عصر بازار

رئیس شورای هماهنگی مدیران عامل بانک‌های دولتی:

آغاز بخشودگی سود و جرائم تسهیلات کمتر از ۱۰۰ میلیون تومان از امروز

عصر اعتبار- رئیس شورای هماهنگی مدیران عامل بانک‌های دولتی گفت: ابلاغیه مصوبه بخشودگی سود و جرائم تسهیلات کمتر از ۱۰۰ میلیون تومان روز گذشته از سوی بانک مرکزی به بانک‌ها ارسال و از امروز این مهم آغاز و عملیاتی می‌شود.

آغاز بخشودگی سود و جرائم تسهیلات کمتر از ۱۰۰ میلیون تومان از امروز
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۷ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایبنا، محمدرضا حسین زاده افزود: قبل از ارسال ابلاغیه بخشودگی سود و جرائم تسهیلات کمتر از 100 میلیون تومان از سوی بانک مرکزی، آیین‌نامه اجرایی آن به شعب ابلاغ‌شده بود ازاین‌رو از امروز این روند در شعب بانک‌ها آغاز می‌شود.

    وی اظهار داشت: سهمیه ای که در این بخش به بانک ملی اختصاص داده‌شده رقمی معادل پنج هزار میلیارد تومان است که به‌صورت کامل در این بخش مصرف خواهد شد.

    مدیرعامل بانک ملی ادامه داد: بدهکاران بانکی درصورتی‌که نسبت به تسویه نقدی تسهیلات خود در موعد مقرر اقدام کنند، سود و جرائم تسهیلات آن‌ها بخشیده و تنها باید اصل بدهی خود را پرداخت کنند.

    وی در خاتمه یادآور شد: در این ابلاغیه اولویت بخشودگی سود و جرائم به مانده مطالبات بابت تسهیلات اعطایی یارانه‌ای موردحمایت دولت برای حوادث غیرمترقبه و مسکن روستایی و آسیب دیدگان ناشی از حوادث غیرمترقبه اختصاص دارد و در صورت باقی‌ماندن سهمیه ابلاغی این منابع صرف بخشودگی جرائم و سود تسهیلات با مبالغ تسهیلات خرد می‌شود.

    در شهریورماه امسال مجلس به پیشنهاد دولت مصوبه‌ای را ارائه که بر اساس آن سود تسهیلات غیر جاری تا سقف 100 میلیون تومان از محل منابع حاصل از تسعیر نرخ ارز پرداخت شود، ازاین‌رو بدهکاران تا سقف 100 میلیون تومان فقط ملزم به پرداخت اصل بدهی بوده و پرداخت سود آن بر عهده دولت است؛ درعین‌حال جریمه دیرکرد نیز باید از سوی بانک‌ها بخشیده شود.

    همچنین بر اساس اظهارات محمدمهدی مفتح، سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه 96 مصوبه این کمیسیون برای بخشودگی جرائم وام‌های زیر 100 میلیون تومان در سال 96 نیز تمدیدشده است و مابه‌التفاوت این بخشودگی از سوی بانک مرکزی از محل منابع حاصل از تغییر قیمت تسعیر ارز به بانک‌های عامل پرداخت می‌شود.

    بر اساس این گزارش بانک مرکزی نیز در 21 بهمن‌ماه سال جاری دستورالعمل بخشودگی سود و جرائم تسهیلات زیر 100 میلیون تومان با اولویت‌های در نظر گرفته‌شده را به شبکه بانکی ابلاغ کرد. درحالی‌که رئیس‌کل بانک مرکزی در 12 اسفندماه سال جاری اعلام کرد: 26 میلیون پرونده مشمول مصوبه مجلس (بخشودگی وام‌های زیر 100 میلیون تومان) می‌شوند ازاین‌رو سود و جرائم این تعداد تسهیلات بالغ‌بر 45 هزار میلیارد تومان می‌شود در حالی که منابع موجود برای اجرای آن 10 هزار میلیارد تومان است.

    سیف افزود: با توجه کسری منابع در بخشودگی سود و جرائم تسهیلات زیر 100 میلیون تومان این بخشودگی با اولویت تسهیلات بانکی زیر 10 میلیون تومان در دستور کار قرارگرفته و درصورتی‌که در این زمینه اقدامات لازم انجام شد، اجرای اولویت دوم در دستور کار قرار می‌گیرد.

    وی اظهار داشت: این بخشودگی صرفاً مشمول افرادی است که به بانک‌های ملی ،  صادرات، تجارت، ملت، سپه، توسعه تعاون، صنعت و معدن، توسعه صادرات ایران،  رفاه کارگران و کشاورزی بدهی جاری و غیر جاری دارند، می‌شود.

    برهمین اساس ابلاغیه مصوبه مجلس از سوی بانک مرکزی روز گذشته به شبکه بانکی ارسال شد و از امروز این ابلاغیه در ده بانک دولتی و نیمه‌دولتی اجرایی می‌شود.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی