عصر بازار

در جهت حذف سلطه دلار از بازار جهانی صورت می‌گیرد

پیشنهاد پوتین به اردوغان برای پایه‌گذاری مبادلات لیر-روبل

عصر اعتبار- رئیس جمهور روسیه در دیدار خود با رئیس جمهور ترکیه در مسکو پیشنهاد کرد برای تسهیل در مبادله ارزی روبل-لیر، ترکیه نظام پرداخت MIR را در ساختار بانکی خود اجرایی کند.

پیشنهاد پوتین به اردوغان برای پایه‌گذاری مبادلات لیر-روبل
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۴ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۳:۴۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از فارس، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، در دیدار خود با رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه، پیشنهاد کرد برای تسهیل در مبادلات دو کشور به ارزهای ملی و حذف دلار، ترکیه نظام پرداخت MIR را در نظام بانکی خود اجرایی کند.

    در صورتی که ترکیه این نظام پرداخت را اجرایی کند، پرداخت به لیر یا روبل در این دو کشور به راحتی انجام خواهد  شد.

    MIR یک نظام پرداخت شبیه به ویزا کارد و مستر کارت است که فقط در دو کشور هدف کاربرد داشته و فراگیری بین المللی این دو نظام پرداخت را ندارد و عملا برای دور زدن ویزا کارت و مستر کارت از سوی روسیه در سال 2015 شکل گرفت.

    نظام پرداخت MIR، در زمانی شکل گرفت که به دلیل تحریم های اروپا و غرب علیه روسیه در پی بحران اوکراین، نظام های پرداخت بین المللی نظیر ویزا کارت و مستر کارت خدمات رسانی به بانک های روسی را متوقف کردند.

    این نظام پرداخت MIR نام گذاری شد چرا که به زبان روسیه این لغت به معنی صلح و جهان است.

    پایه ریزی زیر ساخت های نظام پرداخت MIR  در ترکیه اقدام فنی معمول محسوب نمی شود و این کشور باید به گونه ای آن را اجرایی کند که تمام کارت های MIR در فروشگاه های ترکیه معتبر بوده و امکان استفاده از آنها در پرداخت ها فراهم شود.

    بانک اجرا کننده نظام پرداخت MIR روسیه در ترکیه بانک "اینتربنک" خواهد بود و با اجرای این پروژه 4.7 میلیون گردشگر روس که به صورت سالانه به ترکیه سفر می کنند می توانند پرداخت های خود در ترکیه به روبل انجام داده و پس از بازگشت بدهی خود را به روبل تسویه کنند.

    این گردشگران به طور متوسط سالانه 3.5 میلیارد دلار در ترکیه خرج می کنند که در صورت اجرای MIR در ترکیه، روسیه عملا از هزینه بالای استفاده از نظام های پرداخت بین المللی که معمولا به دلار هستند رها خواهد شد.

    در حال حاضر وقتی کردشگران روس به ترکیه سفر می کنند به لیر خرج کرده و به روبل بدهی خود را بانک های روس تسویه می کنند.

    اصل مشکل زمانی است که بانک های روس و ترک برای تسویه بدهی های خود باید از ارز ثالث دلار استفاده کنند که همین امر هزینه مضاعفی را به آنها تحمیل می کند.

    این روند مبادلاتی در عمل یعنی خروج دلار از روسیه و ورود دلار به ترکیه. در صورتی که ارز دلار به عنوان واسطه  در این مبادلات حذف شود روسیه دیگر نیازی نخواهد داشت تا از منابع ارزی خارجی خود استفاده کرده و درآمدهای ارزی خارجی ترکیه نیز کاهش خواهد یافت.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو