عصر بازار

رئیس سازمان خصوصی سازی

سود سهام عدالت سال ۹۵ برای هر ایرانی ۹۰ هزار تومان اعلام شد

عصر اعتبار- رئیس سازمان خصوصی سازی در گفت و گوی تلویزیونی دیشب اعلام کرد که طبق برآوردهای صورت گرفته سود سالانه سهام عدالت هر ایرانی ۹۰ هزار تومان برآورد شده است

سود سهام عدالت سال ۹۵ برای هر ایرانی ۹۰ هزار تومان اعلام شد
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۳ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایران آنلاین، پوری حسینی رئیس سازمان خصوصی سازی در برنامه تیتر امشب در خصوص جزئیات اجرای مرحله نخست سهام عدالت و نحوه توزیع سود آن اظهار داشت:سود همه شرکت های سرمایه پذیر چه زیان ده و چه سودده در یک حساب واریز می شود و بین حدود 49 میلیون نفر بر اساس میزان سهم آنها تقسیم می گردد .
    وی ادامه داد:تا پایان سال 94 بر اساس قانون سود این شرکت ها به خزانه دولت واریز می شد اما با پایان دوره 10 ساله از ابتدای سال 95 سود واریز شده به خزانه متعلق به سهامداران است که طبق روال شرکت های بورسی که سود سالانه را پس از برگزاری مجمع در سال بعد حساب می کنند، احتساب سود قطعی سهام عدالت به تیرماه سال 96 موکول خواهد شد.

    رئیس سازمان خصوصی سازی درباره سود احتمالی این سهام تصریح کرد:در طول 3 سال گذشته بیشترین سود این شرکت ها 7 هزار میلیارد تومان و پایین ترین آن 4 هزار میلیارد تومان بوده است که با در نظر گرفتن 4هزار میلیارد تومان سود برای سال 95، میزان سود سالانه هر فرد سهامدار 90 هزار تومان می شود و برای دو دهک بهزیستی و کمیته امداد که مشمول تخفیف 50 درصدی هستند معادل 170 تا 180 هزار تومان می شود.

    وی در خصوص ثبت نام جدید برای دریافت سهام عدالت تصریح کرد:در حال حاضر امکان ثبت نام جدید وجود ندارد چراکه اولویت ما تعیین تکلیف 49 میلیون سهامدار فعلی است و پس از اتمام کار از افراد نیازمندی که مشمول دریافت سهام عدالت هستند ثبت نام به عمل خواهد آمد.

    این مقام مسئول افزود: شرکت های سرمایه پذیر استانی قابلیت واگذاری سهام را ندارند و باید به شرکت های ETF تبدیل شوند که این مسائل از حوزه اختیارات سازمان خصوصی سازی خارج است.

    پوری حسینی گفت: از دو سال گذشته مقدمات تبدیل شرکت های سرمایه گذاری استانی به شرکت های واسط را تهیه کردیم و به دستگاهها و وزارت خانه ها مراجعه کردیم  و در این خصوص مصوبه دولت تهیه شده اما تا به امروز تبدیل به قانون نشده است و این خود جای سوال است.

    وی افزود:تمام تلاشمان را می کنیم تا 100 درصد قانون را درست اجرا کنیم اما در شرایط کنونی امکان اجرای بخشی از این قانون وجود دارد و ما راه را باز کردیم در گام نخست  میزان سود تعلق گرفته  به سهامداران را به آنها اطلاع دادیم و باید دولت و مجلس با کمک یکدیگر به بررسی راهکار به منظور اجرای بخش های باقی مانده سهام عدالت بپردازند.

    پوری حسینی گفت: این را قبول داریم که هنوز بخش مهمی از راه پیموده نشده است اما مهم این بود که مردم بدانند دولت نسبت به این موضوع بی تفاوت نیست.

    بر اساس این گزارش در ادامه این برنامه پور ابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در خصوص اشکالات وارد بر طرح سهام عدالت تصریح کرد:این طرح 3 اشکال عمده دارد؛ نخست اینکه دارنده سهام حق تصمیم گیری و نظارت بر انتخاب اعضای هیات مدیره شرکت ها را ندارد.

    وی ادامه داد:اشکال دوم اینست که سهامدار حق مالکیت ندارد و مورد سوم هم پرداخت سود است که در این مورد دولت یک گام به جلو برداشته است.

    پور ابراهیمی گفت: دو میلیون نفر از صاحبان سهام عدالت فوت شده اند و یکی از ابهامات این طرح اینست که سود یک میلیونی آنها چه می شود.

    نماینده مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه پایان سال 95 پایان وعده 10 ساله دولت است و دولت باید در سال 96 سود توزیع کند، گفت: در 10 سال گذشته جز واریز یکی دو مرحله سود اندک ،مردم از این سهام عدالت هیچ خیری ندیده اند.

    پورابراهیمی اظهار داشت : در حال حاضر مطالبه مردم اینست که اگر این سهام ارزشی دارد پس باید آزادسازی صورت بگیرد تا سهامدار حق فروش داشته باشد.

    این نماینده مجلس با اشاره به اینکه میزان سود محاسبه شده از سوی رئیس سازمان خصوصی سازی درست نیست ، تصریح کرد:پیش بینی ما برای سود سال 95 شرکت ها حدود 3 هزار و 600 میلیارد تومان است؛ با توجه به اینکه 50 درصد سهم مربوط به دولت و 50 درصد مربوط به مردم است، سهم سهامدارن معادل هزار و 800 میلیارد تومان می شود.

    وی ادامه داد: با این حساب سود سالانه هر فرد از سهام عدالت 36 هزار تومان می شود که معادل 3 هزار تومان در ماه است یعنی مردم با این سهم تنها قدرت خرید 2 عدد نان سنگگ در ماه را پیدا می کنند.

    رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس تاکید کرد:راه اندازی سامانه سهام عدالت کاری غیرکارشناسی است و اجرای آن به برنامه جامع تر و انجام کار کارشناسی بیشتری نیاز دارد.

    وی در خصوص دیگر اشکالات این طرح بیان کرد: در اول اسفند ماه دولت 7 شرکت پالایشگاهی سود ده را از لیست 60 شرکت سهام عدالت خارج کرد و شرکت های دیگری را جایگزین کرد که این امر بدون رضایت سهامداران صورت گرفته است.

    پورابراهیمی گفت: بعضی از وزرا باید پاسخگوی این اتفاقات توزیع سهام عدالت باشند که چرا بدون اجازه سهام دار،  7 شرکت سودده از لیست شرکت های سهام عدالت خارج شده است؟

    رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: ساختار توزیع سهام عدالت اشتباه است  و عملا سودی دست مردم نمی رسد.

    وی گفت: جمع بندی نهایی کمیسون اقتصادی مجلس پس از صحبت های روز سه شنبه این هفته وزیر اقتصاد و رئیس سازمان خصوصی سازی در جلسه کمیسیون انجام می شود که قرائت نتیجه در صحن علنی به روزهای ابتدایی سال جدید موکول خواهد شد.

    پورابراهیمی تاکید کرد: باید مشخص شود که این طرح به صلاح کشور است و در غیر این صورت مجلس با ارائه طرح دو فوریتی موضوع را بررسی خواهد کرد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو