عصر بازار

ارزش سهام عدالت دو برابر شد

خبرهای خوش وزیر اقتصاد برای مردم

عصر اعتبار- وزیر اقتصاد از دو برابر شدن ارزش سهام عدالت خبر داد وگفت:مشمولان کمیته امداد،بهزیستی و روستائیان سرپرست خانوار غیرشاغل، سهام و سود را در سقف پیش بینی شده دریافت می کنند.

خبرهای خوش وزیر اقتصاد برای مردم
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۷ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از مهر، علی طیب‌نیا در آئین رونمایی سامانه ساماندهی طرح سهام عدالت گفت: این جلسه به منزله سنددار کردن و به رسمیت شناختن حقوق مالکیت 50 میلیون نفری در بنگاه‌های اقتصادی کشور است که خود نشانه‌ای از اهتمام به گسترش عدالت و بهبود زندگی طبقات کم‌درآمد به شمار می‌رود.

    وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: امسال، سال اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل است و مردمی بودن و عدالت‌محور بودن از ویژگی‌های مهم اقتصاد مقاومتی به شمار می‌رود که بر این اساس، برنامه مردمی کردن اقتصاد کشور یکی از برنامه‌های 12 گانه اقتصاد مقاومتی بوده که با مسئولیت وزارت امور اقتصادی و دارایی در حال پیگیری است و هدف توسعه مشارکت و حضور مردم در عرصه اقتصاد را دنبال می‌کند.

    وی تصریح کرد: بهبود محیط کسب و کار، ارتقای رقابت‌پذیری بنگاه‌های اقتصادی کشور، خصوصی‌سازی و گسترش مالکیت عمومی، عناصر اصلی برنامه ملی است که در سیاست‌های کلی اصل 44 و قانون اجرای آن هم مورد تأکید ویژه قرار گرفته است. بر این اساس این مراسم نقطه شروع یکی از مراحل مهم برنامه اجرایی دولت یازدهم برای ساماندهی به طرح توزیع گسترده سهام بین مردم و تعیین وضعیت سهام و نیز چگونگی بهره‌مندی نزدیک به 50 میلیون نفر از مردم از سود حاصل از این سهام است.

    به گفته طیب‌نیا، صحبت از ساماندهی این سؤال را به ذهن همه متبادر می‌کند که چرا باید این کار را صورت داد و آیا نابسامانی در طرح توزیع عدالت وجود داشته که نیاز به اصلاح آن به چشم می‌خورد که باید پاسخ داد در شروع به کار دولت یازدهم، ارزیابی‌ها نشان می‌داد که طرح توزیع سهام عدالت با مشکلات بسیاری مواجه است و علیرغم تأکید زیادی که برای آزادسازی سهام وجود داشت، عملاً تحقق این خواسته امکان‌پذیر نبود و این در شرایطی است که با دستور رئیس‌جمهور، آسیب‌شناسی دقیق طرح سهام عدالت و ارائه بسته سیاستی مناسب در دستور کار وزارت اقتصاد قرار گرفت.

    وی اظهار داشت: بر این اساس با مشورت گسترده با کارشناسان و صاحب‌نظران این حوزه، به طرح و نقشه راه مشخصی برای ساماندهی به طرح سهام عدالت دست یافتیم که این طرح در جلسات متعدد کمیسیون اقتصاد دولت و هیأت وزیران، مطرح و خوشبختانه مورد موافقت قرار گرفت؛ این در شرایطی است که در برخی موارد اجرای این طرح نیازمند اخذ مجوز دائمی بود که در حال طی کردن فرآیندهای لازم است اما اجرای بقیه موارد در چارچوب مقررات موجود وجود داشت و یا با اخذ مصوبه از شورای سیاست‌های اصل 44 و هیأت وزیران امکانپذیر می‌شد.

    وزیر امور اقتصادی و دارایی خاطرنشان کرد: طی سه سال گذشته سازمان خصوصی‌سازی اقدامات مهمی را برای ساماندهی سهام عدالت صورت دادند که بر اساس آن، ثبت‌نام از کارگران فصلی و ساختمانی بود که دولت یازدهم در مجموع حدود 7 میلیون نفر از کارگران فصلی و ساختمانی و خانواده آنها را به مجموعه بزرگ مشمولان سهام عدالت افزود که با احتساب این گروه از مشمولان، اکنون تعداد کل مشمولان طرح توزیع سهام عدالت به بیش از 49 میلیون نفر رسیده است.

    طیب‌نیا ادامه داد: در این میان برنامه بسیار مهم دیگری که عملیاتی شده، انجام مجموعه اقداماتی است که این امکان را فراهم می‌کند که از سال آینده سود سهام مشمولان به حساب آنها واریز شود؛ این در حالی است که سال 94، سال پایانی از دوره 10 ساله‌ای است که باید طی آن سود سهام 60 شرکت موجود در سبد سهام عدالت بابت اقساط آن به خزانه دولت واریز می‌شد، چرا که بابت اختصاص سهام این شرکت‌ها به مشمولان طرح سهام عدالت در این 10 سال هیچ وجهی از آنها دریافت نشده است و درعوض سود سهام این شرکت‌ها به خزانه واریز گردیده است.

    وی افزود: تا پایان سال گذشته حدود 25 هزار و 500 میلیارد تومان سود به خزانه واریز شده و چیزی حدود 3500 میلیارد تومان هم باید برای سال جاری واریز شود که در مجموع بابت اقساط سهام واگذار شده دولت در این شرکت‌ها 25 هزار و 500 میلیارد تومان پرداخت شده است. همچنین با پایان این دوره 10 ساله، از این پس باید سود سهام این شرکت‌ها به سهامداران آنها یعنی مشمولان سهام عدالت پرداخت شود که بر این اساس در سال 95، این سود دیگر به حساب خزانه واریز نخواهد شد و در سال 96 و بعد از برگزاری مجامع این شرکت‌ها، سود لازم محاسبه و به سهامداران پرداخت خواهد شد.

    وزیر امور اقتصادی و دارایی تصریح کرد: بر این اساس لازم بود بانک اطلاعاتی مشمولان سهام عدالت روزآمد شده و از آنجا که مشمولان تحت پوشش کمیته امداد، سازمان بهزیستی و بخشی از روستائیان مشمول تخفیف 50 درصدی در ارزش سهام هستند، باید این اطلاعات نیز روزآمد شود که برای این کار با تلاش گسترده و طاقت‌فرسای سازمان خصوصی‌سازی، سامانه الکترونیکی لازم طراحی و تدارک دیده شده و اقدامات و هماهنگی‌های لازم با سازمان ثبت احوال، کمیته امداد و سازمان بهزیستی نیز به عمل آمده است.

    طیب‌نیا ادامه داد: اکنون این سامانه با اطلاعات به روز شده آماده ارائه خدمت به خانواده 50 میلیونی مشمولان سهام عدالت است و این سامانه به گونه‌ای طراحی شده که هر یک از مشمولان بدون مراجعه حضوری و از هر کجا که دسترسی به اینترنت داشته باشند، با درج مشخصات خود می‌توانند از آخرین وضعیت سهام اطلاع یابند به نحوی که این سامانه صورت وضعیتی از دارایی مشمولان در سهام عدالت به آنها می‌دهد که در آن مشخص شده ارزش اولیه سهام هر یک از مشمولان چقدر بوده و چقدر اقساط بابت آن طی 10 سال اخیر پرداخت شده است.

    وی افزود: برای آن گروه از خانواده بزرگ سهامداران عدالت که تحت پوشش کمیته امداد و یا سازمان بهزیستی و یا جزو روستائیان سرپرست خانوار غیرشاغل بوده‌اند، تخفیف 50 درصدی در نظر گرفته شده که اقساط پرداختی معادل ارزش اولیه سهام آنها است و از این پس مشمولان می‌توانند تمام سهامشان از این دارایی دریافت کرده و هم مالک کل سهام شده اند و هم سود سهام را دریافت خواهند کرد.

    وزیر امور اقتصادی و دارایی اظهار داشت: به مابقی مشمولان فرصت خواهد داد تا در صورت تمایل مابقی سهام خود را به صورت نقد و یا اقساطی دریافت کرده و از سود آن نیز برخوردار شوند اما اگر سهامداران تمایل نداشته باشند، می‌توانند با ارزش دارایی خود که چیزی حدود دو برابر ارزش اولیه آن است، سود دریافت کنند. بنابراین اولین خبر خوب برای مشمولان آن است که با اقدام بزرگ دولت، آنهایی که جامعه 50 میلیونی هستند، پس از 10 سال برای اولین بار طعم شیرین سهامداری را خواهند چشید و از اواخر سال 96 نیز می‌توانند سالانه سود سهام عدالت را به عنوان بخشی از سرمایه خود دریافت کنند.

    طیب‌نیا ادامه داد: دومین خبر خوب این است که ارزش سهام اولیه واگذار شده، برای آنها طی این 10 سال رشد داشته و به حدود دو برابر رسیده است؛ بنابراین هم ارزش دارایی مردم افزایش یافته و هم متناسب با این افزایشی که داشته، سود هم دریافت خواهد شد.

    وزیر امور اقتصادی و دارایی خاطرنشان کرد: بر این اساس طرح سهام عدالت، توزیع عادلانه ثروت و درآمد در جامعه از طریق گسترش مالکیت حقوقی است و سامانه‌ای که امروز از سوی معاون اول رئیس‌جمهور رونمایی خواهد شد و اعطای صورت وضعیت سهام به مشمولان رخ می‌دهد. همچنین قدم بزرگ در راه گسترش عدالت اجتماعی و توزیع عادلانه‌تر، ثروت و درآمد است.

    وی با بیان اینکه رئیس سازمان خصوصی‌سازی به صورت خستگی‌ناپذیر اجرای طرح سهام عدالت را دنبال کرده است، گفت: امروز مردم ایران خبرهای خوشی دریافت کردند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی