عصر بازار

بنیاد هریتیج گزارش داد

رتبه ۱۵۵ ایران به لحاظ آزادی اقتصادی در جهان

عصر اعتبار- بنیاد «هریتیج» در جدیدترین گزارش خود اعلام کرد که رتبه ایران به لحاظ شاخص آزادی اقتصادی در میان ۱۸۶ کشور جهان ۱۵۵ است.

رتبه ۱۵۵ ایران به لحاظ آزادی اقتصادی در جهان
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۱ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار»، بنیاد «هریتیج» در جدیدترین گزارش خود با نام «شاخص آزادی اقتصادی 2017» به بررسی آزادی فعالیت‌های اقتصادی در 186 کشور جهان پرداخته است.

    بر اساس این گزارش، ایران با افزایش 7 واحدی نسبت به سال گذشته امتیاز 50.5 را از لحاظ شاخص آزادی اقتصادی کسب کرده است. ایران سال گذشته امتیاز 43.5 را کسب کرده و در رتبه 171 جهان قرار گرفته بود اما امسال با 16 رتبه صعود در جایگاه 155 قرار گفته است.

    بر اساس این گزارش، این آمار نشان‌دهنده بهبود وضعیت آزادی اقتصادی در ایران است.

    شاخص آزادی اقتصادی میزان آزادی فعالیت‌های اقتصادی بر اساس اصول اقتصاد بازار آزاد را نشان می‌دهد و به هر کشور در این شاخص امتیازی از صفر تا 100 داده می‌شود، هر چه این امتیاز بیشتر باشد نشان‌دهنده آزادی بیشتر اقتصادی این کشور است.

    این گزارش، در بازار آزاد به آزادی معامله در ایران امتیاز 54.5، به آزادی سرمایه‌گذاری امتیاز صفر و به آزادی مالی امتیاز 10 داده است که مورد نخست نسبت به پارسال کاهش داشته و دو مورد بعدی تغییری نکرده‌اند.

    از لحاظ اجرای قانون، حقوق دارایی در ایران امتیاز 32.4 و سلامت دولت امتیاز 29.6 را به خود اختصاص داده است.

    از نظر کارایی نظارت، آزادی تجارت در ایران امتیاز 64.8، آزادی نیروی انسانی امتیاز 54.5 و آزادی پولی امتیاز 55.5 را از آن خود کرده‌اند.

    از دیگر موارد ارزیابی شده برای شاخص آزادی اقتصادی، شاخص دولت کوچک است که معیارهای مخارج دولت و بار مالیاتی و سلامت مالی را در برمی‌گیرد که امتیاز این موارد برای ایران به ترتیب 92.7 و 81.1 و 94.9 تخمین زده شده است که دو مورد اول نسبت به پارسال کاهش و مورد آخر تغییری نکرده‌اند.

    بر اساس این گزارش، هنگ‌کنگ با امتیاز 89.8 در رتبه نخست جهان، سنگاپور با  امتیاز 88.6 و نیوزیلند با امتیاز 83.7 در رتبه‌های دوم و سوم قرار گرفته‌اند.

    سوئیس، استرالیا، استونی، کانادا، امارات، ایرلند و شیلی نیز به ترتیب در رتبه‌های چهارم تا دهم قرار گرفته‌اند.

    آمریکا با امتیاز 75.1 رتبه 17 را به خود اختصاص داده است. جایگاه این کشور نسبت به سال گذشته 5 رتبه کاهش یافته است.

    بر اساس این گزارش، رتبه انگلیس 12، آلمان 26، ژاپن 40، اردن 38، کره جنوبی 23، عربستان 61، ترکیه 60 و روسیه 114 عنوان شده است.

    کره شمالی نیز با امتیاز 4.9 و 2.6 واحد افزایش نسبت به سال گذشته در رتبه آخر این رده‌بندی قرار گرفته است. پس از آن  ونزوئلا  و کوبا قرار گرفته است.

    البته برای 6 کشور عراق لیبی،سومالی، یمن، سوریه و لیختن‌اشتاین آماری ارائه نشده است.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو