عصر بازار

بی‌تفاوتی سکه تمام به نزول اونس طلا؛

مرز قیمتی دلار جابه‌جا شد

عصر اعتبار- روز پنج‌شنبه، بالاترین میزان رشد دلار در ۷۳ روز گذشته رقم خورد تا مرز قیمتی این ارز جابه‌جا شود. دلار که روز چهارشنبه زیر سطح ۳ هزار و ۷۵۰ تومان قرار داشت، روز پنج‌شنبه با ۴۲ تومان افزایش به قیمت ۳ هزار و ۷۶۲ تومان رسید تا یک‌بار دیگر به بالای مرز روانی بازگردد.

مرز قیمتی دلار جابه‌جا شد
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۱ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۷:۵۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از دنیای اقتصاد، افزایش روز پنج‌شنبه بیشترین میزان رشد شاخص ارزی از 7 دی بود و منجر به قطع روند کاهشی این ارز پس از 5افت متوالی شد. با وجود این، رکوردزنی افزایشی روز پنج‌شنبه نیز نتوانست علامت بازدهی هفتگی دلار را مثبت کند. دلار در مجموع در هفته گذشته 6/ 0 درصد از ارزش خود را از دست داد، این در حالی بود که تا روز چهارشنبه بیش از 5/ 1 درصد کاهش قیمت را تجربه کرده و افزایش روز آخر موجب شد میزان کاهش بازدهی هفتگی کمتر شود. به گفته فعالان، 4 عامل عمده در افزایش قیمت آخرین روز هفته اثر داشتند.

    تصور برخی معامله‌گران مبنی‌بر رسیدن قیمت به کف، افزایش نرخ حواله درهم، ورود معامله‌گران سکه به معاملات ارزی و در نهایت خریدهای خالی‌فروشان ارزی برای جلوگیری از افزایش ضرر خود 4 عامل عمده‌ای بودند که قیمت را با یک رکورد افزایشی مواجه کردند. همسو با رشد روز پنج‌شنبه، قیمت دلار در معاملات پشت خطی روز جمعه نیز در مسیر افزایشی قرار داشت. به گفته فعالان، تا ساعت 3 بعدازظهر روز جمعه در معاملات پشت خطی قیمت دلار تا آستانه 3 هزار و 780 تومان بالا رفت. در این شرایط، اگر قیمت در روز شنبه تحت‌تاثیر روند معاملات پشت خطی قرار بگیرد، انتظار می‌رود که روند افزایشی روز پنج‌شنبه ادامه پیدا کند. اما اگر روند معاملات پشت خطی را کنار بگذاریم و آن را به جوسازی بازیگران آتی نسبت دهیم، روند قیمت در روز شنبه تا حد زیادی به رفتار بازارساز نیز بستگی خواهد داشت.

    عده‌ای از بازیگران باتجربه بازار باور دارند، اگر بازارساز روز شنبه از همان شروع رسمی بازار عرضه خود را به شکل مناسب صورت دهد، روند افزایشی دلار قطع خواهد شد یا با شیب کمتری صورت خواهد گرفت. البته باید در نظر داشت که افزایش روز پنج‌شنبه نشان‌دهنده آن بود که روند کاهشی کم پشتوانه می‌تواند با تنها یک روز افزایش شدید قیمت تحت‌تاثیر قرار بگیرد. در نتیجه، بازارساز بهتر است به نکته‌ای که کارشناسان بارها به آن اذعان داشته‌اند توجه کند و مدیریت نوسان را به کنترل قیمت اولویت دهد. در واقع، بازارساز در روز شنبه بهتر است اگر می‌خواهد قیمت را تنظیم کند، آن را در سطح و دامنه‌ای قرار دهد که ظرفیت وقوع اتفاق‌هایی مانند روز پنج‌شنبه در آن کم باشد. به‌عبارت دیگر بهتر است قیمت در دامنه‌ای تنظیم شود که در برابر افزایش و کاهش‌های بی‌دلیل مقاوم باشد. روز پنج‌شنبه همسو با افزایش قیمت دلار، سکه تمام بهار آزادی نیز در مسیر رشد قرار گرفت و با 7 هزار تومان افزایش به قیمت یک میلیون و 193 هزار تومان رسید.

    رشد سکه در شرایطی رخ داد که بهای اونس تا ساعت 3 بعدازظهر روز پنج‌شنبه تا آستانه مرز هزار و 200 دلار پایین آمده بود. با این وجود، سکه به کاهش بهای طلای جهانی نه تنها بی‌محلی کرد؛ بلکه خود را با روند افزایشی دلار هماهنگ کرد. اونس طلا تا ساعت 3 بعدازظهر روز جمعه زیر سطح هزار و 200 دلار قرار داشت. به این ترتیب، ادامه افت اونس تا ظهر جمعه انتظارات کاهشی شماری از سکه‌بازان را تقویت کرد، حال آنکه عده‌ای دیگر همچنان چشم به مقاومت سکه در برابر اونس از کانال بازار ارز داخلی داشتند. باید دید سکه که در هفته گذشته 5/ 0 درصد از ارزش خود را از دست داده بود، در ابتدای هفته جاری نیز به روند کاهشی ادامه خواهد داد یا روند متفاوتی را در پیش خواهد گرفت.

    5 کاهش متوالی و یک افزایش

    دلار در 5 روز ابتدایی هفته گذشته در مسیر کاهشی قرار داشت و حتی با نزول از مرز 3هزار و 750 تومان تا قیمت 3 هزار و 720 تومان پایین رفت. شنبه گذشته، شاخص بازار ارز با افت محدود 5 تومانی به قیمت 3 هزار و 780 تومان رسید. با این حال، در ادامه هفته روند افت دلار شدت گرفت؛ به‌طوری‌که این ارز پس از کاهش‌های 10، 11 و 16 تومانی روزهای یکشنبه، دوشنبه و سه‌شنبه، در پنجمین روز هفته، 23 تومان دیگر از ارزش خود را از دست داد و به قیمت 3 هزار و 720 تومان رسید. در حالی عده‌ای از معامله‌گران ارزی انتظار داشتند، روند افت قیمت دلار در روز آخر هفته نیز ادامه پیدا کرده و این ارز به مرز 3‌هزار و 700 تومان نزدیک‌تر شود، چنین اتفاقی رخ نداد.

    روز پنج‌شنبه یکی از عجیب‌ترین روزهای بازار در 2 ماه و نیم گذشته بود. در این روز دلار با قیمت 3هزار و 727 تومان آغاز به کار کرد، ولی در ادامه روز هیجان در بخش معاملات نقدی و آتی به اندازه‌ای بالا رفت که قیمت از سطح 3 هزار و 750 تومان نیز بالا رفت. یکی از نکته‌هایی که در روز پنج‌شنبه اتفاق افتاد و در 70 روز گذشته بی‌سابقه بود، میزان نوسانات افزایشی بود. در واقع معامله‌گران که در دو ماه و نیم اخیر عمدتا به نوسانات محدود کاهشی عادت کرده بودند، روز پنج‌شنبه افزایشی‌ترین روز در 73 روز گذشته را تجربه کردند. دومین اتفاق، فاصله بین نرخ‌های آتی و نقدی بود که در مقاطعی از روز پنج‌شنبه به بالای 15 تومان رسید. برخی فعالان اذعان داشتند، اختلاف دو نرخ حتی در زمان‌هایی به بالای 20 تومان رسید. بالا بودن نرخ معاملات آتی نسبت به معاملات نقدی نشان‌دهنده انتظارات افزایشی معامله‌گران بود. به گفته یکی از بازیگران با تجربه بازار، یکی از دلایل این فاصله، حرکت افزایشی نرخ حواله درهم بود. به گفته وی، روز پنج‌شنبه نرخ حواله درهم با شیب تندی در مسیر افزایشی قرار گرفت. در این شرایط، معامله‌گران فردایی سعی می‌کردند به سرعت خود را با قیمت حواله درهم هماهنگ کنند؛ چراکه باور داشتند بازار نقدی داخلی نیز به‌زودی با این نرخ خود را تطبیق خواهد داد. یکی دیگر از متغیرهای مهمی که قیمت دلار در روز پنج‌شنبه را تحت‌تاثیر خود قرار داد، رفتار شماری از معامله‌گران سکه بود که با مداخله در بازار ارز و خرید دلار قیمت را بالا آوردند. عامل اثرگذار دیگر، رفتار خالی فروشان ارزی بود. پس از اینکه قیمت دلار از 3 هزار و 750 تومان عبور کرد، عده‌ای از معامله‌گران تصور کردند قیمت به سقف خود رسیده است، در نتیجه ترجیح دادند که اقدام به خالی فروشی کنند. با این حال برخلاف انتظار آنها، قیمت به رشد خود ادامه داد تا آنها نیز ناچار شوند، اقدام به تهیه دلار کنند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی