عصر بازار

دولت هزینه‌های ۴ دستگاه تامین کننده منابع هدفمندی یارانه‌ها را منتشر کند

عصر اعتبار- هرچند سازمان برنامه و بودجه تاکید کرده برخلاف انتقادات نمایندگان، درآمد هدفمندی یارانه‌ها همان ۳۶ هزار میلیارد تومان است لازم است دولت هزینه‌های ۴ دستگاه تامین کننده منابع سازمان هدفمندی یارانه‌ها را منتشر کند.

دولت هزینه‌های ۴ دستگاه تامین کننده منابع هدفمندی یارانه‌ها را منتشر کند
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۶ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از تسنیم، سازمان برنامه و بودجه در روزهای گذشته به صورت گسترده بر این مطلب تاکید کرد که درآمد هدفمندی یارانه ها 36هزار میلیارد تومان است، این درحالی است که برخی از نمایندگان مجلس از جمله رئیس کمیسیون تلفیق بودجه درآمد هدفمندی یارانه ها را حدود 80 هزار میلیارد تومان دانسته‌اند. در همین راستا سازمان برنامه و  بودجه این گونه استدلال کرد که درامد 4 شرکت پالایش و پخش، شرکت ملی گاز، شرکت توانیر و شرکت‌های آبفا همان 80 هزار میلیارد تومان است اما آنچه که برای سازمان هدفمندی یارانه‌ها قابل استفاده است خالص درآمدهای این 4 شرکت است که بعد از کسر هزینه‌ها حاصل می‌شود به این ترتیب منابع سازمان هدفمندی یارانه ها همان 36 هزار میلیارد تومان است.

    بر اساس اعلام سازمان برنامه وبودجه، کلیه وجوه حاصل از فروش حامل‌های انرژی (انواع بنزین، نفت سفید ...) که درآمد شرکت ملی پالایش و پخش است، ابتدا به حساب شماره 1271 نزد خزانه واریز می‌شود و بعد از کسورات قانونی سهم سازمان هدفمندی‌سازی یارانه‌ها به حساب آن سازمان در پایان هر ماه واریز می‌شود.

    همچنین  وجوه حاصل از فروش گاز طبیعی به عنوان  درآمد شرکت ملی،  وجوه حاصل از فروش برق به عنوان درآمد شرکت توانیر و  وجوه حاصل از فروش آب به عنوان  درآمد شرکت‌های آبفا ابتدا به ترتیب حساب شماره 170 ، 228 و 1382 نزد خزانه واریز و پس از کسورات قانونی سهم سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها به حساب آن سازمان در پایان هر ماه واریز می‌شود. در نتیجه درآمدها و منابع سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها، مجموع ارقامی است که به عنوان سهم این سازمان از سوی شرکت‌های پالایش و پخش، گاز، توانیر طبق ماده 2 اساسنامه این سازمان به حساب سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها واریز می‌شود که در سال 1395 طبق جمع‌بندی دیوان محاسبات حداکثر مبلغ 36 هزار و 400 میلیارد تومان است.

    نکته حائز اهمیت آنجاست که این 4 شرکت مجموعا  حدود 44 هزار میلیارد تومان هزینه سالیانه دارند. در واقع در  اظهارات سخنگوی دولت و رئیس سازمان برنامه و بودجه که تاکید شده مستند است توضیحی در خصوص هزینه‌های این 4 شرکت دیده نمی‌شود. در واقع در اظهارات سخنگوی دولت تنها به شماره حساب مبالغ واریزی در خزانه اشاره شده و نکته ای در خصوص هزینه های این 4 شرکت دیده نمی‌شود در حالی که باید در این خصوص شفاف سازی صورت میگرفت و مستندات این بخش ارائه میشد.

    به گفته برخی کارشناسان اقتصادی، هم اکنون براورد دقیقی از هزینه‌های این 4 شرکت وجود ندارد پی گیری‌ها نشان می‌دهد، برخی از این هزینه‌ها حالت محرمانه دارد که این موضوع نمیتواند با رویکردهای مورد نظر مجلس در خصوص شفافیت تطابق داشته باشد.

    در واقع پنهان ماندن هزینه‌های این 4 دستگاه میتواند به حیاط خلوتی برای دولت تبدیل شود از همین روی  خصوص نمایندگان کمیسیونهای اقتصادی و برنامه بودجه  در خواست می‌شود اسناد مربوط به هزینه های این 4 دستگاه را از دولت مطالبه کنند.

    از سوی دیگر پیشنهاد می‌شود علاوه بر هزینه‌های سال جاری هزینه‌های مربوط به سالهای گذشته نیز در اختیار کمیسیونهای تخصصی مجلس قرار گیرد تا با در نظر گرفتن نرخ تورم بررسی دقیق تری نسبت به هزینه‌های سرسام اور این 4 دستگاه داشته باشند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو