عصر بازار

برجام، مشکلات و موانع خارجی را رفع کرد

عصر اعتبار- درباره برجام باید تاکید شود که مشکلات و موانع خارجی بر اساس برنامه جامع اقدام مشترک تا حد زیادی رفع شده است و امیدواریم با کمک و تلاش سیاست گذاران در داخل و خارج از کشور، شاهد موفقیت های بیشتری باشیم.

برجام، مشکلات و موانع خارجی را رفع کرد
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۶ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۴:۱۷:۰۰

    به گزارش روابط عمومی بانک مرکزی، اکبر کمیجانی در نشست تخصصی اقتصاد مقاومتی و برجام درخصوص آخرین آمار تسهیلات اعطایی به بنگاه های کوچک و متوسط گفت: تا 14 اسفندماه امسال 23 هزار و 410 بنگاه تولیدی کوچک و متوسط بیش از 161 هزار میلیارد ریال تسهیلات از شبکه بانکی دریافت کردند. این تعداد سه برابر تعداد هدفگذاری و بالاتر از رقم پیش بینی شده در ابتدای سال برای ایجاد رونق اقتصادی است.
    قائم مقام بانک مرکزی ضمن اعلام آمار رشد اقتصادی منتشر شده توسط مرکز آمار ایران طی سه ماهه سوم سال جاری گفت: این رقم 7.2 درصد است و رشد اقتصادی بخش غیرنفتی از فصل دوم به بعد شتاب گرفته است و امیداوریم با تخصیص تسهیلات به بنگاه های کوچک و متوسط شاهد رشد بیشتری در این بخش باشیم.

    پس از برجام توانستیم طلب های خود را وصول کنیم
    سیدکمال سیدعلی در این نشست از وصول طلب های این صندوق از کشورهای خارجی پس از اجرایی شدن برجام خبر داد و گفت: تا قبل از برجام، کشورهای بدهکار از پرداخت بدهی خود به ایران، به بهانه تحریم سر باز می زدند اما برجام باعث شد که بتوانیم طلب ها را وصول کنیم.
    وی تاکید کرد: دریافت طلب از کشورهایی مثل کوبا و ونزوئلا در شرایط عادی هم بسیار دشوار است اما پس از اجرای برجام موفق شدیم طلب خود را از این کشورها وصول کنیم.
    به گفته سیدعلی، هم اکنون این کشورها هر ماه به صورت منظم، اقساط بدهی خود را به حساب صندوق ضمانت صادرات واریز می کنند.

    رتبه اعتباری ایران در دوران تحریم ها به پایین ترین حد رسید
    مشاور سازمان سرمایه گذاری خارجی ایران در این نشست گفت: رتبه اعتباری ایران در سال 1390 و در اوج تحریم ها به عدد 7 رسید که پایین ترین میزان بود، به شکلی که پایین تر از این رتبه در جهان وجود ندارد.
    کوروش طاهرفر افزود: رتبه اعتباری سبب شده بود تا ریسک سرمایه گذاری در کشور به شدت بالا رود و سبب افزایش نرخ تامین مالی خارجی، نرخ بیمه و ... در تجارت بین المللی شود.
    وی با یادآوری اینکه  ما حتی در زمان جنگ نیز چنین رتبه اعتباری پایینی نداشتیم، اظهار داشت: رتبه اعتباری ایران در سال 1379 در عدد 5 از 7 بود که در سال 1380 به رتبه 4 بهبود یافت، تا سال 1385 این رتبه که بهترین رتبه اعتباری ایران بود و حفظ و تلاش شد این رتبه به 3 و حتی 2 بهبود یابد.
    طاهر فر اظهار داشت: با این حال در سال 1390 رتبه ایران به عدد 7 از 7 رسید که بدترین رتبه اعتباری به شمار می رود .
    مشاور سازمان سرمایه گذاری خارجی ایران تاکید کرد: اکنون با تلاش های دولت بویژه بانک مرکزی و وزارت امور خارجه رتبه اعتباری ایران به 6 بهبود یافته است.
    وی گفت: هرچند رتبه اعتباری کشورها برای استفاده از تامین مالی خارجی و جذب سرمایه گذاری خارجی اهمیت دارد اما باید در کنار آن شاخص های دیگر اقتصاد از جمله میزان دخالت دولت ها در اقتصاد را نیز مورد توجه قرار داد.
    وی با یادآوری اینکه برنامه ششم توسعه رشد اقتصادی هشت درصدی را برای اقتصاد کشور پیش بینی کرده است، اظهار داشت: تحقق این رقم نیازمند سرمایه گذاری سالانه 150 تا 200 میلیارد دلار است که حداقل 50 میلیارد دلار آن باید از منابع خارجی تامین شود.
    طاهر فرد با یادآوری دوران تحریم ها گفت: در آن زمان به دلیل قفل بودن مراودات بانکی و نیز شرایط بد حاکم بر اقتصاد ایران شاهد خروج سرمایه گذاران بودیم و این یکی از عوامل موثر بر دو نرخی شدن ارز در آن دوره بود.

    بانک ها شفاف عمل کنند
    علی اشرف افخمی مدیرعامل بانک صنعت و معدن نیز در این نشست با اشاره به اینکه توسعه روابط بانکی نیازمند شفافیت عملکرد بانک های ایرانی است، گفت: رتبه اعتباری پایین کشور در دوران تحریم سبب شده بود تا هیچ خدماتی به ایران ارایه نشود.
    وی افزود: برای بهبود این روابط نیاز است خود را با استانداردهای بین المللی تطبیق دهیم تا بتوانیم از فرصت برجام ویژه در زمینه تامین مالی خارجی بیشتر استفاده کنیم.
    وی به پرداخت بیش از 16 هزار میلیارد تومان تسهیلات به بنگاه های کوچک و متوسط برای رونق تولید اشاره کرد و گفت: با گشایش های پسابرجام می توان با سرعت بیشتری برای پروژه های عمرانی و سرمایه گذاری های صنعتی منابع مالی جذب کرد.

    نتایج برجام برای نظام بانکی قابل توجه است
    هادی اخلاقی مدیر عامل بانک ملت نیز در این نشست تخصصی گفت برجام نتایج خوبی برای سیستم بانکی داشت، وی با اشاره به رشد اقتصادی که به تازگی از سوی مرکز آمار ایران اعلام شده است، گفت:عمده رشد به دلیل صادرات پتروشیمی رخ داده است.
    وی افزود: بانک ملت به عنوان بانک اصلی فعالیت ارزی خود را از 2.6 میلیارد دلار بعد از تحریم ها به 11 میلیارد دلار رسانده است.کمتر از 250 میلیون دلار گشایش اعتبار و اسناد در دوران تحریم ها از سوی بانک ملت انجام شد در حالیکه این میزان پس از برجام 10 برابر شد و به سه میلیارد دلار رسید.
    وی دستاوردهای برجام را غیر قابل انکار دانست و گفت ما در حوزه بانک ارتباطمان از بیش از 600 بانک به 30 بانک در دوران تحریم ها  تقلیل یافت، هم اکنون ارتباط ما با 240 بانک افزایش یافته است صرف نظر از بهانه های بانک های بزرگ و متوسط که قرار است مراودات ایجاد شود.
    وی شفافیت و رویکرد تاب اوری را لازمه بهبود تعاملات بین المللی در عرصه سیستم های مالی عنوان کرد و یادآور شد از برجام باید به عنوان فرصت یاری گرفت.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو