عصر بازار

اعتبار بیمه نامه را از سامانه سنهاب استعلام کنید

عصر اعتبار- بیمه گذاران محترم می توانند از طریق سامانه سنهاب، اعتبار بیمه نامه خود را استعلام کنند.

اعتبار بیمه نامه را از سامانه سنهاب استعلام کنید
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۵ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۵:۲۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، در نوروز سال جاری 964 و در نوروز سال گذشته 968 نفر در حوادث رانندگی جان خود را از دست دادند که در هر دوی این سال ها استان فارس بیشترین آمار تلفات را داشته است است.

    همچنین نوروز سال جاری کمترین تلفات حوادث رانندگی در استان ایلام و در نوروز سال گذشته در اردبیل ثبت شده است.

    آمار تلفات حوادث رانندگی در نوروز دو سال اخیر نشان می دهد که 70 درصد متوفیات این حوادث مرد بودند و بیش از 50 درصد تلفات نیز به دلیل ضربه به سر جان خود را از دست داده اند.

    به طور متوسط 6 تا 6.5 درصد تلفات رانندگی در هر سال مربوط به ایام نوروز است.

    با «سنهاب» بیمه‌گر و بیمه‌گذار هر دو راضی‌تر هستند

    سامانه نظارت و هدایت الکترونیکی بیمه (سنهاب)، ابتدا به عنوان سیستمی برای بهبود وضعیت آمار و اطلاعات شرکت‌های بیمه و سهولت دسترسی اطلاعات عملکردی صنعت برای ارائه به دستگاه های نظارتی و وزارت امور اقتصادی و دارایی طراحی شد.
    پس از اجرایی شدن و شناخت ظرفیت‌های آن، هدف بزرگتر و جامع‌تری برای این سامانه در نظر گرفته شد. وظیفه این سامانه تجمیع اطلاعات و فراهم آوردن امکان نظارت و هدایت شرکت‌های بیمه و این صنعت است.
    سامانه نظارت و هدایت الکترونیکی(سنهاب) از دقت بالا و خطای کمی برخوردار است، هشدارها و رهگیری‌ها را بموقع انجام می‌دهد و ما را از نظر امنیتی مصون می‌کند.
    توسعه نظارت و اطلاع‌رسانی بواسطه سامانه نظارت و هدایت الکترونیکی امکان‌پذیر است.
    رئیس کل بیمه مرکزی هم گفته است : راه اندازی سامانه نظارتی سنهاب یکی از تحولات بزرگ در صنعت بیمه در دولت تدبیر و امید است.
    عبدالناصر همتی افزوده است : تلاش برای توسعه و بهره‌برداری کامل از این سامانه برای مکانیزه کردن امور داخلی در سطح صنعت بیمه در دستور کار قرار گرفته است.
    سامانه سنهاب در ابتدا برای کنترل عملیات بیمه اجباری شکل گرفت اما به تدریج برای نظارت آنلاین بر عملکرد شرکت های بیمه و شبکه فروش صنعت بیمه مورد بهره برداری قرار گرفت.
    همتی راه اندازی سامانه سنهاب را از تحولات بزرگ در صنعت بیمه در دولت تدبیر و امید دانست و افزود: امیدواریم با تکمیل بخش های باقیمانده، تقویت، تکمیل و توسعه سامانه سنهاب یک سیستم کامل و به روز در زمینه کنترل و هدایت صنعت بیمه داشته باشیم.
    وی با ابراز خرسندی از عملکرد این سامانه، گفت: خوشبختانه موفقیت های خوبی در این زمینه کسب کردیم و در حال حاضر نظارت بر نمایندگان بیمه ای ، کارگزاران و محاسبه توانگری شرکت های بیمه از طریق این سامانه انجام می شود و مردم می توانند از طریق سامانه رسیدگی به شکایات با بیمه مرکزی ارتباط داشته باشند.
    همتی با تاکید بر نقش نظارتی این سامانه که با اطلاعات دقیق و به روز ممکن شده است ، خاطرنشان کرد: سامانه سنهاب یکی از حلقه های مهم تحقق دولت الکترونیک و نظارت بر فعالیت های اقتصادی به منظور شفاف سازی محیط کسب و کار به شمار می رود .ضمن ان که این سامانه واطلاعاتی که بر روی ان دراختیار مردم و مدیران عامل شرکت های بیمه ای قرار می دهد باعث انتخاب درست و ایجاد محیطی منطقی برای رقابت و ارایه خدمات بهتر و بیشتر را در بخش صنعت بیمه فراهم می کند .

    راه اندازی سامانه سنهاب؛اعمال مدیریت نوین در بیمه مرکزی

    واحد فاوای بیمه مرکزی در زمان استقرار دولت تدبیر و امید برای طراحی و بهره برداری از بخش های مهم و اصلی سامانه نظارت و هدایت الکترونیکی بیمه (سنهاب) اقدام کرد.
    طراحی و پیاده سازی سیستم سنهاب با هدف تجمیع اطلاعات و فراهم آوردن امکان نظارت و هدایت شرکت های بیمه و صنعت بیمه مدنظر قرارگرفت و حاصل این بهره برداری بهبود وضعیت آمار و اطلاعات شرکت های بیمه و سهولت دسترسی اطلاعات عملکردی صنعت بیمه برای نظارت بیشتر و تکمیل حلقه دولت الکترونیک در وزارت امور اقتصادی و دارایی بود.

    شکل گیری سامانه سنهاب در ایران

    بر اساس برنامه جامع توسعه تجارت الکترونیک، بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران به منظور تسهیل در انجام عملیات بیمه الکترونیکی، نسبت به بررسی، مطالعه و سیاستگذاری روش ارائه خدمات نوین بیمه‌ای در چارچوب استانداردهای تجارت الکترونیکی اقدام به راه اندازی سنهاب (سامانه نظارت و هدایت الکترونیکی بیمه) کرد. ایجاد و یکپارچه سازی سامانه های اطلاعات مدیریت و عملیاتی یکی از اولویت های راهبردی وزارت امور اقتصادی و دارایی بود. به همین منظور تسهیل تبادل اطلاعات با اتصال به سامانه های ارتباطی دستگاه های مرتبط و مکانیزاسیون فرآیندهای اداری و عملیاتی سازمان از جمله اهداف راهبردی این سامانه قرار گرفت.
    انجام تکالیف قانونی بیمه مرکزی برای تهیه سامانه جامع نظارتی به جهت سهولت دسترسی به آمار و اطلاعات عملکردی شرکت های بیمه و اشراف اطلاعاتی به صنعت بیمه صورت گرفت. این سامانه از نظر برون سازمانی امکان ارائه خدمات ارزش افزوده به بیمه گذاران و شرکت های بیمه، تمرکز اطلاعات مهم و اساسی صنعت بیمه در بیمه مرکزی و ارائه گزارش ها و داده های مورد نیاز به وزارت امور اقتصادی و دارایی و همچنین تغذیه اطلاعاتی سامانه یکپارچه اطلاعات اقتصادی کشور با داده های صنعت بیمه را میسر کرده است.
    این سامانه از نظر درون سازمانی نیز تغییرات اساسی در عملکرد بیمه مرکزی ایجاد کرده است که از جمله این تغییرات می توان به مواردی شامل: حذف تبادل کاغذی اطلاعات بین شرکت های بیمه و بیمه مرکزی، مکانیزه کردن فرآیند صدور صورتحساب های اتکایی، مکانیزه کردن فرایند های اتکایی اجباری، مکانیزه شدن فرایند های اتکایی اختیاری، ایجاد کد منحصر بفرد برای هر بیمه نامه، الحاقیه، پرونده خسارتی و خسارت پرداخت شده در سطح صنعت بیمه، استاندارد سازی داده ها در سطح صنعت بیمه و درون سازمان، سهولت دسترسی به آمار و اطلاعات شفاف و صحیح در سیاست گذاری ها، تنظیم مقررات و آیین نامه های اجرایی، ارائه وضعیت هر شرکت بیمه به مدیر عامل شرکت مبتنی بر داده های عملیاتی آن شرکت نسبت به سایر شرکتها، تعبیه داشبورد مدیریتی برای مدیران ارشد، از وضعیت صنعت بیمه و برقراری امکان استعلام صحت بیمه نامه برای مردم از طریق پرتال بیمه مرکزی اشاره کرد.

    کاربرد سنهاب در زیربخش های سازمانی بیمه مرکزی

    سامانه سنهاب همه بخش هایی از سازمان را که به نوعی نیاز به اطلاعات صنعت بیمه برای انجام فعالیت ها و وظایف خود دارند، تحت پوشش اطلاعاتی قرارداده است. پس از راه اندازی سامانه سنهاب، اداره کل اتکایی اجباری، برای انجام فرایند دریافت بردور، کنترل بردور و صدور صورتحساب های اتکایی اجباری در رشته های مختلف برای کلیه شرکتهای بیمه از این سامانه استفاده می کند.
    به صورت وضعیت عملیات یک موسسه بیمه که اطلاعات گوناگون مرتبط با عملیات بیمه ای اتکائی توسط بیمه گر واگذارنده تنظیم و برای بیمه گر اتکائی ارسال می گردد، بردرو گفته می شود.
    نظارت فنی برای انجام امور نظارت فنی بر عملکرد شرکتهای بیمه و نظارت بر رعایت قوانین و مقررات بیمه ای و بخشنامه ها و آیین نامه های بیمه مرکزی ازسوی شرکتهای بیمه از طریق سنهاب صورت می گیرد.
    اداره کل اتکایی اختیاری، با استفاده از این سامانه، فرایندهای مدیریت ریسک، تشکیل سبد ریسک، نگهداری و مدیریت انواع قراردادهای اتکایی واگذاری و قبولی، کنترل صورتحساب های واصله و صدور صورتحساب های مربوط به قراردادهای اتکایی را انجام می دهد.
    همچنین اداره کل نظارت بر نمایندگان و کارگزاران بیمه جهت دسترسی به اطلاعات شعب، نمایندگان و کارگزاران و کنترل عملکرد آنها از این سامانه استفاده می کند.
    با توجه به این که صنعت بیمه در دهه های گذشته با مشکل آمار و اطلاعات ناقص و گاه نادرست رنج می برد. راه اندازی و تکمیل سامانه سنهاب در مسیر اطلاع رسانی شفاف به بیمه گذاران حرکت می کند و شرکت های بیمه نیز از این شفافیت اطلاعات سود می برند. تمامی مراحل خریداری، ثبت و تمدید بیمه نامه ها از طریق الکترونیکی انجام می شود و بیمه گذاران می توانند از طریق این سامانه آخرین اطلاعات مربوط به بیمه نامه های خود را به آسانی رصد کنند و در خصوص تمدید، فسخ قرارداد و تکمیل سبد بیمه ای خود تصمیم گیری و اقدام کنند.

    نظارت آنلاین در بیمه مرکزی

    به منظور توسعه سامانه سنهاب در زمان دولت یازدهم، فاز شناسایی شاخص های نظارتی بیمه مرکزی آغاز و پس از بررسی های به عمل آمده، شاخص های نظارت مالی، فنی، شبکه فروش و رسیدگی به شکایات نهایی شد.
    تهیه شاخص های نظارتی با هدف نظارت دقیق، سامانه های ثبت اطلاعات قبول شدگان آزمون جامع نمایندگی، ثبت اطلاعات شبکه فروش، ثبت نام متقاضیان ارزیابی خسارت، رسیدگی به شکایات و زیر سیستم های نظارت مالی، اتکایی اختیاری، خودرو و ارتباط سامانه سنهاب با سیستم مکاتبات دیدگاه در سامانه سنهاب طراحی و راه اندازی شد.
    از طریق این سامانه، بیمه مرکزی به عنوان مرکز میانی به صورت آنلاین به اطلاعات ناجا دسترسی یافته و شرکت های بیمه می توانند از طریق شماره پلاک یا شماره VIN خودرو و دریافت اطلاعات پشت و روی کارت خودرو، مبلغ تخلفات خودرو و کروکی های تصادفات و تخلفات رانندگی و نمرات منفی و اصالت گواهینامه را استعلام کنند. سرویس ساها نیز سامانه احراز هویت اشخاص نیز از دیگر امکانات این سامانه به شمار می آید که در راستای گسترش تعامل سیستماتیک سازمانی و نیاز صنعت بیمه به احراز هویت اشخاص طراحی شد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو