عصر بازار

هامونی در کنفرانس اقتصاد مقاومتی و برجام عنوان کرد؛

سرمایه‌گذاری ۱۳۰۰ میلیارد تومانی خارجی در بازار سرمایه

عصر اعتبار- مدیرعامل فرابورس ایران از ورود ۱۳۰۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری خارجی به بازار سرمایه در طول سال ۲۰۱۶ میلادی و پس از برجام خبر داد.

سرمایه‌گذاری ۱۳۰۰ میلیارد تومانی خارجی در بازار سرمایه
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۷ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۳:۱۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از سنا، امیر هامونی که در کنفرانس ملی اقتصاد مقاومتی و برجام در حضور برخی مقامات بانک مرکزی، گمرک، صندوق ضمانت صادرات ایران، سازمان سرمایه‌گذاری خارجی و مدیران برخی بانک‌های دولتی و خصوصی سخن می‌گفت، اعلام کرد: شاخص بورس که برایند انتظارات فعالان اقتصادی و در واقع برایندی از رشد اقتصادی کشور است، از تاریخ 26 دی ماه 94 تا پایان آذرماه  95 یعنی سال گذشته میلادی برای بورس تهران 28 درصد و برای فرابورس ایران 27 درصد بوده است که به این ترتیب این دو بورس را در رده‌بندی بیشترین بازده شاخص بورس‌های عضو (WFE) در جایگاه هفتم و هشتم قرار داده است.

    وی همچنین به بازدهی شاخص برای برخی بورس‌های مهم دنیا و بورس‌های منطقه اشاره کرد و در این خصوص گفت: در بازه زمانی مورد بررسی، بازدهی شاخص برای بورس نیویورک 9 درصد و بورس عربستان تقریبا 5 درصد بوده و در این مدت بازدهی بورس‌های مطرحی همچون شانگهای و شنزن بیشتر از 12 درصد افت کرده‌اند.

    مدیرعامل فرابورس ایران با بیان اینکه در سال گذشته میلادی شرایط اقتصاد جهانی نیز در وضعیت مطلوبی قرار نداشت، نوسانات قیمت کامودیتی‌ها مانند فلزات اساسی و فولاد، نفت و پتروشیمی، سنگ‌آهن ، نرخ خوراک پتروشیمی‌ها در داخل و مواردی از این دست را از جمله آیتم‌هایی عنوان کرد که به عنوان عوامل ناخواسته توان اثرگذاری منفی روی قیمت سهام شرکت‌های کالامحور در بورس و فرابورس را داشتند. اما کماکان شاهد بازدهی مثبت شاخص این دو بورس پس از برجام بودیم.

    به گفته هامونی با نوسان نرخ ارز که در سال قبل حدود 5 درصد بود اگر سرمایه‌گذاری در بورس تهران یا فرابورس ایران اقدام به سرمایه‌گذاری می‌کرد، به بازدهی حدود 20 درصد می‌رسید.

    وی همچنین از ورود حدود 1300 میلیارد تومان سرمایه‌گذاری مستقیم و غیرمستقیم خارجی به بازار سرمایه خبر داد و عنوان کرد: دو طیف از سرمایه‌گذاران شامل ریسک‌پذیر و ریسک‌گریز پس از برجام وارد بازار شدند و سرمایه‌گذاران ریسک‌گریز، اوراق با درآمد ثابت و اسناد خزانه اسلامی را خریداری کردند و سرمایه‌گذاران ریسک‌پذیر نیز سهام کنترلی شرکت‌ها را خریدند یا در شرکت‌ها و طرح‌های نواورانه سرمایه‌گذاری کردند.

    مدیرعامل فرابورس ایران اعلام کرد بیشتر سرمایه‌گذاری‌های صورت گرفته در بازار سرمایه کشور از جانب آلمانی‌ها بوده و شاهد حضور سرمایه‌گذاراتی از کشورهای حاشیه خلیج فارس و برخی کشورهای آسیایی نیز در این بازار بوده‌ایم.

    مدیرعامل فرابورس ایران، امضای توافقنامه با نهاد ناظر بازار سرمایه آلمان (Bafin) را موجب تسهیل و تسریع در فرایند جذب سرمایه‌گذاری خارجی در بازار سرمایه دانست و همچنین عنوان کرد: با امضای توافقنامه با دو نهاد ناظر بازار سرمایه کره‌جنوبی، یک میلیارد دلار در حال ورود به بازار سرمایه کشور است.

    عضویت سازمان بورس در سازمان بین‌المللی کمیسیون‌های اوراق بهادار (IOSCO)، عضویت فرابورس ایران و بورس تهران در فدراسیون جهانی بورس‌ها (WFE) و تفاهمنامه به روز رسانی پایگاه داده‌ها و نرم افزار معاملاتی بازار سرمایه ایران بین ارکان بازار سرمایه و شرکت آتوس از دیگر مواردی بود که مدیرعامل فرابورس به عنوان اقدامات مثبت بین‌الملی پس از برجام به آنها اشاره کرد.

    محدودیت‌های زمان تحریم در بازار سرمایه

    به گفته هامونی عضویت نداشتن ارکان بازار سرمایه در محافل بین‌المللی و بی‌بهره بودن از منابع دانشی، محدودیت دسترسی به تکنولوژی‌های بروز مرتبط با بازار سرمایه و عدم انتشار داده‌ها و اخبار مرتبط با بازار سرمایه ایران از جمله تنگناها و محدودیت‌های زمان تحریم محسوب می‌شود که پس از برجام در مسیر بهبود قرار گرفته‌اند.

    وی همچنین نگرانی شرکت‌های خارجی از مخاطراتی چون لغو برجام، عدم وجود مکانیزم پوشش ریسک نوسان نرخ ارز، محدودیت‌های خدمات بانکی بین‌المللی و عدم رعایت کامل استانداردهای گزارشگری مالی (IFRS) توسط شرکت‌های ایرانی را از جمله مشکلاتی دانست که کماکان جذب سرمایه‌گذاری خارجی در بازار سرمایه را با چالش‌هایی مواجه می‌کند و باید هر چه سریع‌تر برای رفع آنها تلاش کرد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو