عصر بازار

۱۳هزار میلیارد ریال سرمایه خارجی در پسابرجام به بازار سرمایه رسید

عصر اعتبار- مدیرعامل فرابورس از سرمایه گذاری ۱۳ هزار میلیارد ریالی خارجی ها در بازار سرمایه از زمان اجرای برجام (برنامه جامع اقدام مشترک) تا پایان آذرماه خبر داد و گفت: در پی امضای توافقنامه با ۲ نهاد ناظر بازار سرمایه کره‌جنوبی، یک میلیارد دلار دیگر به این میزان افزوده می شود.

۱۳هزار میلیارد ریال سرمایه خارجی در پسابرجام به بازار سرمایه رسید
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۸ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۴:۱۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایرنا، پس از توافق هسته ای و رفع تحریم ها، تمایل اشخاص و شرکت های خارجی برای حضور در بازار سرمایه ایران با هدف خرید سهام و اوراق بهادار افزایش یافت؛ به طوری که برخی آمارها از افزایش پنج برابری ارزش معاملات خارجی حکایت دارد.
    بتازگی شمار سرمایه گذاران خارجی در بورس ایران به طور قابل توجه افزایش یافته است؛ اکنون سرمایه گذارانی از آمریکا، انگلیس، روسیه، آلمان، سوییس، سوئد، ازبکستان، چین، هلند، هند، ترکیه، لبنان، آفریقای جنوبی، ژاپن، قبرس، ایتالیا، امارات، نروژ، یونان، اندونزی، مالدیو، هنگ کنگ، قطر، عراق، پاکستان، سوریه، لوکزامبورگ، کویت، نیوزیلند، مالزی و افغانستان در این بازار فعالند.
    در این میان، مدیرعامل فرابورس ایران از ورود 13 هزار میلیارد ریالی سرمایه‌گذاری خارجی به بازار سرمایه پس از برجام خبر داده است.
    به گزارش سه شنبه پایگاه اطلاع‌رسانی بازار سرمایه، «امیر هامونی» گفت: از بیست و ششم دی ماه 1394 تا پایان آذرماه امسال- یعنی سال گذشته میلادی- شاخص بورس که برآیند انتظارات از رشد اقتصادی کشور است، برای بورس تهران 28 درصد و برای فرابورس ایران 27 درصد بود. به این ترتیب این 2 بورس در رده ‌بندی فدراسیون جهانی بورس‌ها (دبلیو.اف.یی-WFE) از نظر بازده شاخص در جایگاه هفتم و هشتم قرار گرفتند.
    وی افزود: در دوره زمانی مورد بررسی، بازدهی شاخص برای بورس نیویورک 9 درصد و بورس عربستان به طور تقریبی پنج درصد بود و بورس‌ های مطرحی همچون شانگهای و شنزن چین بیشتر از 12 درصد افت کردند.
    به گفته هامونی، با نوسان نرخ ارز که در سال پیش حدود پنج درصد بود اگر سرمایه‌گذاران در بورس تهران یا فرابورس ایران سرمایه‌گذاری می‌کردند، به بازدهی نزدیک به 20 درصد می ‌رسیدند.
    وی ادامه داد: 2 طیف از سرمایه‌گذاران شامل ریسک‌پذیر و ریسک‌گریز پس از برجام وارد بازار شدند و سرمایه‌گذاران ریسک‌ گریز، اوراق با درآمد ثابت و اسناد خزانه اسلامی و سرمایه‌ گذاران ریسک‌پذیر نیز سهام کنترلی شرکت‌ها را خریدند یا در شرکت‌ها و طرح‌ های نوآورانه سرمایه‌گذاری کردند.
    مدیرعامل فرابورس ایران اعلام کرد: بیشتر سرمایه‌گذاری ‌های صورت گرفته در بازار سرمایه کشور از جانب آلمانی‌ ها بود. همچنین شاهد حضور سرمایه‌گذارانی از کشورهای حاشیه خلیج فارس و آسیا در این بازار بودیم.

    ** تاثیر امضای توافقنامه با نهادهای ناظر بازار سرمایه کشورهای دیگر
    مدیرعامل فرابورس ایران، امضای توافقنامه با نهاد ناظر بازار سرمایه آلمان (بافین-Bafin) را موجب تسهیل و تسریع در فرایند جذب سرمایه‌گذاری خارجی در بازار سرمایه دانست و اعلام کرد: با امضای توافقنامه با 2 نهاد ناظر بازار سرمایه کره‌جنوبی، یک میلیارد دلار در حال ورود به بازار سرمایه کشور است.
    عضویت سازمان بورس در سازمان بین‌المللی کمیسیون‌های اوراق بهادار (آیسکو- IOSCO)، عضویت فرابورس ایران و بورس تهران در فدراسیون جهانی بورس‌ها (WFE) و تفاهمنامه به روز رسانی پایگاه داده‌ها و نرم افزار معاملاتی بازار سرمایه ایران بین ارکان بازار سرمایه و شرکت آتوس از دیگر مواردی بود که مدیرعامل فرابورس از آنها به عنوان اقدام های مثبت بین ‌الملی پس از برجام یاد کرد.
    به گفته هامونی، عضو نبودن ارکان بازار سرمایه در محافل بین‌المللی و بی‌بهره بودن از منابع دانشی، محدود بودن دسترسی به فناوری های نوین بازار سرمایه و منتشر نشدن داده ‌ها و اخبار مرتبط با بازار سرمایه ایران از تنگناها و محدودیت ‌های زمان تحریم بود که پس از برجام در مسیر بهبود قرار گرفته ‌اند.
    وی همچنین نگرانی شرکت‌های خارجی از مخاطراتی چون لغو برجام، فقدان سازوکار پوشش ریسک نوسان نرخ ارز، محدودیت‌های خدمات بانکی بین‌المللی و رعایت ناقص استانداردهای گزارشگری مالی (آی.اف.آر.اس- IFRS) توسط شرکت‌های ایرانی را از مشکلاتی دانست که همچنان جذب سرمایه‌گذاری خارجی در بازار سرمایه را با چالش‌هایی روبرو می‌کند و باید هر چه زود‌تر برای رفع آنها تلاش کرد.
    برجام یا برنامه جامع اقدام مشترک از بیست و ششم دی ماه 1394 با انتشار گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره اجرای تعهد هسته ای ایران و برچیده شدن همه تحریم های وضع شده علیه ایران مرتبط با موضوع هسته ای به مرحله اجرا رسید.
    «محمدرضا محسنی» مدیر عامل شرکت سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه (سمات)، پیش از این در گفت وگو با ایرنا از رشد 42 درصدی ورود سرمایه گذاران خارجی به بازار سرمایه ایران پس از برجام خبر داده بود.
    خارجی ها می توانند پس از طی مراحل قانونی و اخذ کد معاملاتی، در داد و ستدهای بازار سرمایه مشارکت داشته باشند.
    آبان ماه سال 1373 یک شرکت آلمانی نخستین کد سهامدار خارجی بازار سرمایه ایران را دریافت کرد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی