عصر بازار

استاد دانشگاه تهران:

هوشمندسازی راه مبارزه نظام بانکی با فساد است

عصر اعتبار- عضو هیات علمی دانشگاه تهران گفت: هوشمندسازی همه فرآیندها و استفاده از نرم افزارهای کنترلی در سیستم بانکی کشور زمینه بروز اختلاس و فساد را از بین می برد.

هوشمندسازی راه مبارزه نظام بانکی با فساد است
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۱۲ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایرنا اضافه کرد: اگر سیستم بانکی کشور بخواهد از زیر بار فسادهای ناخواسته رهایی یابد چاره ای جز هوشمندسازی ندارد.
    عضو هیات علمی دانشکده علوم و فنون جدید دانشگاه تهران گفت: منافع برخی افراد با هوشمندسازی به خطر می افتد؛ بنابراین با آن مخالفت می کنند و رغبت ندارند هوشمندسازی اجرایی شود. این موضوع می طلبد مدیران سطح بالای بانکی مجدانه نسبت به بکارگیری این سامانه ها اهتمام ورزند.
    به گفته وی، بکارگیری سیستم های هوشمند از روبرو شدن افراد با یکدیگر جلوگیری می کند و زمینه های بروز اختلاس و فساد را کاهش می دهد.
    همچنین استفاده گسترده نظام بانکی از سامانه های هوشمندسازی با به خدمت گیری هوش تجاری (بیزینس اینتلیجنس) سبب می شود مدیران ارشد و نظارتی بانکی بتوانند با سیستم های امنیتی به صورت برخط (آنلاین) بر همه امور بویژه تراکنش ها نظارت کنند و به محض بروز کوچک ترین تخلف مانع آن شوند.
    این کارشناس شبکه های کامپیوتری گفت: گرچه استفاده از سامانه های هوشمند به دلیل نیاز به افراد کارآمد و هزینه های زیاد در نگاه نخست چندان مطلوب نیست اما شفافیت و کاهش خطایی که ایجاد می کند توجیه قابل قبولی برای استفاده دارد.
    این دانش آموخته مهندسی برق- شبکه های کامپیوتری از دانشگاه کینگز لندن افزود: اکنون سامانه های دقیق برای حسابرسی و گزارشگری مالی و نظارت بر ریز هزینه کردها طراحی و به بازارها عرضه شده است که نظام بانکی می تواند با بهره گیری از آنها امکان دستکاری صورت هایی را که به صورت سنتی تنظیم می شود بگیرد و عملکردها را به طور کامل شفاف کند.
    بوبرشاد شفاف سازی را موجب ایجاد امنیت و برقراری عدالت معرفی کرد و گفت: شفاف سازی در نظام بانکی افزون بر ایجاد امنیت سبب می شود افراد دارای استعداد های درخشان در این نظام به کار گرفته شوند و اصلاح لازم را در نظام بانکی ایجاد کنند.
    به گفته وی، بکارگیری سامانه های هوشمند در نظام بانکی افزون بر ایجاد شفافیت در داخل، ارتباط نظام بانکی کشور را با سیستم های پیشرفته بانک های جهان ممکن می کند و به دلیل جلوگیری بروز از فساد، بانک های جهانی را برای همکاری با کشور راغب می سازد.
    عضو هیات علمی دانشگاه تهران اضافه کرد: بکارگیری سیستم های هوشمند و پایش امور مالی، عدالت اقتصادی را به همراه می آورد.
    بوبرشاد گفت: نظام بانکی پیشرفته ای که بتازگی رییس جمهوری بر ایجاد آن تاکید کرد، فقط در سایه بکارگیری این سامانه ها تحقق می یابد.
    به گزارش ایرنا، رییس جمهوری بتازگی در نشست سالیانه مجمع عمومی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران گفت: گزارش بانک ها به بانک مرکزی درباره حساب های مالی و سودها دقیق و شفاف نیست. اینها مشکلات داخل بانک هاست.
    «حسن روحانی» تاکید کرد بانک ها باید مشکلات داخلی خود را حل کنند؛ زیرا زمانی که مشکلات داخلی و بیرونی بانک ها وجود داشته باشد کار بسیار سخت و مشکل می شود.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو