عصر بازار

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری مطرح کرد

درخواست از مجلس جهت برداشت از صندوق توسعه ملی برای تسهیلات قرض‌الحسنه روستایی

عصر اعتبار- معاون توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری از تقدیم لایحه دوفوریتی برداشت ۱.۵ میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی برای تسهیلات قرض‌الحسنه روستایی به مجلس خبر داد و گفت: امیدواریم با تصویب آن توسط نمایندگان به روستائیان و عشایر عیدی خوبی داده شود.

درخواست از مجلس جهت برداشت از صندوق توسعه ملی برای تسهیلات قرض‌الحسنه روستایی
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۱۹ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۶:۵۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، سید ابوالفضل رضوی در نشست هم‌اندیشی با فرمانداران و بخشداران شهرستان‌های کاشمر، خلیل‌آباد و بردسکن و دهیاران و اعضای شوراهای اسلامی روستاهای بخش مرکزی و کوهسرخ کاشمر در سالن همایش‌های مرکز آموزش رفاهی فرهنگیان این شهرستان سعه صدر را از ابزار ریاست دانست و افزود: دولت تدبیر و امید در شرایطی روی کار آمد که مردم نرخ تورم 40 درصد، نرخ اقتصادی منفی 6 و عدد اشتغال مطلق صفر را پشت سر گذاشته بودند.

    وی با اعلام اینکه اگر واقعا همه دولت‌ها به فکر روستاییان بودند، نباید وضعیت این گونه می‌بود، اظهار کرد: قرار نیست به گونه ای حرف بزنیم که کسی خوشش بیاید و عده ای هم نه، بلکه باید واقعیت ها را گفت.

    رضوی با بیان اینکه به رغم تمامی مشکلاتی که در قبل بود، دکتر روحانی دولت را تحویل گرفت و امروز شاهدیم با اقدامات انجام شده نرخ تورم تک رقمی شده است، افزود: برخی مردم کم شدن نرخ تورم را دروغ می دانند در صورتیکه از جهتی حق دارند. وقتی مردم می بینند اجناس نسبت به سال قبل گران شده نه ارزان، می‌گویند تورم افزایش یافته است.

    معاون توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری با اشاره به اینکه دولت نمی گوید نرخ تورم منفی است بلکه سرعت رشد گران شدن را کم کرده است، اظهار کرد: در دولت قبلی گران شدن با سرعت بیش از 40 کیلومتر در ساعت حرکت می‌کرد که اکنون به سرعت هشت کیلومتر در ساعت کاهش یافته است.

    وی با اعلام اینکه دولت جلوی سرعت تورم و گرانی را گرفته است، بیان کرد: دولت علاوه بر اینکه سرعت گران شدن را کم کرده، نرخ رشد منفی 6 درصد را به مثبت 7 درصد رسانده است.

    رضوی با بیان اینکه 13 درصد اختلاف رشد اقتصادی زمان تحویل گرفتن دولت تاکنون است، افزود: هرچند هنوز به آنچه مدنظر بوده نرسیده‌ایم، اما بی انصافی می‌کنیم اگر بگوییم دولت هیچ کاری نکرده است.

    وی با اشاره به اینکه دولت در دو سال اول باید تلاش می‌کرد تا به دنیا ثابت کند که ایران هراسی و اسلام هراسی واقعیت ندارد و  آنچه شما از آن می‌ترسید اسلام عربستان و طالبان است نه اسلام ایران، گفت: دولت یازدهم به دنیا ثابت کرد که اسلام ایران اسلام صلح وصفا، همزیستی و در کنار هم بودن است.

    معاون توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری با اشاره به اینکه وحدت دنیای غرب با آمریکا در این بود که ایران مساوی با خطر است، افزود: دولت تدبیر و امید در این دو سال با مذاکره و گفت و گو بین این وحدت شمشیر زد و این از مذاکره دیپلماسی به دست آمد.

    وی جدا کردن متحدین از یکدیگر را یکی از بزرگترین دستاوردهای برجام دانست و عنوان کرد: دولت تدبیر و امید با اقدامات خود به مردم امید و نشاط داده است.

    وی با بیان اینکه دولت در سال1391 گندم را از کشاورز کیلویی 420 تومان می‌خرید که این رقم در سال 1395 به هزار و 270 تومان افزایش یافته است، گفت: دولت یازدهم در هر کیلو 850 تومان گندم را از کشاورز گران‌تر خریده است.

    رضوی با اعلام اینکه در سال  1392 برای تامین نیاز غذایی مردم 6 میلیون تن گندم وارد کردیم، افزود: نمی توان ادعا کرد که با این اقدامات اقتصاد مقاومتی را انجام داده‌ایم.

    وی با اشاره به اینکه امسال 11 میلیون تن گندم از کشاورزان خریداری شده و نیازی به واردات نداشته ایم و تمامی سیلوها پر از گندم است، این اقدامات را در راستای توجه به فرمان مقام معظم رهبری در اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل دانست و گفت: نه تنها نرخ خرید گندم را افزایش داده ایم بلکه از سویی سرعت نرخ تورم را کاهش داده ایم.

    معاون توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری با بیان اینکه دولت تدبیر و امید توجه خاصی به روستائیان و اقشار مستضعف و محروم جامعه دارد، افزود: دولت یازدهم برای جلوگیری از رشد حاشیه نشینی، آباد کردن روستاها را در دستور کار خود قرار داده است.

    وی افزود: لایحه دوفوریتی برداشت 1.5 میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی برای پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه به روستائیان و عشایر در تبعیت از فرمایشات مقام معظم رهبری، از سوی دولت تقدیم مجلس شورای اسلامی‌شده است که امیدواریم با تصویب آن توسط نمایندگان به روستائیان و عشایر عیدی خوبی داده شود. دولت در تبعیت از مقام معظم رهبری طرح دوفوریتی به مجلس ارائه داد که تنها یک فوریت آن به تصویب رسید.

    رضوی با اشاره به اینکه امیدواریم در هفته آینده نمایندگان مجلس برای رفع مشکلات بودجه 96 به بحث می پردازند این موضوع را تصویب و عیدی به روستاییان بدهند، افزود: این عیدی حدود 10 هزار میلیارد تومان می شود.

    وی با اشاره به اینکه در طول حکمرانی در ایران دو اتفاق مهم برای روستائیان افتاده است، گفت: دولت تدبیر و امید سال گذشته 500 میلیون دلار از صندوق توسعه ملی برای آب شرب روستائیان با ضمانت دولت اختصاص یافت و امسال نیز لایحه 300 میلیون دلاری دیگر برای تکمیل سایر روستاها به تصویب مجلس رسید.

    معاون توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری با بیان اینکه در سال جاری دولت 300 میلیون دلار از صندوق توسعه ملی برای تکمیل سایر روستاها در بودجه آورد، اظهار کرد: در سال 96 حدود هزار میلیارد تومان دیگر برای رفع مشکل آب شرب روستاها اختصاص خواهد یافت.

    وی با اشاره به وضعیت آبرسانی و گازرسانی به روستاها عنوان کرد: از ابتدای انقلاب تا سال 92 تنها 14 هزار و 262 روستا در کشور گازرسانی شده بود که در دولت یازدهم این تعداد به 24 هزار روستا رسیده است.

    رضوی با بیان اینکه در سال آینده گازرسانی به تمامی روستاهای بالای 20 خانوار انجام خواهد شد، از نماینده مردم در مجلس و مسئولان مربوطه خواست در هر شهرستان یک روستا را برای رفع مشکل آب شرب اعلام کنند تا اقدامات لازم انجام شود.

    وی با اعلام اینکه سعی می کنیم در سه ماه اول سال 96 این پروژه ها به سرانجام برسد، به مشکل عمده شهرستان‌های کاشمر، خلیل‌آباد و بردسکن در خصوص آب شرب روستایی اشاره کرد و در خصوص تأمین بودجه لازم برای احداث سه مجتمع آب‌رسانی روستایی در این شهرستان‌ها در سه‌ماهه ابتدای سال 96 قول مساعد داد.

    معاون توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری با اشاره به اینکه امروز روز عمل است نه سخنرانی و فقط حرف زدن افزود: از روستاهای قلعه گنج استان کرمان محروم‌تر در کشور نداریم، اما 11 هزارنفر در این منطقه با سرمایه‌های خرد از 2هزار تا 20 هزارتومان صندوق سرمایه خرد تشکیل دادند و طی 7 ماه یک میلیارد و 100 میلیون تومان در این صندوق سرمایه‌گذاری کردند. ما نیز به میزانی که مردم در صندوق مشارکت کنند، با روشی که داریم دو ماه بعد کمک خواهیم کرد.

    رضوی در ادامه با اشاره به بازدید خود از منطقه کویر نمک بردسکن گفت: از مدیر کل امور شهری و روستایی استانداری خراسان رضوی خواسته شده نوع این نمک را هرچه سریعتر آنالیز کنند.

    وی این نمک را نه تنها تهدید ندانست بلکه نوعی فرصت و اشتغالزایی و سرمایه دانست.

    معاون توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری در ادامه گفت: هر چند 94 درصد زعفران دنیا در ایران تولید می شود و 8.5 میلیارد دلار گردش تجاری آن است اما تنها 670 میلیون دلار کل پولی هست که نصیب ایران می شود و مابقی درفراوری هایی است که از زعفران حاصل می شود.

    وی با بیان اینکه باید به فکر راه اندازی این فراوری ها در منطقه بود، افزود: امروز در مشهد تسبیح چینی می خریم چرا نباید خودمان این ها را بسازیم.

    رضوی با اشاره به اینکه تجارت سنگ های زینتی و قیمتی در دنیا هزار میلیارد دلار است، افزود: ایران هفت رقم سنگ معدنی و تزئینی دارد و تایلند تنها دو نوع سنگ؛ ولی درآمد آنها از سنگ های زینتی و قیمتی 27 میلیارد دلار و هند 20 میلیارد دلار است.

    وی با اعلام اینکه در تایلند از طریق سنگ های زینتی و تزئینی برای 1.5 میلیون نفر به طور مستقیم و 5 میلیون نفر به طور غیر مستقیم اشتغال ایجاد شده است، گفت: اگر می گوئیم سنگ های زینتی در کشور باید رونق پیدا کند چون با وضعیت موجود کمترین نیاز را به منابع آبی دارد.

    معاون توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری با اظهار تاسف از اینکه از برخی پتانسیل های کشور غافل هستیم، عنوان کرد: روستاها خواستگاه و پایگاه اقتصاد مقاومتی هستند و ما هم به دنبال این موضوع هستیم.

    وی با بیان اینکه برای رشد اقتصاد ملی باید به روستاها توجه کرد، نقطه آغازین توسعه را از روستاها دانست و افزود: اگر تا به امروز به نرخ رشد اقتصادی مصوب در برنامه ها نرسیده ایم به دلیل آن است که از روستاها و روستایی غافل بوده ایم.

    رضوی با اشاره به اینکه برای توسعه روستاها وام با کارمزد 3 درصد در اختیار روستائیان قرار می گیرد، خراسان رضوی را در ایجاد شرکت های مشارکتی یکی از استانهای پیشتاز اعلام کرد و گفت: اگر مردم وام های مشارکتی را نخواهند وام با کارمزد 8 درصد در اختیارشان قرار می دهیم.

    وی افزود: هر چند تمامی اعتبارات مصوب معاونت توسعه روستایی 250 میلیارد تومان بوده، اما از سوی بنیاد مستضعفان 770 میلیارد تومان برای اشتغال روستاییان با کارمزد هشت درصد اختصاص یافته است، این اقدام در راستای رفع مشکلات مستعفان و محرومان است.

    وی در ادامه از پیگیری رفع مشکلات بیمه محصولات و بانک‌ها خبر داد و گفت: تا پایان امسال 25 هزار روستا از اینترنت پرسرعت برخوردار خواهند شد.

    رضوی اینترنت پرسرعت را به معنای ایجاد شغل و افزایش درآمد و ایجاد بازار مجازی و راهی برای فروش کشاورزی از طریق اینترنت دانست و بیان کرد: اینترنت پرسرعت به معنای شبکه های فساد نیست که برخی با این موضوع مقابله می کنند.

    وی اینترنت پرسرعت را یکی از راه‌های رفع تبعیض دانست و افزود: در دولت یازدهم شورای آموزش و پرورش مناطق روستایی و محروم به ریاست وزیر آموزش و پرورش و دبیری مناطق معاونت توسعه روستایی ایجاد و اقدامات بسیاری انجام شده است.

    معاون توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری در ادامه قول پیگیری و رفع مشکلات روستاهای منطقه ترشیز را داد و گفت: بدون شک پیگیر راه‌اندازی رشته مدیریت روستایی در دانشگاه‌ها خواهیم بود. در این خصوص با دانشگاه‌ها در حال مذاکره هستیم و راه اندازی این رشته ضروری است.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو