عصر بازار

بازار در اولین روز توزیع اسکناس

چمدان اسکناس فروش‌ها زرد-آبی شد

عصر اعتبار- در روز توزیع اسکناس نو در بانک‌ها بازار اسکناس‌فروش‌ها هم فضایی متفاوت دارد. رفت وآمدها بیشتر، قیمت‌ها نازل‌تر ،چانه‌زنی‌ها بالاتر و البته رنگ اسکناس‌های چمدان‌ها هم برگشته است. در این میان بسته‌های آکبند اسکناس‌هایی که کانال توزیع چندان مشخصی ندارند نیز به وضوح خودنمایی می‌کند.

چمدان اسکناس فروش‌ها زرد-آبی شد
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۲ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۴:۳۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، امروز - یکشنبه - شعب چند بانک منتخب توزیع اسکناس نو را آغاز کرده‌اند. بانک‌های ملی، ملت، صادرات، سپه، پست‌بانک، اقتصاد نوین، سینا، پارسیان در تهران و شهرستان‌ها در مجموع حدود 1600 میلیارد تومان را طی روزهای 22 تا 26 اسفندماه بین مردم توزیع می‌کنند. اسکناس‌های 5000  و 2000 تومانی از سوی بانک مرکزی در اختیار بانک‌ها قرار گرفته و متقاضیان با مراجعه به شعب‌ بانک‌ها و همراه داشتن کارت ملی می‌توانند از هر کدام یک دسته 100 برگی دریافت کنند. البته یک مشتری ظاهرا می‌تواند در هر کدام از این بانک‌ها اسکناس مورد نظر را بگیرد یعنی در هشت بانک امکان دریافت اسکناس برای وی وجود دارد.

    اما در سوی دیگر و همزمان با توزیع اسکناس در بانک‌ها بازار نیز  فضایی متفاوت دارد. امروز گذر در خیابان فردوسی و نزدیک شدن به چهارراه استانبول نشان از افزایش رفت و آمدها برای خرید و فروش اسکناس دارد. اسکناس‌فروش‌ها  چمدان‌های خود را با رنگی غالب نسبت به روزهای قبل باز کرده‌ و ویترین خود را با 2000 و 5000  تومانی چیده‌اند. چرا که از سویی فروش 2000 و 5000 تومانی در بازار بیشتر شده و پیشنهاد به اسکناس‌فروش‌ها نسبت به روزهای قبل بالاتر است و از سویی دیگر تمایلی برای جاماندن در رقابت با بانک‌ها ندارند.   این در حالی است که  افرادی که اسکناس‌ها را در بانک‌ها دریافت می‌کنند عمدتا به بازار آمده و آن را برای فروش ارائه می‌کنند.

    قیمت‌ها در سایر اسکناس‌ها تغییری نداشته، اما برای این دو قلم با افت در بازار همراه است، چرا که به هر حال توزیع بیشتر از سوی بانک مرکزی خود موجب عرضه بیشتر و در نهایت شکستن قیمت‌ها می‌شود این در حالی است که تا روز گذشته دسته‌های 5000 تومانی تا 520 هزار تومان فروش می‌رفت، ولی برای امروز اسکناس‌فروش‌ها آن را حدود 505 هزار تومان خرید و تا 510 هزار تومان می‌فروشند. از سویی دیگر برای اسکناس‌های 2000 تومانی هم قیمت تا روز گذشته 220 هزار تومان بوده که امروز تا 210 هزار تومان کاهش دارد، اما برای اسکناس 10000 تومانی که پیش‌تر بانک مرکزی اعلام کرده بود آن را نیز توزیع می‌کند، اما در ادامه منصرف شد، قیمت‌ها در روال عادی بازار و چیزی حدود یک میلیون و 20 تا یک میلیون و 30 هزار تومان فروش می‌رود.

    جالب اینجاست که دسته‌های عمده‌ای از اسکناس‌های 5000 و 2000 تومانی در دست اسکناس‌فروش‌ها دیده می‌شود. درباره محل تامین این اسکناس‌ها عنوان می‌کنند که اصلا نیازی نیست که ما بخواهیم برای تامین این قبیل اسکناس به جایی مراجعه و یا رایزنی کنیم چرا که در حالت عادی و به ویژه در روزهای توزیع اسکناس از سوی بانک‌ها افراد عادی دریافت‌کننده از بانک و در کنار آنها کسانی که به حجم عمده‌ای از این پول‌ها دسترسی دارند، آن را برای فروش به بازار می‌آورند و از این طریق سود خوبی هم می‌برند.

    از اسکناس‌فروش‌ها می‌پرسیم که مگر حجم عمده‌ای که برای فروش می‌آورند تا چه اندازه است که بخواهند سود خوبی هم ببرند. اصلا این افراد از کجا می‌توانند اسکناس خود را تامین کنند آن هم در شرایطی که بانک‌ها به هر نفر فقط یک بسته 100 برگی ارائه کرده و حتی اگر فردی به تمامی بانک‌های منتخب هم مراجعه کند، باز هم تعداد بالایی نخواهد داشت؟ اسکناس‌فروش‌ها عنوان می‌کنند  افرادی که به اسکناس‌ها دسترسی دارند کسانی هستند که باکس های عمده را خود شخصا و یا از طریق واسطه می آورند. آنها می‌گویند خود بانکی‌ها در این باره اقدام می‌کنند به طوری که بارها شاهد بودیم که فردی آمده و از کارمند بانک حالا در هر رده‌ای بوده چند باکس را که هر کدام 10 دسته را شامل می‌شود، برای فروش پیشنهاد کرده است. همین امروز نیز تعداد زیادی از این مراجعات داشته‌ایم.

    جالب اینجاست که در زمانی که در شک و تردید این بودیم که آیا واقعا باکس‌های اسکناس 5000 و 2000 تومانی برای فروش از سوی برخی افراد خاص به اسکناس‌فروش‌ها پیشنهاد می‌شود، مشاهده کردیم که افرادی مراجعه می‌کردند و حتی پیشنهاد فروش 10 تا 15 باکس 10 تایی اسکناس 5000 تومانی و یا 2000 تومانی که از سوی بانک‌ها توزیع می‌شود را مطرح و چانه زنی می کردند. در این حالت برای 15 باکس 5000 تومانی که هر کدام شامل 10 دسته است و150 دسته را در برمی‌گیرد  اگر روی هر کدام بین 5 تا 10 هزار تومان سود وجود داشته باشد، بین 750 هزار تا یک میلیون و 500 هزار تومان سود به شخص فروشنده تعلق خواهد گرفت.

    اسکناس‌فروش‌ها می‌گویند کانال توزیع اسکناس همواره درست نبوده به طوری که وقتی قرار بر توزیع از سوی بانک‌ها می‌شود، تلاش برای دریافت رانتی که در این بین وجود دارد نیز بیش از گذشته خواهد بود. چرا که با اختلاف قیمت بازار و بانک هر کسی برای دریافت اسکناس نو و فروش آن به تکاپو خواهد افتاد. به ویژه کسانی که دسترسی بهتری به حجم عمده اسکناس‌ها دارند.

    اما در مابقی اسکناس‌های نو قیمت‌ها شکسته نشده بود. این در حالی است که دسته‌های 100 برگی 1000 تومانی حدود 120 تا 125 هزار تومان، 20 تومانی و 10 تومانی  بین 40 تا 45 هزار تومان  و البته 100 تومانی حدود 50 هزار تومان فروش می‌روند.   دسته‌های 10، 20 و 50 تومانی به اسکنای‌های کلکسیونی معروفند چراکه دیگر چاپ نداشته و کمیاب هستند و عمدتا دارندگان کلکسیون برای خرید آنها مراجعه می‌کنند که قیمت  آنهم نسبت به ارز  آن چند برابر است.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو