    وی با اشاره به واگذاری به طرح های عمرانی در راستای سیاست های اقتصاد مقاومتی خاطر نشان کرد: از ابتدای سال تا الان دو هزار و 529 پروژه ملی استانی با ارزش 19 هزار و 200 میلیارد تومان از طریق واگذاری و مشارکت بخش غیردولتی فعال شده است که در جهت مردمی کردن اقتصاد و اجرای اقتصاد مقاومتی بوده است.

    وی همچنین به کمک های انجام شده به مهره های اقتصادی واحدهای تولیدی با اعطای تسهیلات و فعال سازی آن‌ها در راستای اجرای اقتصاد مقاومتی اشاره کرد.

    سخنگوی دولت در مورد در آمد های هدفمندی یارانه ها و اینکه گفته می‌شود درآمد سازمان هدفمندی یارانه حدود 80 هزار میلیارد تومان است اما تنها 45 هزار تومان به عنوان یارانه به مردم پرداخت می‌شود گفت: آنچه بنزین ، نفت و گازوئیل می فروشیم درآمد شرکت پالایش و برق و مبلغ به دست آمده از فروش گاز نیز در آمد مربوط به شرکت گاز می باشد  که همه این پولها به خزانه عمومی وارد می‌شود بنابراین پول حاصل از فروش نفت و گاز ، درآمد سازمان هدفمندی به حساب نمی آید و مبلغ خالص حصول این درآمدها به سازمان هدفمندی تعلق می گیرد که با توجه به گزارش دیوان محاسبات خالص دریافتی سازمان هدفمندی 36 هزار و 400 میلیارد تومان است.

    به گزارش ایسنا نوبخت در ادامه این نشست در پاسخ به سوالی در مورد روابط ایران و عربستان و اینکه آیا سفر اخیر رئیس‌جمهور به پاکستان در راستای حل اختلافات ایران و عربستان خواهد بود گفت: موضع ما در مورد عربستان روشن است یعنی سیاست جمهوری اسلامی ایران فعالانه است و نه منفعلانه.

    نوبخت با بیان اینکه عربستان باید در خصوص عدم حمایت از تروریست ها از خود  دفاع کند اظهار کرد: مواضع جمهوری اسلامی ایران در مورد سوریه مشخص است و در مورد جنایت ها و کودک کشی در یمن نیز عربستان باید از خود دفاع کند. بنابراین اگر لفظ تندی از سوی دولت مردان عربستان شنیده می‌شود فرار به جلو از سوی آن‌ها است.

    وی در مورد سفر رئیس‌جمهور به کشور پاکستان به سیاست های جمهوری اسلامی ایران مبنی بر افزایش روابط با کشورهای همسایه اشاره کرد و گفت:‌ سفر رئیس‌جمهور به پاکستان در مورد گسترش روابط دو جانبه خواهد بود، البته ممکن است در این دیدارها مطالب مختلفی مطرح شود که بخشی از آن‌ها قابل پیش بینی و بخش دیگری غیرقابل پیش بینی است.

    نوبخت در مورد نشست هیأت ایرانی  و عربی و مذاکرت در مورد موضوع حج 96 نیز گفت:‌ هنوز جمع بندی نشده است و فقط نظراتمان را به گروه اعزامی گفته ایم بنابراین در صورت جمع بندی از این مذاکرات و نشست ها اطلاع رسانی لازم انجام خواهد شد.

    نوبخت در پاسخ به سوال دیگری درباره اینکه آیا ردیف های بودجه 96 قابل تغییر هستند و این تغییر تا چند درصد خواهد بود گفت: مطابق قانون حداکثر 10 درصد می‌تواند جابجایی در این حوزه انجام شود.

    سخنگوی دولت در پاسخ به سوال دیگری در مورد افزایش حقوق ها گفت:‌ افزایش حقوق و دستمزد به اندازه نرخ تورم سالانه توسط دولت انجام می‌شود که نرخ تورم امسال را 12 درصد قائل شدیم و برای سال آینده نیز 10 درصد اضافه می کنیم.

    وی همچنین در مورد افزایش قیمت حامل های انرژی برای سال آینده توضیح داد: هرگونه افزایش قیمت حامل های انرژی باید با تصویب مجلس صورت بگیرد که مجلس در این زمینه تغییری نداده و دولت نیز برای تغییر قیمت حامل های انرژی برای سال آینده تصمیمی ندارد.

    نوبخت همچنین در پاسخ به سوالی در مورد برداشت 4/1 میلیارد د لار از صندوق توسعه ملی توسط دولت که در سال اول فعالیت دولت مطرح شده بود گفت:‌ مدتها است  این موضوع ختم شده است و مشخص شد که اشتباه محاسباتی اتفاق افتاده است و برای توضیح آن نیز بیانیه ای نیز صادر شد.

    نوبخت در مورد میزان اوراق مشارکت در بودجه 96 نیز گفت:‌  واگذاری های دارایی های مالی در سال 95 ، 38 هزار و 600 میلیارد تومان است که برای سال آینده 44 هزار و 300 میلیارد تومان افزایش می یابد یعنی حدود 15 درصد افزایش خواهیم داشت.

    وی توضیح داد:‌استفاده از اوراق اسلامی که بخشی از آن اوراق مشارکت است و اسناد خزانه اسلامی به حساب می آید برای اجرای طرح های عمرانی روشی رایج در دنیا است.

    وی همچنین در مورد اجرای طرح سلامت بالا رفتن هزینه های دارویی بیماران به بهانه بی اثر بودن داروهای داخلی و ضرورت استفاده از داروهای خارجی گفت:‌ این امر با سیاست های دولت مغایر است؛ چرا که در راستای اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی می خواهیم متکی به تولید داخل باشیم و به جای دادن یارانه به داروهای خارجی ترجیح می دهیم به تولید داروی داخلی کمک کنیم بنابراین در این زمینه بررسی های لازم را انجام خواهیم داد.

    سخنگوی دولت در مورد برنامه رئیس‌جمهور برای انتخابات دوازدهم ریاست جمهوری گفت:‌هر وقت تصمیم قطعی اتخاذ شود اطلاع رسانی خواهیم کرد چرا که در حال حاضر رئیس‌جمهور مشغول به کارهای اجرایی و اداری شان هستند.

    وی همچنین در مورد فروش نفت و قیمت دلار در بودجه 96 گفت:‌ قیمت هر بشکه نفت بین 50 تا 55 دلار در بودجه 96 پیش بینی شده است و قیمت دلار نیز حدود سه هزار و 300 تومان در بودجه تخمین زده شده است.

    وی در مورد واگذاری پتروشیمی کرمانشاه و نظر دولت در این رابطه گفت:  به طور کل واگذاری ها طبق قانون توسط سازمان خصوصی سازی انجام می‌شود و دولت همواره در این زمینه مورد انتظار است که چرا آهنگ واگذاری ها کند اتفاق می افتد که در این زمینه از مسئولین سازمان خصوصی سازی درخواست خواهم کرد تا توضیحات لازم را به رسانه ها برساند.

    نوبخت در مورد اقدامات دولت برای تامین بودجه 55 هزار هکتار زمین کشاورزی استان خوزستان مطابق فرمان مقام معظم رهبری گفت:  رئیس‌جمهور در اولین سفر خود به استان خوزستان برای اجرای خاص رهبری در این زمینه 1/5 میلیارد دلار اختصاص داده است که این رقم تا دو میلیارد دلار افزایش یافت و پرداخت های ‌آن به طور منظم انجام می‌شود بنابراین در این زمینه مشکل خزانه نداریم و پول نقد شده است.

    نوبخت با اشاره به اینکه برای هر استان سه ردیف اعتبارات ملی، استانی و استانی ویژه وجود دارد ، گفت: استان خوزستان در هر سه ردیف جزو سه استان اول کشور است.

    وی همچنین در مورد موضوع حل مشکل دریاچه گفت:‌در این زمینه 300 میلیارد تومان تا به حال اختصاص داده شده است.

    وی در پاسخ به سوالی در مورد اظهارات امروز رئیس‌جمهور مبنی بر اینکه برای اولین بار در طول تاریخ انقلاب اسلامی کاهش تورم همراه با رشد اتفاق افتاده است در حالی که در تاریخ انقلاب اسلامی این اتفاق تکرار شده بود گفت: البته من صحبت های رئیس‌جمهور را نشنیده اما مطمئنم رئیس‌جمهور با توجه به اطلاعات دقیق و کامل از اعداد و ارقام اظهارنظر می‌کنند.

    وی در مورد دریافت جایزه اسکار توسط اصغر فرهادی برای فیلم فروشنده و عدم حضور ایشان به خاطر موضع گیری ترامپ در مورد حضور شهروندان هفت کشور مسلمان در آمریکا گفت: سال گذشته نیز به ایشان تبریک گفتم و مراتب خرسندی ام را از حضور هنرمندان برجسته بین‌المللی در ایران زمین بیان کردم و امسال نیز ایشان با مواضع منطقی و ملی شان بیش از پیش نشان دادند که دارای هنر مردم دوستی هستند.

    وی همچنین در پاسخ به پرسش دیگری در مورد واریز سود سهام عدالت به حساب مردم و اینکه اقدام در آستانه انتخاباتی امری تبلیغاتی خواهد بود گفت: مطابق قانون باید این پرداخت ها انجام شود و اینکه همزمانی اتفاق می افتد نباید مانع اجرای قانون توسط دولت شود.

    وی در مورد اینکه بررسی ها در مورد حضور افراد دو تابعیتی در دولت گفت: معتبر ترین مرجع از نظر اطلاعاتی وزارت اطلاعات است که وزیر اطلاعات به صراحت در این زمینه موضع گیری کرده است و اگر کسی لیستی در این رابطه دارد بهتر است ارائه کند.

    سخنگوی دولت همچنین در مورد برنامه دولت برای یکسان سازی حقوق بازنشسته ها گفت:‌سال گذشته تا 20 درصد افزایش حقوق بازنشستگانی که دریافتی زیر 1/5 میلیون داشتند اتفاق افتاد و امسال دولت در لایحه هزار میلیارد تومان برای تعدیل نابرابری ها در حقوق بازنشستگان در نظر گرفته است که مجلس سه هزار و 500 میلیارد به آن اضافه کرده اما در مورد اینکه این رقم بین بازنشستگان با دریافتی کمتر از دو میلیون، یا میان همه بازنشستگان توزیع شود اختلاف نظری وجود دارد که باید بررسی های کارشناسی آن انجام شود.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو