عصر بازار

اقتصاد عربستان در آستانه فروپاشی

عصر اعتبار- منابع رسانه‌ای و اقتصادی حجم فشار مالی سیاست‌های عربستان سعودی در جنگ‌افروزی در یمن و حمایت از مخالفان مسلح سوریه به خزانه این کشور را بالغ بر ده ها میلیارد دلار دانسته و پیش بینی کردند اقتصاد عربستان طی دو یا سه سال آینده فرو خواهد پاشید.

اقتصاد عربستان در آستانه فروپاشی
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۱ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۶:۵۲:۰۰

    به گزراش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل ازباشگاه خبرنگاران جوان، اقتصاد عربستان سعودی در نتیجه جنگ یمن در آستانه فروپاشی قرار دارد. این روزنامه دلیل سخن خود را سفر ملک سلمان بن عبدالعزیز پادشاه عربستان سعودی به کویت دانست که با هدف جلب حمایت و پشتیبانی این کشور از جنگ در یمن انجام شده بود. این روزنامه می‌افزاید که در صورتی که عربستان در شرایط سختی قرار نداشت، ریاض کمک‌های مالی از کویت را مطالبه نمی کرد.

    به نوشته مجله آمریکایی فارین پالیسی هزینه جنگ عربستان و یمن بالغ بر 725 میلیارد دلار بوده است، این در حالی است که عربستان بیش از 2.8 میلیارد پوند تنها برای خرید تسلیحات از انگلیس هزینه کرده است.

    احمد الوشلی در این رابطه می‌افزاید که هزینه کردن مفرط در جنگ یمن از سوی عربستان هم زمان با هزینه‌های این کشور در راستای حمایت از مخالفان سوریه دنبال می‌شود که به خزانه عربستان ده هامیلیارد دلار هزینه وارد کرده است.

    ژاک شرایبر کارشناس مسائل اقتصادی و رئیس اجرایی صندوق تحول نیز نسبت به فاجعه مالی قریب‌الوقوع عربستان سعودی هشدار داد و پیش‌بینی می‌کند که عربستان طی دو یا سه سال آینده با ورشکستگی قریب‌الوقوع ساختاری مواجه شود. کارشناسان اقتصادی عربستان سعودی نیز این موضوع را پیش‌بینی کرده و انتظار دارند که فروپاشی حتمی طی سال‌های آینده در انتظار اقتصاد این کشور باشد.

    رأی الیوم در همین رابطه به درخواست عبدالعزیز آل الشیخ مفتی عربستان سعودی از شرکت‌های خصوصی و بانک‌ها و مؤسسات تجاری مبنی بر کمک‌های مالی برای حمایت از خانواده‌های نظامیان سعودی اشاره و تأکید کرد که این اقدام به وضوح نشان می‌دهد که فاجعه ای در نتیجه غرق شدن این کشور در باتلاق یمن و سوریه برای اقتصاد عربستان رقم خورده که حجم بسیار بالایی دارد.

    سایت اینترنتی البدیل نیز در این رابطه می نویسد با سپری شدن نزدیک به دو سال از حمله به یمن به سردمداری عربستان معادله تازه ای رخ داده است. نتیجه مهمی که از این جنگ به دست آمده، این است که با وجود حمله های هوایی ائتلاف حمله به یمن، عربستان تنها مانده است و یمنی ها می توانند در جنگ زمینی کمر عربستان را بشکنند.

    سایت اینترنتی العهد نیز گزارش می دهد که مساله قطعی این است که رهبران عربستان آینده خود را به نتیجه جنگ یمن گره زده اند. آنان بر روی این جنگ شرط بندی کرده اند. شکست در این جنگ آنان را با چالش روبرو کرده است. آنان به دلیل اوضاع طبیعی یمن و توانایی مردم این کشور برای حفظ کرامت خود نمی توانند در جنگ پیروز شوند. اشتباه های کشنده عربستان هر روز تکرار می شود و سازمان ملل هم در این اشتباه ها با عربستان شریک است.

    خبرگزاری «بلومبرگ» آمریکا در گزارشی در همین رابطه می نویسد که هزینه هنگفت جنگ علیه یمن، عربستان را به سوی بحران های اقتصادی خفه کننده پیش خواهد برد و سرمایه گذاران و شاهزادگان را به فرار از این کشور مجبور خواهد کرد. در نتیجه پایین آمدن سطح معیشتی مردم و خصوصی سازی بخش های نفتی به ویژه شرکت آرامکو، افزایش مالیات و کاهش بهای پول عربستان نارضایتی مردمی افزایش یافته است. عربستان به دلیل رویارویی با پیامدهای بحران اقتصادی ناشی از جنگ یمن نمی تواند پایداری کند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو