عصر بازار

رئیس دبیرخانه شورای اقتصاد مقاومتی:

اقتصاد کشور در مسیر رشد قرار گرفته است

عصر اعتبار- رئیس دبیرخانه شورای اقتصاد مقاومتی گفت: اقتصاد کشور توانسته در مسیر رشد قرار بگیرد و این رشد باید پایدار باشد تا بتوانیم به هدفی که مدنظر است، دست پیدا کنیم. در رابطه با عملکرد اقتصاد مقاومتی، توانسته‌ایم رشد را ایجاد کنیم و یکی از مهم‌ترین اهداف اقتصاد مقاومتی که رشد اقتصادی بوده است را به ارمغان بیاوریم.

اقتصاد کشور در مسیر رشد قرار گرفته است
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۵ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، مجتبی خالصی در جلسه ستاد اقتصاد مقاومتی که در سالن جلسات استانداری خوزستان برگزار شد، اظهار کرد: در استان خوزستان عملاً بانک‌ها نتوانسته‌اند به هر دلیل به تقاضا پاسخگو باشند و این شکاف احساس می‌شود. مشکلات عدم مراجعه، نرخ سود، توجیه فنی پروژه‌ها و منابع بانک‌ها از‌ جمله دلایلی است که باعث شده بانک‌ها نتوانند در بحث پرداخت تسهیلات که در جلسه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی استان‌ها تصمیم‌گیری شده است، به‌ خوبی عمل کنند.

    وی با بیان این که کارگروه اقتصاد مقاومتی در استان به‌ خوبی کار خود را انجام داده و طرح‌ها را بررسی و به بانک‌ها معرفی کرده است، گفت: انتظار می‌رود وقتی موضوعی در کارگروه اقتصاد مقاومتی استان با حضور نماینده بانک‌ها انجام گرفته، بانک‌ها نیز در این زمینه پاسخگو باشند.

    خالصی تصریح کرد: در 9 فرودین‌ماه 95 مصوبه‌ای در جلسه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی تصویب شد که منجر به تشکیل کارگروه رفع موانع تولید شد. در این مصوبه جمله‌ای است که بانک‌ها را موظف می‌کند به واحدهای تولیدی کمک کنند و نسبت به پرداخت تسهیلات به آنها اقدام کنند. در صورت عدم امکان نیز باید دلایل به‌ صورت کتبی به کارگروه اقتصاد مقاومتی ابلاغ شود که این کار توسط بانک‌های استان خوزستان انجام نگرفته است و به آن عمل نکرده‌اند. این امر بیانگر آن است که بانک‌ها در خوزستان دچار کم‌کاری هستند.

    رئیس دبیرخانه شورای اقتصاد مقاومتی خاطرنشان کرد: اگر کارگروه چیزی را مصوب و به بانک‌ها ابلاغ کرده باشد، این عملکرد توسط بانک‌ها قابل قبول نیست و بانک‌ها باید به‌صورت جدی در تصمیمات در بحث اعطای تسهیلات به واحدهای مشکل‌دار تجدیدنظر کند.

    خالصی ادامه داد: استانداران در سراسر کشور موظفند با برگزاری جلسات منظم اقتصاد مقاومتی، موانع اجرایی پروژه‌های اقتصاد مقاومتی را شناسایی و نسبت به رفع آن‌ها اقدام و باقی‌مانده طرح‌هایی که امکان بررسی آن‌ها در استان وجود ندارد، جهت رفع موانع به ستاد اقتصاد مقاومتی ارجاع دهد. در این زمینه به استناد این مصوبات باید موضوعات پیگیری شود.

    وی عنوان کرد: با توجه به وجود پتانسیل‌های فراوان در استان خوزستان نسبت به سایر استان‌ها، عملکرد بانک‌ها در استان خوزستان ضعیف‌تر است و بانک‌ها باید همت کنند، زیرا بخش عمده تأمین منابع مالی کشور بر عهده بانک‌ها است و آن‌ها می‌توانند به حل مشکلات کمک کنند. ستاد اقتصاد مقاومتی در کشور در ابتدای امسال تصمیم گرفت تا عملکردی به این شکل داشته باشد و به همت بانک‌ها بود که توانست بسیاری از مشکلات واحدهای راکد را حل کند.

    رئیس دبیرخانه شورای اقتصاد مقاومتی با اشاره به اینکه رشد 6.5 درصدی با نفت و 4.5 درصدی بدون نفت در 6 ماهه گذشته نتیجه فعالیتی بوده که توسط بانک‌ها در کل کشور انجام شده است، گفت: اکنون مقامات استان خوزستان به این نتیجه رسیده‌اند که عملکرد بانک‌ها در خوزستان ضعیف است و باید بانک‌ها این ضعف را حل کنند.

    خالصی تصریح کرد: برای آن که رشد اقتصادی را در کشور تسریع ببخشیم، در گذشته برنامه‌های پنج‌ساله در نظر می‌گرفتیم و برنامه‌ها و اهداف اقتصاد مقاومتی نیز همانند همان برنامه‌های پنج‌ساله عمل می‌کنند اما این که چرا برنامه‌های ما نتوانسته‌اند به اهداف ما در زمینه‌های مختلف نزدیک شود، مسأله‌ای است که باید به آن توجه کرد. باید در این زمینه تکانه‌های سیستم را به‌ نحوی مدیریت کنیم تا بتوانیم به اهداف خود برسیم.

    وی با بیان این که در اقتصاد مقاومتی به دنبال تحقق اهداف برنامه‌های توسعه هستیم، اظهار داشت: باید برنامه‌های کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت داشته باشیم و با مدیریتی که در این زمینه انجام می‌دهیم، کاری کنیم که به هدف برسیم. هدف ما رشد اقتصادی است که باید پایدار باشد.

    رئیس دبیرخانه شورای اقتصاد مقاومتی با یادآوری این که مدت‌ها رشد اقتصادی کشور منفی بود، تأکید کرد: اکنون طبق گزارش شش ماه گذشته، رشد اقتصاد کشور 6.5 درصد با نفت و 4.5 درصد بدون نفت است؛ همچنین در 9 ماهه گذشته رشد اقتصاد کشور با نفت حدود 7.2 درصد و بدون نفت 5 درصد بوده است.

    خالصی ادامه داد: اقتصاد کشور توانسته در مسیر رشد قرار بگیرد و این رشد باید پایدار باشد تا بتوانیم به هدفی که مدنظر است، دست پیدا کنیم. در رابطه با عملکرد اقتصاد مقاومتی، توانسته‌ایم رشد را ایجاد کنیم و یکی از مهم‌ترین اهداف اقتصاد مقاومتی را که رشد اقتصادی بوده است، به ارمغان بیاوریم.

    وی همچنین در خصوص نرخ تورم با بیان اینکه این شاخص در سال 92 حدود 40 درصد بود اما اکنون این نرخ تک‌رقمی شده و در دی‌ماه به 8.6 درصد رسید، گفت: رتبه ریسک کشور در سال 2013 رتبه هفتم بود که این رتبه اکنون یک پله ارتقا پیدا کرده و ایران از نظر رتبه ریسک در پله ششم قرار دارد. این امر بیانگر آثار مثبتی است که ناشی از بحث برجام و سایر مسائل است.

    رئیس دبیرخانه شورای اقتصاد مقاومتی بیان کرد: مثبت شدن تراز تجاری کشور برای اولین‌بار اتفاق افتاد و در دی‌ماه تراز تجاری کشور به حدود 288 میلیون دلار مثبت رسید. این مسأله به آن معنا است که صادرات ما بر واردات غلبه پیدا کرده است؛ همچنین رشد صادرات غیرنفتی از نظر وزنی 34 درصد و از نظر ارزشی 8.5 درصد افزایش داشته است.

    خالصی در خصوص آسیب‌پذیری اقتصاد، گفت: موجودی اول سال ذخیره راهبردی گندم در سال 92 حدود یک میلیون و 700 هزار تن بود که این میزان اکنون به پنج میلیون و 960 هزار تن رسیده است و ذخایر به حدی است که میزان آسیب‌پذیری برای محصولات کلیدی کاهش پیدا کرده است.

    وی افزود: در بحث نیروگاه‌ها توانسته‌ایم 1800 مگاوات نیروگاه جدید حرارتی را به بهره‌برداری برسانیم؛ همچنین 114 مگاوات به‌صورت پراکنده و جدا از آن نیروگاه‌ها ایجاد کنیم. 9 مجتمع پتروشیمی را نیز به بهره‌برداری رسانده‌ایم.

    رئیس دبیرخانه شورای اقتصاد مقاومتی با اشاره به برگزاری 31 جلسه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی، عنوان کرد: برای بحث حمایت از توسعه اشتغال پایدار و خروج از رکود یک بسته حمایتی مصوب کرده‌ایم و به مجلس پیشنهاد داده‌ایم که حدود 1.5میلیارد دلار برای توسعه اشتغال پایدار اختصاص دهد که امیدواریم این مسـأله نیز مصوب شود.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو