عصر بازار

مشاور مدیرعامل سازمان بنادر عنوان کرد؛

لغو تحریم های بیمه ای و تردد کشتی ها با پرچم ایران از دستاوردهای پسابرجام

عصر اعتبار- مشاور مدیرعامل سازمان بنادر ودریانوردی لغو تحریم‌های بیمه‌ای، تردد کشتی‌های ایرانی با پرچم جمهوری اسلامی ایران و سرمایه‌ گذاری ۸۰۰ میلیون دلاری در بخش روبناها را مهم‌ترین آثار پسابرجام در صنعت دریایی اعلام کرد.

لغو تحریم های بیمه ای و تردد کشتی ها با پرچم ایران از دستاوردهای پسابرجام
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۱۹ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۳:۵۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایرنا، علی اکبر صفایی افزود: از آنجا که بیش از 90 درصد تجارت ایران از طریق دریا انجام می‌گرفت، این بخش در دوران تحریم به شدت مورد توجه غرب واقع شد.
    وی درباره مشکلات موجود در حوزه دریایی در سال‌های تحریم بیان کرد: تحریم‌های این بخش زمانی خیلی سخت‌تر و شدیدتر شد که غرب با نیت در محاصره قراردادن ایران در بخش دریایی روابط ما با سایر کشورهای خارجی را منع و حمل و نقل دریایی ایران وارد دوره جدید کرد.
    به گفته وی، در زمان تحریم هیچ گونه از کشتی‌های کشور با پرچم و مالکیت جمهوری اسلامی ایران حق تردد در خطوط بین‌المللی نداشتند و حتی از شرایط بیمه‌ای نیز برخوردار نبودند.
    مشاور مدیر عامل سازمان بنادر و دریانوردی همچنین خاطرنشان کرد: پس از اعمال تحریم‌های بیمه‌ای بسیاری از کشورها به دلیل نگرانی از بروز سوانح در سواحل خود تمایل به تجارت با شرکت‌های ایرانی را نداشتند، اقدامی که مشکلات بسیار زیادی را در این حوزه به وجود آورده بود.
    صفایی با تاکید براینکه در این دوران اموال و مالکیت کشتی‌های ایرانی باید برای تردد در خطوط دریایی به خارجی‌ها واگذار می‌شد، گفت: در این دوران حتی مؤسسه‌های رده‌بندی که باید نزدیک به 70 تا 80 گواهی برای تردد کشتی‌ها صادر می‌کردند نیز از وظایف خود سرباز زده و به نام کشتی‌های ایرانی گواهی صادر نمی‌کردند.
    به گفته این مقام مسئول، باوجود تمامی این مشکلات و ریسک‌های ناشی از آن که بدون توقف طی سال‌های تحریم انجام شد و سازمان بنادر و دریانوردی و کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران به اجبار تن به آنها می‌داد، ولی به هیچ وجه تسلیم تحریم‌های ناعادلانه غرب علیه خود نشد.
    صفایی با اشاره به دستاوردهای این حوزه در دوره پسا برجام نیز بیان کرد: لغو تحریم‌های بیمه‌ای، تردد کشتی‌های ایرانی با پرچم کشور و همچنین برداشته شدن نام شرکت‌های کشتیرانی و همچنین شرکت‌های تابعه ایران از لیست تحریم‌های اوفک و اتحادیه اروپا از مهمترین اتفاقات حوزه دریایی در دوره پسا برجام به شمار می‌رود.
    وی با اشاره به این که بسیاری از محدودیت‌های اپراتورهای بندری پس از لغو تحریم‌ها برداشته شد، گفت: در دوره پسابرجام موفق به سرمایه‌گذاری 800 میلیون دلاری در بخش روبناها و تجهیزات دریایی شدیم که آخرین نمونه آن در بخش تجهیزات بندر چابهار بود.
    صفایی تأثیر لغو تحریم‌ها در گسترش ظرفیت دریایی را بسیار چشمگیر خواند و گفت: درحال حاضر بیش از 9 شرکت خارجی متقاضی سرمایه‌گذرای در این عرصه هستند و تردد بیش از 13 شرکت خارجی بزرگ به بنادر ایران باعث اتصال تجار به اقصی‌ نقاط جهان شد و زمینه لازم برای نوسازی ناوگان کشتیرانی و نفت کش فراهم شود.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی