عصر بازار

نیلی:

قشر ثروتمند جامعه مالیات نمی‌‌دهد

عصر اعتبار- مشاور اقتصادی رئیس‌جمهور با بیان اینکه از قشر ثروتمند جامعه مالیات نمی‌گیریم، گفت: از ۵۶۰ هزار میلیارد تومان هزینه مصرفی ۲۸ درصد آن را دهک دهم خرج می‌کند.

قشر ثروتمند جامعه مالیات نمی‌‌دهد
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۱ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایبنا، مسعود نیلی امروز در دهمین همایش مالی و مالیاتی در دانشگاه تهران به دهک‌های درآمدی و پرداخت مالیات توسط آنها اشاره کرد وگفت: دهک دهم درآمدی 28 درصد از کل هزینه‌ها را دارد و در سال 94 هزینه مصرفی که 560 هزار میلیارد تومان بوده، دهک دهم 28 درصد آن را خرج کرده است. مشاور اقتصادی رئیس‌جمهور افزود: اگر به جای 3 درصد 10 درصد از این دهک مالیات بگیریم، 15 هزار و 700 میلیارد تومان و اگر 20 درصد باشد، 31 هزار و 400 میلیارد تومان و اگر 30 درصد اخذ شود 47 هزار و 100 میلیارد تومان مالیات خواهد بود.
    وی با بیان اینکه در انگلیس از این دهک 40 درصد و در دانمارک 50 درصد مالیات اخذ می‌شود، تصریح کرد: عملاً از قشر ثروتمند جامعه مالیات نمی‌گیریم، باید در مالیات از سمت بنگاه‌ها به سمت خانوار برویم.
    نیلی درباره شاخص‌های مطلوب مالیاتی در مورد مزایای مالیات بر بنگاه‌ها گفت: این موضوع منجر به ایجاد اطلاعات قابل تطبیق برای اخذ مالیات بر درآمد خانوار است، همچنین بازیگر اصلی، اخذ مالیات بر مصرف و ارزش افزوده خواهد بود.
    مشاور اقتصادی رییس جمهور در مورد معایب آن نیز اظهارداشت: اختلال در تولید بنگاه‌ها و افزایش نابرابری به دلیل کاهش دستمزد کارگران از دیگر ابعاد این موضوع است. وی با تاکید بر لزوم اجرای عدالت مالیاتی در کشور گفت: فقط حدود 3 درصد از دهک دهم جامعه مالیات می پردازند.
    وی به اهمیت مالیات در تامین مخارج دولت برای عرضه کالاهای عمومی و کمک های اجتماعی دولت به جامعه و همچنین نقش پر اهمیت مالیات در خروج از رکود اشاره کرد و افزود: اکنون در کشور باید به بازتوزیع مالیاتی توجه شود به گونه ای که پرداخت مالیات برای افراد ثروتمند و کم درآمد متعادل و متوازن شود و  این چنین نشود که افراد ثروتمند نقشی در مالیات نداشته باشند.
    نیلی به میزان درآمد دولت از منابع مالیاتی اشاره کرد و گفت: به طور متوسط 40 درصد از مخارج دولت در 40 سال گذشته از منابع مالیاتی بوده است که اکنون این میزان در سال‌های اخیر به متوسط حدود 46 و 47 درصد افزایش یافته است.
    نیلی در ادامه گفت: عدالت مالیاتی با اجرای بازتوزیع مالیاتی صورت می گیرد و اگر باز توزیعی به شکل صحیح اجرایی شود درآمد مالیاتی از قشر پردرآمد ستانده می‌شود و منابع آن برای قشر کم درآمد صرف می‌شود.
    مشاور اقتصادی رئیس جمهور همچنین به آمار بودجه خانوار اشاره کرد و گفت: بر اساس این آمار که منبع مهم و غنی برای تشخیص مالیاتی می باشد، درصد کمی از خانوارهای ایرانی در دهک های درآمدی بالا مالیات پرداخت می‌کنند و بر اساس آن حدود 3 درصد از دهک دهم جامعه مالیات پرداخت می کنند و این در حالی است که تعداد زیادی از ثروتمندان در  آمار بودجه خانوار شرکت نمی کنند و بنابر این در جامعه آماری دیده نمی‌شوند.
    نیلی در ادامه به هزینه و مخارج  زیاد قشر ثروتمند و دهک دهم جامعه اشاره کرد و افزود: در حالی که قشر ثروتمند نقش کمی در مالیات دارند ولی بیشترین هزینه ها را بر جامعه تحمیل می کنند.
    وی همچنین از تمرکز مالیاتی بر روی بنگاه های اقتصادی و شرکت ها انتقاد کرد و بیان کرد: اکنون ما در نظام مالیاتی مان تمرکز مالی بر روی بنگاه ها است؛ در حالی‌که این از اساس اشتباه است و باید تمرکز اصلی مان را بر روی خانوارها متمرکز کنیم.
    نیلی در ادامه آمار مالیاتی از کشورهای خارجی ارائه داد و گفت: در اکثر کشورهای توسعه یافته متوسط مالیات بر درآمد خانوارها 50درصد و بر شرکتها 5درصد است، درحالی که درایران این میزان به ترتیب 10 درصد و 50 درصد است که نشان از میزان بالای مالیات بر درآمد شرکتهاست.
    وی جنبه منفی مالیات بر بنگاه‌ها و شرکت‌ها را اختلال در فعالیت اقتصادی آنها برشمرد و بیان کرد: علاوه بر آنکه باعث اختلال و کم بازدهی شرکت‌ها و فعالیت تولیدی می‌شود، باعث افزایش دستمزد حقوق بگیران این بنگاه‌ها نیز می‌شود که خود این باعث اختلال در نظام اقتصادی کشور می‌شود.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو