عصر بازار

جدول قیمت فروش اسکناس‌های نو و تا نخورده در بازار تهران

عصر اعتبار- چند روزی بیشتر به شب عید باقی نمانده و برخی به رسم عیدانه، اسکناس نو به هم هدیه می‌دهند؛ قیمت هر بسته ۱۰۰ عددی اسکناس ۲۰۰ تومانی بالاترین تفاوت قیمت با ارزش واقعی را به نام خود ثبت کرده است.

جدول قیمت فروش اسکناس‌های نو و تا نخورده در بازار تهران
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۲ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از مهر، میدان فردوسی را همه با اسکناس‌های نو، دلار، سکه و البته چرم می‌شناسند. این روزها هر چقدر که بازار چرم‌فروشان نسبت به سال‌های گذشته کساد است، اما دستفروشان اسکناس تانخورده و دلار، روزهای به نسبت بهتری را می‌گذرانند. هر روز صبح که کرکره مغازه‌ها برای انجام معاملات ارزی از سوی صراف‌ها بالا می‌رود، آنها هم تلاطم‌شان را آغاز می‌کنند و سعی دارند بازار را به دست بگیرند. این روزها در جای ‌جای میدان فردوسی حضور افرادی که با یک چهارپایه و دسته‌هایی از اسکناس نو، خرید و فروش پول‌های تانخورده را انجام می‌دهند، پررنگ‌تر شده است.

    گشت و گذار خبرنگار ما در میدان فردوسی از حضور افرادی حکایت دارد که هنوز هم با همان حال و هوای قدیمی حتی 10 تومانی نو آن هم با تصویر مدرس را می‌فروشند. حتی اگر بخواهیم، اسکناس 20 تومانی، 50 تومانی و 100 تومانی تانخورده هم دارند؛ اما آن‌گونه که خودشان برای بازارگرمی مطرح می‌کنند، سری‌های اولیه اسکناس‌های 10 تومانی و 20 تومانی را در اختیار دارند که با قیمت بالاتری می‌فروشند.

    البته بازاری رقابتی برای اندکی بالا و پایین نرخ اسکناس‌های نو میان این فروشندگان سیار وجود دارد به نحوی که می‌گویند هم‌صنفانشان ممکن است برخی اسکناس ها را هزار تا پنج هزار تومان هم بالا و پایین بفروشند.

    بررسی‌های میدانی حکایت از آن دارد که اسکناس تانخورده 200 تومانی بیشترین حاشیه قیمت را به خود اختصاص داده است؛ به نحوی که هر برگه از آن به جای ارزش واقعی خود، سه برابر قیمت به فروش می‌رسد، چرا که تقاضا برای آن بالا است. به این ترتیب هر برگه 100 عددی اسکناس نو 200 تومانی را باید 60 هزار تومان از این دستفروشان خریداری کرد.

    پس از آن، اسکناس 500 تومانی در رتبه بعدی حاشیه قیمت قرار می‌گیرد به نحوی که هر بسته 100 عددی اسکناس 500 تومانی، 70 هزار تومان است که به گفته فروشندگان سیار، خرید اسکناس 500 تومانی در مقایسه با 200 تومانی صرفه اقتصادی بیشتری دارد. همچنین قیمت هر بسته اسکناس 1000 تومانی نو 125 هزار تومان و اسکناس 2000 تومانی نو 215 هزار تومان، 5000 تومانی نو 515 هزار تومان و 10 هزار تومانی نو هم یک میلیون و 30 هزار تومان است. این قیت‌ها در شرایطی است که بانک مرکزی از امروز توزیع اسکناس‌های نو در شعب منتخب خود را آغاز کرده تا شاید بتواند بخشی از تقاضای بازار را پوشش دهد؛ اما همچنان دستفروشان اسکناس نو در میدان فردوسی هم بازار خاص خود را دارند.

    جدول قیمت اسکناس‌های نو در میدان فردوسی تهران:

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی