عصر بازار

معاون وزیر اقتصاد اعلام کرد:

تصویب ۱۰.۳ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خارجی در سال ۹۵

عصر اعتبار- رئیس کل سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های فنی و اقتصادی ایران گفت: در سازمان سرمایه‌گذاری ایران فقط ۱۵ نفر در بخش سرمایه‌گذاری خارجی با بودجه اندک فعالیت می‌کنند.

تصویب ۱۰.۳ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خارجی در سال ۹۵
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۷ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از فارس، محمد خزاعی امروز در بیست و چهارمین نشست هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران با بیان اینکه اگر نیاز به منابع مالی هم در کشور نداشته باشیم، اساساً تعامل با دنیا از طریق سرمایه‌گذاری خارجی ضروری و لازم است، گفت: هم در سند چشم‌انداز و هم سند اقتصاد مقاومتی که توسط رهبر معظم انقلاب اسلامی تدوین شده، در چند بند و موضوع به سرمایه‌گذاری خارجی پرداخته شده و نشان می‌دهد که تدوین‌کنندگان سند چشم‌انداز و همچنین مقام معظم رهبری نسبت به این موضوع عنایت داشته‌اند.

    رئیس کل سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های فنی و اقتصادی ایران با بیان اینکه کلید و موتور موفقیت در مقوله سرمایه‌گذاری خارجی، بخش خصوصی است، افزود: بخش دولتی در این راستا فقط می‌تواند مساعدت کند.

    وی بیان داشت: اعتقاد من بر این است که مسئولیت سرمایه‌گذاری‌های خارجی را یک فرد باید از بخش خصوصی برعهده بگیرد.

    خزاعی با تأکید بر اینکه در حوزه سرمایه‌گذاری باید یک دگرگونی ایجاد شود، گفت: برای این اتفاق، اولین سرمایه‌گذاری که ما باید انجام دهیم، سرمایه‌گذاری در امر سرمایه‌گذاری است.

    وی با اشاره به بودجه 2 میلیارد و 400 میلیون تومانی اتاق تهران در امر سرمایه‌گذاری برای سال 96، گفت: از بودجه‌ای که اتاق برای این منظور مصوب کرد، خوشحال و متأسف شدم.

    معاون وزیر اقتصاد بیان داشت: اختصاص بودجه با چنین مبلغی توسط بخش خصوصی خوشحال‌کننده است ، اما متأسف هستم، از اینکه سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های اقتصادی و فنی ایران که براساس قانون مصوب مجلس، مسئول سرمایه‌گذاری خارجی است، مبلغ بودجه‌اش در سال 93 برابر با همین رقم بود.

    وی با بیان اینکه در سال 95 بودجه این سازمان به 8 میلیارد و 300 میلیون تومان ارتقاء یافت، بیان داشت: این در حالی است که این بودجه شامل هزینه‌های مختلف سازمان است و بنابراین رقم اندکی به امر سرمایه‌گذاری خارجی اختصاص می‌یابد.

    رئیس کل سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های فنی و اقتصادی ایران با بیان اینکه در سازمان سرمایه‌گذاری خارجی 15 نفر در حوزه سرمایه‌گذاری خارجی فعالیت می‌کنند، گفت: با این بودجه و تعداد افراد، پرداختن به مقوله سرمایه‌گذاری خارجی مانند یک شوخی است، در حالی که در کشورهای مختلف، امکانات وسیعی را به سرمایه‌گذاری خارجی اختصاص می‌دهند.

    معاون وزیر اقتصاد همچنین با بیان اینکه سرمایه‌گذاری داخلی هم فاقد رتبه‌بندی در کشور است، بیان داشت: ریشه و اساس سرمایه‌گذاری خارجی، سرمایه‌گذاری داخلی است که در بخش‌های مختلف تشکیلاتی برای آن درنظر گرفته نشده است.

    وی با بیان اینکه هویت سرمایه‌گذار و هویت سرمایه‌گذاری در امر سرمایه‌گذاری باید مورد توجه قرار گیرد، گفت: این دو موضوع در کشور یا مورد اغراق بوده، یا مورد اغفال بوده است.

    رئیس کل سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های فنی و اقتصادی ایران بیان داشت: اتاق‌های بازرگانی تهران و ایران می‌توانند در امر سرمایه‌گذاری خارجی به ما کمک کنند.

    وی افزود: گاهی اوقات حرکت از سمت تجارت به سمت سرمایه‌گذاری لازم است و فقط نباید این گونه باشد که تجارت کنیم، بلکه می‌توان با سرمایه‌گذاری، تولید را به سمت داخل سوق داد.

    وی گفت: ایجاد اتاق سرمایه‌گذاری در کشور و زیر و رو کردن سازمان سرمایه‌گذاری از اساسنامه گرفته تا سایر موارد، از جمله مقولاتی است که در امر سرمایه‌گذاری خارجی باید به آن توجه شود.

    معاون وزیر اقتصاد بیان داشت: از اول فروردین 95 تا امروز، تعداد 148 طرح سرمایه‌گذاری خارجی توسط سازمان سرمایه‌گذاری، وزارتخانه‌های مربوطه و بخش خصوصی مورد بررسی قرار گرفته و به تصویب رسیده است و ضمانت‌نامه آن براساس فنی و صادر شده که مبلغ آن 10 میلیارد و 316 میلیون دلار بوده است.

    خزاعی گفت: این مقدار سرمایه‌گذاری خارجی مصوب است و آرام آرام وارد کشور می‌شود که تاکنون تعدادی از آنها از جمله نیروگاه همدان به بهره‌برداری رسیده است.

    رئیس کل سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های فنی و اقتصادی ایران بیان داشت: از دی‌ماه سال 94  مصوب سرمایه‌گذاری خارجی سازمان 13 میلیارد و 190 میلیون دلار بود که رقمی را که بانک مرکزی و گمرک تا روز گذشته به سازمان اعلام کرده و ما در سازمان سرمایه‌گذاری، آن را ثبت کرده‌ایم، کمتر از رقم واقعی سرمایه‌گذاری بوده است.

    وی افزود: آنچه که از طریق بانک مرکزی و گمرک به سازمان سرمایه‌گذاری اعلام شده، از ورود ماشین‌آلات سرمایه‌گذاری و ما به ثبت رسانده‌ایم، حدود یک میلیارد و 80 میلیون دلار بوده است، اما آنچه که در بیرون اتفاق افتاده و اسناد هنوز توسط بانک مرکزی و گمرک به ما داده نشده، بیشتر است.

    خزاعی گفت: این ارقام مصوب، غیر از سرمایه‌گذاری نفت، گاز و سرمایه‌گذاری‌های انجم شده در مناطق آزاد و بورس کشور است و اطلاعاتی که تا پایان سال 95 به ما داده شود، طبیعتاً ارقام مذکور را زیر و رو می‌کند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو