عصر بازار

یک مقام مسئول کارگری تاکید کرد

انتظار ما از حداقل مزد بیش از یک میلیون تومان است

عصر اعتبار- نایب رئیس کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران با اشاره به نرخ سود بالای تسهیلات بانکی گفت: اگر دولت برای کارفرمایان تسهیلات بانکی در نظر بگیرد بخشی از افزایش دستمزد کارگران را جبران خواهد کرد.

انتظار ما از حداقل مزد بیش از یک میلیون تومان است
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۷ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۴:۵۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، ابوالفضل فتح الهی ـ اظهارکرد: دستمزد کارگران همیشه در گروی تصمیم‌گیری شورای عالی کار بوده و متاسفانه در طول 35 سال اخیر رشد منطقی خود را نداشته است.

    وی افزود: دستمزد کارگران در مقایسه با سایر دستمزدهایی که در کشور پرداخت می‌شود جزو حداقل‌ها قرار دارد و همین امر آسیب زیادی به لحاظ معیشتی به کارگران وارد می‌کند.

    نایب رئیس کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران با اشاره به رقم نهایی سبد معیشت خانوارهای کارگری اظهار کرد: در کارگروه تخصصی مزد با استفاده از آمار مراکز رسمی و معتبری همچون بانک مرکزی، مرکز آمار ایران و انستیتو تغذیه به عدد دو میلیون و 488 هزار تومان برای سبد هزینه خانوار رسیدیم و معتقدیم که این مبلغ حداقل رفاه و تغذیه لازم برای زندگی کارگران است تا بتوانند زنده بمانند.

    وی با بیان اینکه نمی‌توان از حالا برای دستمزد کارگران رقم و عددی مشخص کرد، ادامه داد: ارقامی که جسته گریخته در خصوص رقم دستمزد اعلام می‌شود حدس و گمان شخصی است و هنوز به رقم خاصی نرسیده‌ایم.

    فتح الهی متذکر شد: قطعا انتظار ما برای حداقل مزد بیش از یک میلیون تومان است چون رقم سبدی که برای هزینه معمول زندگی خانوار سه و نیم نفره کارگری به دست آمده دو میلیون و 488 هزار تومان است و خط فقر اعلامی هم بیش از سه میلیون تومان است.

    نماینده کارگران در شورای عالی کار که در برنامه رادیو اقتصاد سخن می‌گفت، با تاکید بر لزوم حمایت دولت از کارفرمایان در جریان تعیین دستمزد، ‌ خاطرنشان کرد: تورم انتظاری که دولت در سال آینده به آن رسیده 8 درصد است که با در نظر گرفتن نرخ کارمزدهای بانکی پیشنهاد ما به دولت این است که وام و تسهیلات بانکی با نرخ 12 درصد برای کارفرمایان پیش‌بینی کند. اگر دولت کارفرمایان را به لحاظ مالی مورد حمایت قرار بدهد بخشی از تصویب افزایش حداقل مزد از این طریق جبران می‌شود.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی