عصر بازار

اونس هفته را کاهشی آغاز کرد

دیده بانی ترامپ در بازارهای جهانی

عصر اعتبار- اونس طلا هفته پیش‌بینی‌های افزایشی را با کاهش قیمت آغاز کرد، اما تا پایان هفته راه درازی در پیش است. اونس طلا که هفته گذشته بر اوج تقریبا ۵/ ۳ ماهه ۱۲۵۷ دلار قرار گرفته بود، صبح دوشنبه را با قیمت ۱۲۵۶ دلار آغاز کرد و بعد ظرف حدود ۲ ساعات تا بهای ۱۲۵۳ دلار افت کرد.

دیده بانی ترامپ در بازارهای جهانی
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۰ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۰:۲۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصراعتبار» به نقل از دنیای اقتصاد، البته در قیمت‌های پایین‌تر، افزایش خریدها روند را معکوس می‌کرد. بهایی که تا ساعت 8 عصر دوشنبه به وقت تهران برای اونس ثبت شد، 1262 دلار بود، گرچه هم‌اکنون که شما این گزارش را می‌خوانید ممکن است قیمت متفاوتی به‌عنوان قیمت نهایی این روز رقم خورده باشد. امروز سه‌شنبه، آخرین روز ماه فوریه است تا در پایان فعالیت بازارهای آمریکای شمالی بتوان بازدهی دو ماه گذشته از سال 2017 میلادی را حساب کرد. پایان بازه‌هایی چون ماه‌ها و فصل‌ها همیشه برای معامله‌گران بازار فلزات گرانبها با اهمیت است، اما اکنون مهم‌تر از این امر، سخنرانی سه‌شنبه شب دونالد‌ترامپ در کنگره آمریکا است که همه بازارها منتظر آن هستند. با آنکه بیشتر از یک ماه از آغاز به کار دولت جدید بزرگ‌ترین اقتصاد جهان گذشته، هنوز ابهام‌های بسیاری درباره سیاست‌های میهمانان تازه کاخ سفید وجود دارد. همین ابهام‌ها یار طلا بوده‌اند، اما دیگر بازارها در سخنرانی ترامپ در جست‌وجوی شواهد تازه‌ای از مسیرهای انتخابی او خواهند بود.

    اونس طلا در حالی روز دوشنبه را تحت‌تاثیر تعدیل موقت و رشد شاخص دلار با کاهش آغاز کرد که اکثر تحلیلگران حرفه‌ای و سرمایه‌گذاران خرد انتظار دارند قیمت‌ها در هفته جدید کاری با افزایش بیشتری روبه‌رو باشد. در آخرین نظرسنجی کیتکو از تحلیلگران، 20 نفر شرکت کرده‌اند که از این میان 13 نفر معادل 65 درصد پاسخ‌دهندگان، افزایش و دو نفر معادل 10 درصد، کاهش قیمت طلا را در روزهای پیش‌رو پیش‌بینی کرده‌اند. همزمان در نظرسنجی از مخاطبان کیتکو که بازتاب‌دهنده نگرش سرمایه‌گذاران خرد است، 974 نفر شرکت کرده‌اند که از این میان 661 نفر معادل 68 درصد، افزایش و 221 نفر معادل 23 درصد، کاهش قیمت‌ها را در هفته کاری جدید پیش‌بینی کرده‌اند. هفته جاری میان فوریه و مارس تقسیم شده است. چهارشنبه نخستین روز ماه مارس است، ماهی که در آن کمیته بازار آزاد فدرال‌رزرو نشست دیگری برای سیاست پولی بانک مرکزی ایالات‌متحده برگزار خواهد کرد. در حالی که سیاست‌های ترامپ عمدتا حامی طلا است، انقباض سیاست پولی می‌تواند مانع رشد طلا باشد. البته روند آهسته رشد نرخ‌های بهره می‌تواند خود عامل کمکی برای طلا باشد.

    صبح دوشنبه افت بازارهای سهام آسیا تا حدی به طلا کمک کرد، اما بازارهای اروپایی با رشد خود به ضرر فلز زرد کار کردند. از سوی دیگر، رشد بهای نفت خام نیز حامی طلا بود، با این همه طلای سیاه هم رشد چندانی نداشت. همزمان، رشد اندک شاخص دلار به‌عنوان عامل فشار بر طلا عمل کرد. صبح روز گذشته، نوسان‌ها در بیشتر بازارها کم دامنه بود؛ چراکه همه معامله‌گران در انتظارسخنرانی ترامپ در کنگره آمریکا بودند. جیانگ شو، تحلیلگر ارشد «گروه طلای شاندونگ» دوشنبه در این باره به رویترز گفت: «بزرگ‌ترین عامل تعیین‌کننده قیمت طلا کاهش نسبی ارزش دلار آمریکا بوده است. مردم فکر می‌کنند که ترامپ نمی‌خواهد دلار زیاد تقویت شود و بازار فکر می‌کند که شاید در نیمه نخست سال 2017 خبری از افزایش نرخ بهره نخواهد بود. از آغاز امسال، قیمت طلا همواره در حال افزایش بوده است. این موجب ورود تجار بیشتری به بازار خواهد شد.»

    اونس که هفته گذشته با حدود 2 درصد رشد به سه قدمی مرز 1260 دلار رسیده بود، صبح دوشنبه به سوی ابتدای محدوده 1250 دلار حرکت کرد. در این شرایط، تازه‌ترین تحلیل «اف ایکس استریت» نشان می‌داد که قیمت جهانی طلا در کوتاه‌مدت در دامنه 26 دلاری در نوسان خواهد بود. به گزارش سایت طلا به نقل از این پایگاه اینترنتی، تحلیل تکنیکال صبح دوشنبه نشان می‌داد که سطح حمایتی قیمت طلا در کوتاه‌مدت 1250 دلار است و اگر این سطح شکسته شود قیمت طلا تا 1244 دلار کاهش خواهد یافت. سطح مقاومتی قیمت طلا نیز در آن شرایط 1261 دلار در نظر گرفته می‌شد، سطحی که اگر شکسته می‌شد، قیمت طلا تا 1270 دلار افزایش می‌یافت.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو