عصر بازار

در آستانه نوروز:

اگر تقاضا برای سکه زیاد شود حراجی سکه برگزار می شود

عصر اعتبار- در آستانه نوروز و افزایش تقاضایی که می‌تواند برای پول نقد، سکه و ارز وجود داشته باشد، سیاستگذار پولی قول داده که برای تامین هریک تمهیدات لازم را داشته و بازار را کنترل کند. این در حالی است که اگر تقاضا برای سکه تا حدی پیش برود که موجب ایجاد حباب قیمتی شود، حراجی سکه برگزار خواهد کرد.

اگر تقاضا برای سکه زیاد شود حراجی سکه برگزار می شود
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۳ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، با نزدیک شدن به ایام پایانی سال و افزایش تقاضایی که به طور طبیعی برای پول، ارز و حتی سکه وجود خواهد داشت، اگر کنترل لازم از سوی بانک مرکزی اعمال نشده و عرضه کافی وجود نداشته باشد می‌تواند موجب عدم تعادل در بازار شود.

    سکه، از جمله کالاهای قیمتی بازار است که در چند ماه گذشته و در نوسان بازار ارز، از این جریان جانماند و پابه پای دلار دستخوش تغییر قیمت شده و در روندی صعودی قرار گرفت. به طوری که حتی در روزهایی بازار شاهد رشد قیمتی تا 40 هزار تومان سکه کامل برای یک روز بود و قیمت‌ها از حدود یک میلیون تومان ابتدایی سال جاری تا یک میلیون و 200 هزار تومان و بیشتر نیز پیش رفت.

    آمار بانک مرکزی حاکی از آن است که سکه طرح قدیم در پایان دی ماه نسبت به همین دوره در سال قبل تا 23.6 و قیمت سکه طرح قدیم در این مقایسه تا بیش از 25 درصد افزایش قیمت داشته است. این تغییراتی است که البته برخی تحلیلگران بازار به حبابی بودن قیمت سکه و رانتی که در این میان وجود دارد سخن می‌گویند.

    با این حال بانک مرکزی حبابی بودن قیمت‌ها را چندان تایید نکرده و معتقد است این تغییر ناشی از نوسانی است که در نتیجه عدم توازن عرضه و تقاضا ایجاد شده است. این در حالی است که بر اساس توضیحات مدیرکل اداره نشر و ریالی بانک مرکزی، نوسان و حباب کاملا متفاوت بوده و نوسان عمدتا بر قیمت ربع و در رده بعدی نیم اثرگذار خواهد بود که قدرت خرید مردم را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد.

    آنطور که رحیمی عنوان کرده است بانک مرکزی بازار را رصد و کنترل می‌کند و اگر در ایام پایانی سال شرایط به سمتی پیش برود که با افزایش تقاضا قیمت‌ها در حال حبابی شدن باشد، حراج سکه در دستور کار قرار خواهد گرفت.

    بر این اساس با هماهنگی‌هایی که صورت گرفته، حراج سکه از طریق بانک ملی و شعبه کارگشایی آن انجام خواهد شد تا سکه لازم تامین شده و قیمت‌ها متعادل شود. پیش تر و در سال جاری نیز بانک ملی از طریق شعبه کارگشایی اقدام به حراج سکه کرد و برخی از سکه‌های قدیمی و یادبود را به حراج گذاشت.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو