عصر بازار

۱۰ سامانه پرداخت و نظارت بانکی رونمایی شد

عصر اعتبار- بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران همزمان با برگزاری پنجاه و ششمین نشست سالیانه مجمع عمومی با حضور رییس جمهوری، از ۱۰ دستاورد بخش فناوری اطلاعات مانند سامانه‌های نوین نظارت بر سیستم بانکی و پولی و تسهیل کننده های پرداخت همراه رونمایی کرد.

۱۰ سامانه پرداخت و نظارت بانکی رونمایی شد
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۰ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایلنا؛ تارنمای بانک مرکزی، در این نمایشگاه از دستاوردهای «مرکز کنترل و نظارت اعتبارات»، «پرداخت همراه»، «سامانه نسیم»، «سامانه رفع تعهد» ، «سامانه بازار بین بانکی ریالی» ، «سامانه بازار بین بانکی ارزی»، «سامانه نظارت الکترونیکی بانک‌ها» ، «سامانه مجوزهای بانکی» ، «سامانه ارتباط الکترونیکی با قوه قضائیه» و «سامانه پیگیری شکایت» رونمایی شد.

    *مرکز کنترل و نظارت اعتبارات

    صدور کارت اعتباری، یکی از سیاست‌های تشویقی است که باعث افزایش استفاده عمومی از کارت‌های پرداخت می شود.

    در این نوع از کارت‌های بانکی، دارنده کارت برای انجام خرید، به داشتن سپرده در بانک نیازی ندارد و باتوجه به اعتبار خود نزد بانک، تا سقف معینی می‌تواند خرید و پس از مدت معینی بازپرداخت کند.

    بر همین اساس صدور کارت اعتباری، به شناسایی مشتریان بانک و ریسک اعتباری آن‌ها نیاز دارد که به این منظور شرکت‌هایی تاسیس می‌شوند و ریسک مشتریان را به صورت عام می‌سنجند و موسسه های ارایه‌کننده کارت اعتباری با استناد به گزارش اعتباری دریافتی از این شرکت‌ها به اشخاص مختلف، اعتبار تخصیص می‌دهند.

    با صدور «دستورالعمل اجرایی صدور و راهبری کارت خرید اعتباری»، وجود نهادی با عنوان «مرکز کنترل و نظارت اعتبارات –مکنا» پیش بینی شده است و همه بانک‌ها و موسسه های اعتباری موظفند پیش از صدور کارت اعتباری، با ارسال موارد درخواستی، اطلاعات را از این مرکز استعلام کنند.

    به تعبیری دیگر، مرکز کنترل و نظارت اعتبارات، همه اطلاعات مربوط به کارت‌های اعتباری صادر شده اعم از اعتبار اعطایی، اعتبار مصرفی و وضعیت بازپرداخت بدهی‌های آن را مدیریت و از داده‌های آن برای بخش پایه اعتبارسنجی کارت‌های اعتباری استفاده می‌کند.

    *پرداخت همراه

    از طریق سامانه «پیوند» این امکان فراهم می‌شود که با مجازی‌سازی کارت‌های بانکی موجود و همچنین تطبیق شناسه‌های شبکه‌ای با شماره کارت، علاوه بر ارتقای امنیت، بهره‌گیری از سایر شناسه‌ها‌ را در کنار کارت‌ها میسر می‌کند.

    در نتیجه با ایجاد بانک اطلاعاتی متشکل از شماره‌های موبایل و شماره کارت مشتریان، امنیت پرداخت‌های بر روی بستر USSD ارتقا یافته و همچنین بستر لازم برای پیاده‌سازی روش توکنیزیشن (Tokenization) ایجاد می شود.

    فناوری دیگری که امروز معرفی شد، امضای همراه است.

    امضای همراه، از طریق دستگاه تلفن همراه کاربران تهیه می شود که کاربردهای متنوعی مانند تسهیل احراز هویت یا تایید تراکنش‌ها با قابلیت انکارناپذیری بالا دارد.

    *سامانه نسیم

    انتقال حساب های دولتی به بانک مرکزی با ایجاد سامانه نسیم محقق شد.

    با استفاده از امکانات این سامانه، امکان تمرکز و مدیریت یکپارچه حساب‌های دولتی فراهم شده و از امکانات تمام بانک‌های کشور برای دریافت و پرداخت‌های دولتی در قالب همه ابزارهای کاغذی و الکترونیکی استفاده می شود.

    *سامانه رفع تعهد

    برای اطمینان از برگشت ارز به چرخه تجاری کشور و همچنین کنترل ارز تخصیصی از لحظه ثبت سفارش تا ترخیص کالا، سامانه رفع تعهد راه اندازی شده است.

    در این سامانه عملکرد تک‌تک واردکنندگان بر مبنای ارز تخصیصی و ارزش کالای وارداتی رصد می‌شوند.

    *سامانه بازار بین بانکی ارزی

    در این سامانه امکان مذاکره، ثبت عرضه و تقاضا و همچنین معامله ارزهای بانک‌های داخل کشور مطابق روال‌های استاندارد بین المللی صورت می پذیرد.

    *سامانه بازار بین بانکی ریالی

    با توجه به راه اندازی بازار بین بانکی ریالی، این سامانه زیرساختی را برای ثبت و مدیریت ریز مذاکرات، ثبت عرضه و تقاضا و تحقق معاملات بازار پول داخلی بین بانک‌های کشور را ایجاد کرده و امکان رصد و پایش لحظه‌ای را برای بانک مرکزی فراهم می آورد.

    *سامانه نظارت الکترونیکی بانک‌ها

    تغییر از نظام نظارت سنتی به نظارت داده محور از طریق این سامانه صورت می‌گیرد.

    با اخذ داده های جزیی از حساب بانک‌ها و عرضه آن در قالب شاخص‌های نظارتی، امکان نظارت استاندارد و همه جانبه بانک مرکزی بر عملکرد بانک‌ها مطابق با دفتر اصلی آنها محقق می‌شود.

    *سامانه مجوزهای بانکی

    در این سامانه درخواست و پیگیری انواع مجوزهای بانکی صادر شده توسط بانک مرکزی در قالب نظامی واحد پیاده سازی شده است.

    *سامانه پیگیری شکایت

    یکی از مهمترین وجوه مسئولیت اجتماعی، فراهم آوردن امکان ثبت و پیگیری شکایت مردم و مشتریان از نظام بانکی است که با این سامانه تحقق یافته است.

    در این سامانه همه فرایندهای مربوط به ثبت شکایت تا ارجاع آن به واحد یا بانک مربوط و پیگیری نتیجه آن از طریق تارنمای بانک مرکزی اجرا می شود.

    *سامانه ارتباط الکترونیکی با قوه قضاییه

    با توجه به حجم انبوه شکایت های مالی و آرای محاکم درباره محکومیت‌های مالی و برای کاهش زمان صدور حکم قضایی تا اجرای آن در نظام بانکی، این سامانه با برقراری ارتباط سیستمی بین بانک مرکزی، بانک‌ها و قوه قضاییه ایجاد شده است.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو