عصر بازار

واکنش مایوسانه بورس‌های جهانی به سخنرانی دونالد ترامپ

عصر اعتبار- بازارهای سهام آمریکا روز چهارشنبه در پی ناامیدی از عدم دریافت جزئیات بیشتر درباره برنامه‌های اقتصادی و مالی دونالد ترامپ، بخشی از رشدشان را واگذار کردند، اما دلار تحت تاثیر انتظارات برای افزایش نرخهای بهره در ماه جاری قوی‌تر شد.

واکنش مایوسانه بورس‌های جهانی به سخنرانی دونالد ترامپ
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۱ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۴:۳۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، انتظار می رود بازارهای سهام اروپایی در محدوده مثبت گشوده شوند و شاخصهای سهام FTSE100 انگلیس، داکس آلمان و کک 40 فرانسه در آغاز معاملات حداکثر 0.3 درصد رشد کنند.

    دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا در سخنرانی اواخر روز سه شنبه خود در برابر کنگره وعده داد سیستم مهاجرت را اصلاح کند، مشاغل و دستمزد آمریکایی‌ها را بهبود دهد و کاهش مالیات قابل توجهی را برای طبقه متوسط و کاهش مالیات برای شرکتها را نوید داد اما به جزئیات چندانی درباره نحوه اجرای این تصمیمات اشاره ای نکرد.

    به گفته تحلیلگران موسسه سرمایه‌گذاری ولز فارگو، سرمایه گذاران هیچ اطلاعاتی دریافت نکردند و واکنش بازار در زمان سخنرانی ترامپ، نوسانی و بدون جهت بود. این سخنرانی جزئیات اندکی داشت و حتی اهداف رئیس جمهور رو اولویت بندی نکرد.

    معاملات سهام آمریکا پس از سخنرانی ترامپ به حرکت صعودی متمایل بودند، اما رشد آنها با ادامه سخنرانی کمتر شد.

    شاخص دلار آمریکا که این ارز را در برابر سبدی از ارزهای بزرگ دنبال می‌کند، پس از پایان سخنرانی ترامپ 0.5 درصد رشد کرد و به 101.58 واحد رسید.

    ارز آمریکا در برابر ین بهبود یافت و با بیش از 0.6 درصد افزایش، به 113.47 ین رسید.

    واکنش به سخنرانی ترامپ در بازارهای سهام آسیایی تقریبا آرام بود و شاخص ام اس سی آی بازارهای سهام آسیا اقیانوسیه بجز ژاپن، حدود 0.2 درصد کاهش پیدا کرد.

    مجموعه ای از گزارشها که به فعالیت تولیدی قوی‌تر در چین، ژاپن و سایر کشورهای منطقه اشاره داشتند، تحت الشعاع سخنرانی ترامپ قرار گرفتند.

    جیمز وود، تحلیلگر سرمایه گذاری جهانی در شرکت ریوکین استرالیا گفت: بازار به دنبال اطمینان از نیت ترامپ برای عمل به وعده های انتخاباتی در خصوص هزینه مالی، کاهش مالیاتها و تسهیل مقررات بود. وی این سیاستها را ذکر کرد اما به جزییات یا زمان اجرای آنها که سرمایه گذاران بدنبال شنیدن آنها بودند، اشاره نکرد. با این همه لحن ترامپ پیرامون حمایت گرایی و زمانی که از چین و مکزیک صحبت کرد، آرام‌تر بود و نگرانیها پیرامون جنگهای تجاری را تخفیف داد.

    بازارها به این تغییر لحن توجه کرد و در نتیجه پزوی مکزیک در سطح بالاتری معامله شد با این همه در انتهای معاملات اندکی کاهش یافت.

    در آسیا شاخص سهام چین پس از آمار تولید قوی‌تر از حد مطلوب، حدود 0.2 درصد رشد کرد.

    شاخص نیک‌کی ژاپن تحت تاثیر ضعیف‌تر شدن ارزش ین و آماری که رشد فعالیت تولید در فوریه را نشان داد، حداکثر 1.4 درصد رشد کرد.

    ضرر معاملات سهام استرالیا تا پایان معاملات به 0.1 درصد محدود شد و دلار استرالیا پس از آماری که رشد بهتر از حد مطلوب تولید ناخالص داخلی در سه ماهه چهارم را نشان داد، 0.1 درصد رشد کرد و 0.7666 دلار معامله شد.

    بازده اوراق خزانه که پس از حمایت مقامات بانک مرکزی آمریکا از افزایش نرخهای بهره در ماه جاری جهش یافته بود، پس از سخنرانی ترامپ با کاهش روبرو شد.

    بازده اوراق خزانه 10 ساله آمریکا پس از اینکه در اواسط معاملات به 2.426 واحد درصد صعود کرد، در 2.4132 درصد ایستاد.

    طبق ابزار دیده بان فدرال گروه CME Group، معامله گران اکنون احتمال افزایش نرخهای بهره  در نشست مارس بانک مرکزی آمریکا را 62 درصد پیش بینی می کنند که نسبت به 31 درصد در روز دوشنبه افزایش پیدا کرده است.

    بر اساس گزارش رویترز، این تغییر انتظارات با وجود آمار مایوس کننده تولید ناخالص داخلی سه ماهه چهارم آمریکا حاصل شده است.

    در بازارهای کالا، قیمت‌های نفت تحت تاثیر کاهش تولید اوپک که نگرانی‌ها نسبت به افزایش ذخایر نفت آمریکا را جبران کرد، اندکی افزایش یافت. نفت خام آمریکا با 0.1 درصد افزایش، به 54.07 دلار در هر بشکه رسید. بهای معاملات نفت برنت که قیمت پایه بازار بین المللی است، 1.9 درصد جهش یافت و در 56.63 دلار در هر بشکه ایستاد.

    قوی‌تر شدن ارزش دلار قیمت طلا را تحت فشار قرار داد و هر اونس این فلز برای تحویل فوری با 0.3 درصد کاهش، به 1244.36 دلار رسید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی