عصر بازار

تفاهم نامه بانکی میان ایران و اندونزی امضا شد

عصر اعتبار- رییس کل بانک مرکزی و وزیر هماهنگ کننده امور اقتصادی اندونزی تفاهم نامه بانکی میان بانک های مرکزی دو کشور را امضا کردند.

تفاهم نامه بانکی میان ایران و اندونزی امضا شد
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۹ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۸:۴۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصراعتبار» ، ولی اله سیف عصر امروزدر دیدار با «دارمین ناسوتیون» وزیر هماهنگ کننده امور اقتصادی اندونزی با اشاره به سابقه روابط میان دو کشور گفت: پیش از این و در جریان سفر به سنگاپور علاقمند بودم برای گسترش همکاری های تجاری و بانکی میان دو کشور به اندونزی سفر کنم. خوشبختانه پیش و بیش از روابط سیاسی و اقتصادی روابط گرم و صمیمانه ای میان ملت های ایران و اندونزی وجود دارد. همچنین سران دو کشور به گسترش روابط اقتصادی میان طرفین و ارتباطات تجاری نزدیک علاقمند هستند. براین اساس و به موجب دستور رییس جمهوری از فرصت به وجود آمده برای توسعه روابط  دو کشور  استفاده خواهم کرد.

    سیف ارتباطات مناسب بانکی را پیش نیاز گسترش روابط تجاری و اقتصادی میان دو کشور خواند واظهار کرد: برای گسترش روابط تجاری و اقتصادی به روابط مناسب بانکی نیازمند هستیم. بانک مرکزی در سالیان اخیر اصلاحات بسیاری را در نظام بانکی ایران  انجام داده است و درحال حاضر بانک های ما به استانداردهای روز بین المللی نزدیک شده اند. همچنین در کنار شکل گیری روابط مناسب میان بانک های مرکزی دو کشور، بانک های تجاری نیز می توانند زمینه ساز شکل گیری ارتباطات تجاری دو کشور باشند. امیدوارم سفر هیئت اندونزیایی به ایران سرآغاز فصل نوینی در ارتباطات بانکی میان دو کشور باشد.

    رییس شورای پول و اعتبار با اشاره به نشست های پیشین خود با رییس کل  بانک مرکزی اندونزی گفت: چنین سفرهایی موجبات بسط و گسترش همکاری های تجاری و اقتصادی را فراهم می آورد، همچنین پیش از این در جریان نشست های صندوق بین المللی پول به منظور افزایش روابط بانکی طرفین  مذاکراتی را با رییس کل بانک مرکزی اندونزی داشته ام.

    سیف همکاری های طرفین را در زمینه انتقال تجارب بانکی و اقصادی ارزنده و مهم عنوان کرد و گفت: بر این اساس در حوزه های اعمال سیاست های پولی و ثبات بخشی به اقتصاد که برای هر دو کشور مهم و موثر هستند می توانیم به تبادل تجارب بپردازیم.

    وی شکل گیری ارتباط مناسب کارگزاری میان دو کشور  را در همکاری های میان دو کشور موثر دانست و گفت: گسترش روابط کارگزاری و نیز افتتاح حساب نزد بانک های مرکزی دو کشور، سرآغاز  مناسبی برای عملیات و فعالیت های اقتصادی و بانکی دو کشور خواهد بود. البته پیش از شروع فعالیت میان بانک های تجاری دو کشور باید فضای مناسبی تجاری را تسهیل کنیم و بانک ها می توانند مقدمات این امر را فراهم کنند.

    رییس کل بانک مرکزی ایجاد حساب مشترک میان دو کشور را موجب تسریع در مبادلات تجاری و فعالیت های اقتصادی عنوان کرد و گفت: در این مکانیزم بانک های مرکزی می توانند حسابی را نزد طرف مقابل ایجاد کنند و این حساب برای تسویه مبادلات تجاری دو کشور استفاده شود. در این مدل حتی بانک های مرکزی هر دو کشور نیز می توانند با پول ملی و ارز محلی فعالیت کنند. البته در این شیوه تسویه حساب براساس ارز مورد توافق طرفین انجام می شود. همچنین این مدل فضای مثبتی را برای همکاری های تجاری و اقتصادی دو کشور فراهم می کند.
    وی در ادامه افزود: در این مکانیزم زمانی نیاز به تسویه حساب و دریافت و پرداخت است، که مانده ای در حساب باشد و در درجه اول تسویه از طریق قیمت کالایی واردات  و صادارت  انجام می شود. مانده این حساب در پایان دوره سه ماهه می تواند تسویه شود.
    رییس شورای پول و اعتبار ارتباط میان بانک های ملی دو کشور را زمینه ساز گسترش همکاری های بانکی دو کشور عنوان کرد و گفت: با افتتاح حساب مخصوص میان دو بانک ملی کشورهای ایران و اندونزی امکان تسویه حساب با سهولت بیشتری فراهم می شود. همچنین می توان از ظرفیت های کافی میان طرفین برای تأسیس شعبه در اندونزی و ایران بهره گرفت.
    سیف ظرفیت های گردشگری میان دو کشور را مطلوب  ارزیابی و عنوان کرد: باتوجه به ظرفیت گردشگری موجود بین دو ایران و اندونزی می توان با اتصال سوییچ ملی کارت های دو کشور  از قابلیت های طرفین  برای بسط و گسترش روابط بانکی استفاده کرد.
    رییس کل بانک مرکزی دیدار هیئت های بانکی دو کشور را  فرصت مناسبی برای تعامل بیشتر خواند و گفت: در حال حاضر بانک های دو کشور نیازمند شناخت کافی از یکدیگر هستند و با مذاکره می توانند بهاین  شناخت دست یابند.
    همچنین در این دیدار «دارمین ناسوتیون» وزیر هماهنگ کننده امور اقتصادی با استقبال از پیشنهادات ارایه شده از سوی طرف ایرانی گفت: سفر من به ایران در ادامه سفر رییس جمهوری اندونزی در دسامبر 2016 است. امیدوارم این گفت و گو موجب تسهیل روابط تجاری و به ویژه روابط در حوزه پولی و مالی میان دو کشور شود. البته معتقدم بهبود اعتماد میان تجار دو کشور برای تجارت امری اجتناب ناپذیر است. ما از همکاری بانکی میان بانک مرکزی ایران و سازمان نظارت پولی اندونزی استقبال می کنیم.
    وزیر هماهنگ کننده امور اقتصادی اندونزی، همکاری بانکی را در فعالیت های تجاری مناسب عنوان کرد و گفت: قطعاً روابط بانکی در سرمایه گذاری و تجارت دو کشور موثر است. برای مثال شرکت ملی نفت اندونزی همکاری نزدیکی با شرکت ملی ایران در خرید گاز مایع و نفت خام دارد. امیدواریم با مذاکرات انجام شده میان ایران و اندونزی در آینده شاهد گسترش و بسط روابط تجاری میان ایران و اندونزی باشیم.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو