عصر بازار

گسترش همکاری اقتصادی ایران و اسلواکی

عصر اعتبار- وزیر تامین مالی جمهوری اسلواکی گفت: ما مذاکرات هسته‌ای را از نزدیک دنبال می‌کردیم و به محض اینکه برجام به امضا رسید تمایل خود را برای از سرگیری روابط تجاری با ایران نشان دادیم. به همین جهت سال گذشته اولین هیات سیاسی و تجاری جمهوری اسلواکی به ایران سفر کرد.

گسترش همکاری اقتصادی ایران و اسلواکی
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۲ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایلنا، وزیر تامین مالی جمهوری اسلواکی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، در خصوص رابطه ایران و کشورش گفت: بعد از برجام و بازگشت ایران به صحنه بین‌المللی، کشور ما فصل جدیدی از روابط و همکاری خود را با ایران آغاز کرد.

    پیتر کاژمیر ادامه داد: ایران یکی از اصلی‌ترین شرکای ما در منطقه خاورمیانه است و علاوه بر آن مردم ما علاقه زیادی دارند که با مردم ایران ارتباط داشته باشند. شاید برای شما جالب باشد که بدانید دانشجویان زیادی در اسلواکی تمایل دارند زبان فارسی را یاد بگیرند. ایران یکی از کشورهای پر طرفدار در اروپای شرقی است.

    وی با اشاره به دوران تحریم ایران گفت: ما مذاکرات هسته‌ای را از نزدیک دنبال می‌کردیم و به محض اینکه برجام به امضا رسید تمایل خود را برای از سرگیری روابط تجاری با ایران نشان دادیم. به همین جهت سال گذشته اولین هیات سیاسی و تجاری جمهوری اسلواکی به ایران سفر کرد.

    کاژمیر ادامه داد: تمرکز اصلی اقتصاد ایران بر روی انرژی است. ضمن آن که فرصت‌های زیادی در حوزه صنعت و تجارت در این کشور وجود دارد. البته لازم است متذکر شوم که تمام اینها به سبب توافق هسته‌ای ایران و برقراری دوباره ارتباطات بین‌المللی است. اغراق‌ نیست که بگویم برجام یکی از مهم‌ترین اتفاقات برای ایران در نیم قرن اخیر بوده است.

    وی ادامه داد: یکی از الزامات سرمایه‌گذاری کشورهای دیگر در ایران شفافیت مالی در حوزه‌های مختلف است. به همین جهت پیوستن ایران به قراردادهای بین‌المللی مالی اهمیت دارد. در سفر اخیر ما به ایران نمایندگان بانک‌های خصوصی و دولتی اسلواکی همراه ما بودند و به دنبال آن هستند که سطح روابط بانکی را بالا ببرند.

    وزیر تامین مالی جمهوری اسلواکی ادامه داد: اگر سیاست‌های دولت ایران به همین منوال ادامه پیدا کند ما امیدوار هستیم سال آینده میزان سرمایه‌گذاری ما در ایران 60 درصد افزایش پیدا کند و سطح مبادلات به 500 میلیون یورو برسد.

    کاژمیر ادامه داد: در حال حاضر سه بانک اسلواکی سالانه تا سقف صد میلیون یورو فعالیت‌های بانکی با ایران را ساپورت می‌کنند و فعلاً این امر به صورت ضمانتنامه بانکی است. در صورت این ادامه روند موفقیت‌آمیز، این سقف افزایش پیدا خواهد کرد. ضمن آن که بانک‌های مشترک اتریشی، آلمانی و ایتالیایی نیز همزمان کارهای خود را برای فعالیت درایران آغاز کردند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی