عصر بازار

جزییات سرقت ۴.۵ میلیاردی از یک شرکت پرداخت الکترونیک

عصر اعتبار- سرقت ۴.۵ میلیارد تومانی از یک شرکت پرداخت الکترونیک از سوی دو نفر از کارکنان شرکت انجام شده که متخلفین دستگیر و در این سرقت اطلاعات محرمانه بانکی مردم مورد سوء استفاده قرار نگرفته است.

جزییات سرقت ۴.۵ میلیاردی از یک شرکت پرداخت الکترونیک
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۰ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۴:۴۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایبنا، چندی پیش رئیس پلیس فتای تهران از شناسایی و دستگیری فردی که 4.5 میلیارد تومان از شرکت سابق خود کلاهبرداری کرده بود خبر داد ولی با افشاء جزئیات این موضوع مشخص شد که این پرونده مربوط به یکی از شرکت های پرداخت الکترونیک و مربوط به مردادماه سال جاری بوده است.
    همچنین در بررسی های تکمیلی در این خصوص معلوم شد، متهمین دو نفر از کارکنان شرکت بوده اند که با دسترسی به سیستم و رمز ورود در فرصتی مناسب اقدام به استخراج اطلاعات مورد نیاز شرکت کرده‌اند.
    بنا به گفته مسوولان انتظامی، در مردادماه سال جاری و در همان زمان، متخلفان دستگیر شده و اکنون مسوولان انتظامی با به نتیجه رسیدن پرونده و پایان اقدامات لازم درباره آن دوباره اطلاع‌رسانی کرده اند.
    سرهنگ کاکوان در این خصوص اظهارکرد: با وصول پرونده‌ای از سوی یکی از شرکت‌های پرداخت الکترونیک مبنی بر هک و دسترسی غیرمجاز به سرورهای رایانه‌ای آن شرکت توسط اشخاص ناشناس و سرقت تعداد قابل توجهی رمز شارژ تلفن همراه از سرور رایانه‌ای به ارزش مبلغ 4.5 میلیارد تومان به پلیس، موضوع در دستور کار نیروی انتظامی قرار گرفت.
    این مقام انتظامی افزود‌: در هماهنگی با دادسرای جرایم رایانه‌ای و با کار تیمی افسران پلیس فتا در ابتدا با مراجعه کارشناسان آزمایشگاه ادله دیجیتال‌ این پلیس به محل شرکت شاکی و بررسی فنی و طبق به‌کارگیری روش‌های فنی و رایانه‌ای‌، مشخص‌ شد دو نفر از کارکنان شرکت بوده و با دسترسی به سیستم و رمز ورود در فرصتی مناسب اقدام به استخراج اطلاعات مورد نیاز شرکت کرده اند.
    رئیس پلیس فتای تهران بزرگ اظهارداشت: در تحقیقات پلیس، افراد خاطی با ارائه ادله دیجیتال ناچار به اعتراف و انگیزه خود از ارتکاب به جرم کسب درآمد شدند که در این باره پرونده تکمیلی به همراه طرفین به دادسرای جرایم رایانه‌ای ارسال شد و در اختیار مراجع قانونی قرار گرفت.
    روابط عمومی شرکت شاپرک نیز دراین‌باره به رسانه‌ها گفت: اطلاعات محرمانه بانکی مردم به‌هیچ‌وجه در این سرقت مورداستفاده قرار نگرفته است و نگرانی در این خصوص وجود ندارد.
    این شرکت افزود: یکی از موضوعاتی که شاپرک به آن توجه ویژه دارد، موضوع نظارت دوره‌‌ای با محوریت امنیت است. این نظارت‌ها به‌صورت دوره‌ای و سرزده انجام می‌شود و شرکت شاپرک در این موضوعات حساسیت‌ زیادی دارد و به‌سادگی از کنار آن‌ها رد نمی‌شود.
    شرکت شاپرک همچنین در این خصوص توضیح داد که این سرقت نشان‌دهنده امنیت پایین شرکت مورد سرقت قرارگرفته نیست؛ زیرا امنیت سیستمی با امنیت انسانی دو مقوله مجزا است و این سرقت در حوزه امنیت انسانی رخ‌داده است.
    این شرکت با تأکید بر دقت و وسواس در انتخاب نیروهای انسانی در بخش‌های حساس یادآور شد: در حوزه پرداخت الکترونیکی تابه‌حال موردی وجود نداشته است که امنیت از جنبه سیستمی به خطر افتاده باشد ازاین‌رو تاکنون هک سیستم‌های بانکی و شرکت‌های پی‌اس‌پی اتفاق نیفتاده است و در موارد معدودی هم که تاکنون رخ‌داده، تخلف نیروی انسانی علت اصلی بوده است.
    همچنین روابط عمومی شرکت شاپرک با اشاره به اقدامات مؤثر بانک مرکزی و شرکت شاپرک در حوزه امنیت خاطرنشان کرد: با ایجاد امنیت ساختاری در شبکه پرداخت الکترونیکی کشور، اتفاقات یا تخلفات صورت گرفته به میزان قابل‌توجهی کاهش‌یافته و چنین مواردی نیز با اقدام به‌موقع و همراهی نهادهای انتظامی خنثی و برطرف شده است و این شرکت همواره حامی حقوق مصرف‌کننده نهایی است و در صورت بروز حوادثی ازاین‌دست با همکاری نهادهای قضایی، آن را تا حصول نتیجه پیگیری کرده و می‌کند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو