عصر بازار

گزارش اشتغال‌زایی آمریکا روندها را روانی کرد؛

درگیری مرزی در بازار طلا

عصر اعتبار- بدشگونی مارس برای طلا ادامه دارد. فلز زرد که اوایل سال ۲۰۱۷ با عبور از مرز ۱۲۰۰ دلار، امید را به معامله‌گران بازار فلزهای گرانبها بازگردانده بود، صبح روز گذشته که دهمین روز ماه مارس بود به کانال ۱۱۰۰ دلار بازگشت تا احتمال از دست رفتن جهش سال جدید میلادی دست‌کم در کوتاه‌مدت جدی شود.

درگیری مرزی در بازار طلا
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۱ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۷:۴۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از دنیای اقتصاد، اونس طلا سال 2016 را با بهای 1061 دلار به پایان برد، اما در ماه‌های ژانویه و فوریه جهش بسیار قابل‌توجه حدودا 17 درصدی را به خود دید؛ با این همه ماه مارس شروع بدی برای طلا داشت تا در نهایت صبح جمعه شاهد افت بهای اونس طلا به کانال پایین‌تر باشد. البته در ادامه روز نوسان‌های افزایشی نیز تجربه شد.

    اونس طلا که روزهای چهارشنبه و پنج‌شنبه به ترتیب تا قیمت‌های 1208 و 1201 دلار افت کرده بود، روز جمعه را تحت ادامه فشار احتمال افزایش نرخ‌های بهره در آمریکا، دلار قوی و رکوردزنی بازارهای سهام با بهای 1196 دلار آغاز کرد و بعد به نوسان پیرامون مرز 1195 دلار ادامه داد. تا ساعت 5 عصر به وقت تهران بهای 1196 دلار برای اونس ثبت شد و در این ساعت انتشار گزارش اشتغال‌زایی اقتصاد آمریکا در ماه فوریه بازار را متاثر کرد. براساس این گزارش دولتی، بزرگ‌ترین اقتصاد جهان در دومین ماه سال میلادی 235 هزار شغل ایجاد کرده است. رقم مورد انتظار 196 هزار شغل بود. همچنین نرخ بیکاری با 1/ 0 درصد افت به 7/ 4 درصد رسیده است. داده‌های بسیار خوب این گزارش می‌توانست باعث تقویت دلار و تضعیف طلا شود، اما از آنجا که معامله‌گران انتظار گزارشی خوب را داشتند، درست وارونه‌ این روندها ثبت شد. دلیل دیگر مقاومت طلا مقابل تاثیر داده‌های گزارش، عملکرد مرز مقاومتی 1200 دلار بود.داده‌های خوب گزارش روز گذشته همچنین احتمال تشدید انقباض پولی توسط بانک مرکزی آمریکا را دوچندان می‌کند. نشست مارس کمیته بازار آزاد فدرال‌رزرو سه‌شنبه و چهارشنبه همین هفته برگزار خواهد شد. اونس تا ساعت7:30 عصر روز گذشته به بهای 1200 رسید، گرچه هم‌اکنون که شما این گزارش را می‌خوانید ممکن است قیمت متفاوتی به‌عنوان قیمت نهایی اولین هفته کامل ماه سوم میلادی رقم خورده باشد.

    اونس طلا که سه‌شنبه روی بهای 1215 دلار ایستاده بود، چهارشنبه با 7 دلار افت دیگر به بهای 1208 دلار رسید. این افت که بهای اونس طلا را به کف 5 هفته‌ای برد عمدتا ناشی از تاثیر داده‌های خوب گزارش اشتغال‌زایی بخش خصوصی آمریکا و عوامل خارجی بود. در این روز گزارش ADP نشان داد که بخش خصوصی آمریکا در ماه فوریه 298 هزار شغل ایجاد کرده است. این رقم بسیار بالاتر از رقم مورد انتظار 190 هزار بود و باعث تضعیف طلا شد. همزمان، شاخص دلار تا عدد 07/ 102 واحد اوج گرفت تا طلا بیشتر تحت‌فشار قرار بگیرد. شاخص دلار سه‌شنبه روی عدد 81/ 101 ایستاده بود. در این روز افت شدید قیمت نفت خام نیز به ضرر طلا کار کرد. علاوه‌بر همه این‌ها، ادامه افت قیمت‌ها در بازار فلزهای گرانبها، فروش‌های فنی طلا و نقره را نیز افزایش داد. احتمال افزایش نرخ‌های بهره آمریکا هم البته مورد توجه بود.

    روند افت روز پنج‌شنبه نیز ادامه یافت تا اونس به یک‌قدمی مرز کانالی برسد. افت روز چهارم هفته میلادی عمدتا ناشی از ادامه افت ارزش نفت خام بود. شاخص دلار در این روز به نفع طلا تعدیل شد اما آنچه مانع افت بهای اونس به کانال پایین‌تر شد، تنها مقاومت معامله‌گران در مرز کانالی بود. افت بهای نفت‌خام در روز پنج‌شنبه مجموع افت دوروزه این روز و روز قبل از آن را به بیشترین میزان در چند ماه گذشته رساند. همزمان، افزایش توجه به احتمال تشدید انقباض پولی در آمریکا هم اونس را تحت‌فشار نگه داشت. البته بازار در این روز به‌شدت در انتظار گزارش روز جمعه بود.روز جمعه تحت‌فشار عوامل پیش‌گفته با قیمتی در کانال پایین‌تر شروع شد، اما نوسان‌ها در ادامه روز افزایش داشت. صبح جمعه، در آستانه انتشار گزارش مهم دولت آمریکا، دلار تقویت شد و بازارهای سهام رشد کردند تا فشار روی اونس باز هم بیشتر شود. پس از انتشار گزارش نیز رویدادهای مورد اشاره رخ دادند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی