عصر بازار

میزان معافیت مالیاتی حقوق‌بگیران طی ۱۰ سال گذشته

عصر اعتبار- بعد از نهایی شدن سقف معافیت مالیاتی حقوق بگیران برای سال ۹۶، بد نیست مروری بر سقف حقوق‌های ماهیانه معاف از مالیات در ۱۰ سال اخیر داشته باشیم.

میزان معافیت مالیاتی حقوق‌بگیران طی ۱۰ سال گذشته
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۰ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۴:۱۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از مهر، سرانجام پس از نگرانی کارکنان غیردولتی از تبعیض در تعیین سقف معافیت مالیاتی در جریان بررسی بودجه سال آینده، میزان این معافیت برای تمام کارکنان دولتی و غیردولتی یکسان تعیین شد؛ به طوریکه با اصلاح تبصره 6 لایحه بودجه 96، سقف معافیت مالیاتی برای کارکنان دولتی و بخش خصوصی، در آمد 240 میلیون ریال در سال در نظر گرفته شد.

    با این مصوبه، کارکنان دولتی و غیردولتی با درآمد ماهیانه تا سقف 2 میلیون تومان از پرداخت معالیات معاف در سال آینده معاف می شوند و نرخ مالیات مذکور بر درآمد کارکنان دولتی و غیردولتی مازاد بر مبلغ 2 میلیون تومان تا 5 برابر آن، مشمول مالیات سالانه 10 درصد و به نسبت مازاد آن 20 درصد است.

    بررسی سقف معافیت مالیاتی در 10 سال گذشته نشان می‌دهد در سال 85 حقوق‌های تا سقف 216 هزار تومان از پرداخت مالیات معاف بودند که این میزان در سال 90 به 485 هزار تومان رسید و در سال آینده به 2 میلیون تومان خواهد رسید.

    به گزارش خبرنگار مهر، بر اساس آخرین اصلاحات انجام شده در قانون مالیات‌های مستقیم، درآمدهای حقوق به شرح زیر از پرداخت مالیات معاف هستند:

    1- رؤسا و اعضای مأموریت‌های سیاسی خارجی در ایران و رؤسا و اعضای هیأت‌های نمایندگی فوق العاده دول خارجی نسبت به درآمد حقوق دریافتی از دولت متبوع خود، بشرط معامله متقابل و همچنین رؤسا و اعضای هیأت‌های نمایندگی سازمان ملل متحد و مؤسسات تخصصی آن در ایران نسبت به درآمد حقوق دریافتی از سازمان و مؤسسات مزبور در صورتی که تابع دولت جمهوری اسلامی ایران نباشند.

    2- رؤسا و اعضای مأموریت‌های کنسولی خارجی در ایران و همچنین کارمندان مؤسسات فرهنگی دول خارجی نسبت به درآمد حقوق دریافتی از دول متبوع خود به شرط معامله متقابل.

    3- کارشناسان خارجی که با موافقت دولت جمهوری اسلامی ایران از محل کمک‌های بلاعوض فنی و اقتصادی و علمی و فرهنگی دول خارجی و یا مؤسسات بین المللی به ایران اعزام می‌شوند، نسبت به حقوق دریافتی آنان از دول متبوع یا مؤسسات بین المللی مذکور.

    4- کارمندان محلی سفارتخانه‌ها و کنسولگری‌ها و نمایندگی‌های دولت جمهوری اسلامی ایران در خارج نسبت به درآمد حقوق دریافتی از دولت جمهوری اسلامی ایران در صورتی که دارای تابعیت دولت جمهوری اسلامی ایران نباشند، به شرط معامله متقابل.

    5- حقوق بازنشستگی و وظیفه و مستمری و پایان خدمت و خسارت اخراج و بازخرید خدمت و وظیفه یا مستمری پرداختی به وراث و حق سنوات و حقوق ایام مرخصی استفاده نشده.

    6- هزینه سفر و فوق العاده مسافرت مربوط به شغل.

    8- مسکن واگذاری در محل کارگاه یا کارخانه جهت استفاده کارگران و خانه‌های ارزان قیمت سازمانی در خارج از محل کارگاه یا کارخانه که مورد استفاده کارگران قرار می‌گیرد.

    9- وجوه حاصل از بیمه بابت جبران خسارت بدنی و معالجه و امثال آن.

    10- عیدی سالانه یا پاداش آخر سال جمعاً معادل یک دوازدهم میزان معافیت مالیاتی موضوع ماده (84) این قانون.

    11- خانه‌های سازمانی که با اجازه قانونی یا به موجب آیین نامه‌های خاص در اختیار مأموران کشوری گذارده می‌شود.

    12- وجوهی که کارفرما بابت هزینه معالجه کارکنان خود یا افراد تحت تکفل آنها مستقیماً به وسیله حقوق بگیر به پزشک یا بیمارستان به استناد اسناد و مدارک مثبته پرداخت کند.

    13- مزایای غیرنقدی پرداختی به کارکنان حداکثر معادل دو دوازدهم معافیت موضوع ماده (84) این قانون.

    14- درآمد حقوق پرسنل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران اعم از نظامی و انتظامی، مشمولان قانون استخدامی وزارت اطلاعات و جانبازان انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی وآزادگان.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو