عصر بازار

نوسان قیمت ها از سکه طلا به دلار منتقل شد

چشم انداز قیمت دلار در ایام نوروز

عصر اعتبار- در حالی که در ابتدای معاملات دیروز انتظار افزایشی شدن قیمت سکه طلا می رفت، طراحی معامله گران به گونه بود که قیمت دلار را در کانال افزایشی قرار دادند. آنها با تغییر موضع از خرید سکه دست کشیده و خرید دلار را در دستور کار خود قرار دادند. هدف این گروه دپوی دلار در آستانه نوروز و روزهای ابتدایی سال جدید است که تقاضا افزایش و عرضه کاهش می یابد.

چشم انداز قیمت دلار در ایام نوروز
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۵ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از اقتصادنیوز، روز سه‌شنبه، سفته‌بازان از بازار سکه به معاملات ارزی کوچ کردند تا دامنه نوسان قیمت دلار افزایش یابد. در چهارمین روز هفته، قیمت دلار 18 تومان افزایش یافت و به قیمت 3 هزار و 768 تومان رسید. این در حالی بود که قیمت سکه طلا نوسان چندانی را تجربه نکرد و با 3 هزار تومان افت به قیمت یک میلیون و 217 هزار تومان رسید.

    به این ترتیب، روند روز سه‌شنبه دقیقا معکوس وضعیت بازار در روز دوشنبه بود. روز دوشنبه سکه روز پرنوسانی داشت، ولی دلار تغییرات قیمتی چندانی را ثبت نکرد. به گفته فعالان، چند عامل در تغییر وضعیت بازارهای روز سه‌شنبه اثر داشتند.

    اولین موضوع کاهش عرضه ارزو پایین آمدن حجم نقدی موجود در بازار بود. علت این موضوع به دو متغیر نسبت داده شد. به گفته برخی بازیگران باتجربه بازار، سفته‌بازان تصور می‌کنند، قیمت دلار در تعطیلات نوروزی به‌دلیل فضای نیمه تعطیل بازار با افزایش مواجه خواهد شد. این موضوع موجب می‌شود که این عده در روزهای جاری بیشتر اقدام به خرید دلار کنند و کمتر تمایلی به عرضه ارز داشته باشند.

    در کنار این، عده‌ای از معامله‌گران باور داشتند، روز گذشته عرضه شماری از صرافی‌های بانکی پایین آمده بود. به این ترتیب، از نظر فعالان، تحرکات سفته‌بازان و کاهش عرضه صرافی‌های بانکی دو متغیر اثرگذار در افزایش قیمت بودند. در این میان، به‌نظر می‌رسید نقش سفته‌بازان ارزی در تغییرات قیمت پررنگ‌تر بود. در کنار این، روز سه‌شنبه نرخ حواله درهم نیز افزایش قیمت را تجربه کرد و به محدوده هزار و 30 تومان وارد شد.

    برخلاف روز نسبتا نوسانی دلار، سکه روز سه‌شنبه تقاضای چندانی نداشت و حتی میزان فروش کمی در بازار بالاتر رفته بود. به گفته فعالان، ماندن اونس در محدوده هزار و 200 دلار و نبود نشانه‌های افزایشی در بازارهای جهانی موجب شد که انتظارات افزایشی سکه بازان محدودتر شود.

    در واقع عده‌ای از معامله‌گران اعتقاد داشتند سکه به سقف قیمت خود رسیده است و کشش رشد بیشتر را ندارد. این در حالی است که روز دوشنبه سکه بدون اثرگذاری متغیرهای دلار و اونس 27 هزار تومان رشد کرده بود. عده‌ای رشد روز دوشنبه را به ورود آخرین تقاضاهای انتهای سال نسبت دادند و گروه بیشتری آن را ناشی از تحرکات سفته‌بازان دانستند.

    سفته‌بازان زمانی که احساس کردند، سکه توان رشد بیشتر را ندارد، تصمیم گرفتند، بخشی از دارایی خود را به فروش برسانند. با وجود این، عده‌ای از معامله‌گران باور دارند، ممکن است سکه در روزهای آینده به‌دلیل نزدیکی به روز مادر بار دیگر با افزایش نوسان همراه شود. البته روند بهای اونس پس از جلسه فدرال رزرو نیز در تغییرات قیمت سکه در روزهای انتهایی سال می‌تواند اثرگذار باشد.

    در ابتدای روز سه‌شنبه، معامله‌گران تمایل چندانی به فروش ارز نداشتند، این موضوع موجب شد که دلار با شیب نسبتا تندی در مسیر افزایشی قرار بگیرد. در یک ساعت ابتدایی چهارمین روز هفته، دلار تا محدوده 3هزار و 770 تومان بالا رفت و پس از آن حتی تا نقطه هزار و 782 تومان نیز اوج گرفت. با این حال، شاخص ارزی با پایین آمدن از سقف قیمت روزانه با قیمت 3 هزار و 768 تومان به کار خود پایان داد.

    به گفته فعالان، افزایش تحرکات سفته‌بازان ارزی مهم ترین عاملی بود که قیمت را در مسیر افزایشی قرار داد. به گفته این دسته، سفته‌بازان قصد دارند از فرصت نیمه تعطیل بودن بازار در نیمه اول فروردین استفاده کنند و دلار خریداری شده خود را در آن مقطع زمانی با قیمت بالاتر بفروشند. سال گذشته نیز این عده توانسته بودند قیمت را در تعطیلات دچار نوسان کنند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی